Premi Llegim Ciència (PLC-UVic)

Premi Llegim Ciència – (PLC-UVic): en aquest projecte es treballa una novel·la científica diferent en cada edició. El professorat acompanya a l’alumnat per la lectura d’una novel·la i un cop llegida, escriuen relats que responen a una de les dues modalitats formulades segons cadascun dels tríptics on hi ha les bases del certamen literari. Posteriorment fan entrega dels relats i els presenten i el jurat fa una exhaustiva valoració a fi de fer l’entrega dels guardons als millors relats de cada modalitat i categoria, en una data concreta on es convida a l’autoria, a l’aula magna de la UVic-UCC. El PLC-UVic va dirigit a 3r i 4t d’ESO.

El Programa Ciència i Societat (PCiS), és una proposta d’innovació docent dirigida a estudiants universitaris, preuniversitaris i públic en general, amb la finalitat de promoure la lectura d’obres de divulgació científica i que a partir de lectures amenes i reflexives es pugui conèixer a l’autoria i aprendre ciència. Actualment s’hi desenvolupen dos projectes, els quals són les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic) i el Premi Llegim Ciència (PLC-UVic).

  • les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic): Llibres d’assaig i dossiers: Aprendre ciència a l’aula amb la tutorització del professorat d’instituts, i amb l’oportunitat de conèixer als escriptors/científics que han escrit l’obra.
  • el Premi Llegim Ciència (PLC-UVic): Novel·la científica: Lectura i redacció d’un relat. Treball transversal entre professorat d’instituts de ciències i de català, i amb l’oportunitat de conèixer als científics que han escrit l’obra. Més informació

FotoTLC 

 

 

 

 

 

Fotografies on hi ha la coordinadora Julita Oliveras Masramon i les exestudiants Atenea Malmierca (grau en Biologia UVic-UCC) i Olfat Khannous (grau en Biotecnologia UVic-UCC)


El Programa Ciència i Societat (PCiS) actualment

Tertúlies de Literatura Científica – (TLC-UVic): en aquest projecte es proposa la lectura de llibres d’assaig principalment de caràcter científic, convidem a l’autoria, els coneixem, els escoltem, interaccionem amb ells/es i aprenem.  Les TLC-UVic van dirigides a un públic divers, des de la comunitat universitària, al col·lectiu del professorat de centres de secundària, estudiants preuniversitaris, i a la ciutadania en general. Projecte que afavoreix el foment de les vocacions científiques.

Premi Llegim Ciència – (PLC-UVic): en aquest projecte es proposa la lectura d’una novel·la científica diferent en cada edició. El professorat acompanya a l’alumnat per la lectura d’una novel·la i un cop llegida, escriuen relats que responen a una de les dues modalitats formulades segons cadascun dels tríptics on hi ha les bases del certamen literari. Posteriorment fan entrega dels relats i els presenten i el jurat fa una exhaustiva valoració a fi de fer l’entrega dels guardons als millors relats de cada modalitat i categoria, en una data concreta on es convida a l’autoria, a l’aula magna de la UVic-UCC. El PLC-UVic va dirigit a 3r i 4t d’ESO.

The Science and Society Programme actuality

 Tertúlies de Literatura Científica – (TLC-UVic): Meet the Writers: Science Talk (TLC)  : This project involves READING BOOKS ABOUT SCIENCE AND TECHNOLOGY and then meeting the writers. Writers are invited to UVic-UCC where they talk about their books, bringing to life the latest topics in science and technology and giving the audience a chance to engage.

Premi Llegim Ciència – (TLC-UVic): Reading Science Prize : This Reading Science Prize aims to promote science literacy in young people and inspire them to read and write about science. Participants write an essay which they submit to UVic-UCC. The essay is evaluated by a panel of judges and the winners are awarded prizes on UVic-UCC Reading Science Day, where the writers are invited to read their work in public.

These two key programmes are part of the UVic-UCC Science and Society Programme which has a high level of social, scientific and human capital, fosters vocations in STEAM (Science Technology, Engineering, Arts and Mathematics) and is aimed at young people, educators and the general public.


El Premi Llegim Ciència és una proposta d’innovació docent on el professorat dels instituts aconsella la lectura d’un llibre, una novel·la de ciència, durant el primer trimestre del curs de forma voluntària als alumnes de 3r i 4t d’ESO. Els estudiants poden expressar per escrit la seva opinió respecte una lectura amb la possibilitat d’aconseguir un premi. El concurs va dirigit a estudiants de 3r d’ESO (Categoria 1) i 4t d’ESO (Categoria 2) de qualsevol centre d’ensenya­ment secundari. Cada estudiant podrà optar a presentar a concurs un escrit que s’ajusti a una de les dues modalitats previstes, que varia cada any:

– Modalitat A: final alternatiu a la novel·la

– Modalitat B: millor resposta a una pregunta plantejada en relació amb el llibre llegit.  

En aquesta proposta de la lectura d’un llibre i l’escrit d’un relat, intervenen diferents àrees interdisciplinàries: En primer lloc afavorir l’oportunitat d’un treball en comú entre el professorat de ciència i el professorat que imparteix llengua catalana. Els estudiants escriuen un relat referent a una de les dues modalitats ja esmentades, el professorat de cada institut fa una selecció prèvia dels 3 millors relats de cada modalitat i categoria i ho envia a l’organització – tlc@uvic.cat – El jurat del concurs en fa una valoració per escollir els guardonats. Posteriorment, s’organitza l’acte d’entrega de premis a l’Aula Magna de la UVic-UCC.


Objectius

 Mitjançant el Premi Llegim Ciència es vol aconseguir:

  • Afavorir el pla lector a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO: Aprendre ciència.
  • Desvetllar les habilitats de lectura, crítica i discussió de la novel·la a l’aula.
  • Potenciar un pensament crític.
  • Fomentar l’esperit de redacció escrita d’una manera clara i ordenada.
  • Premiar l’esforç de lectura i escriptura amb la possibilitat d’aconseguir un reconeixement acadèmic a l’aula i un premi, concedit per l’editorial del llibre llegit.

Metodologia de treball a l’aula

Els professors que decideixen treballar el llibre a l’aula ho poden fer a nivell interdisciplinari entre les assignatures de ciències i de llengua catalana. La participació dels alumnes al concurs de relats és voluntària i motivada pel propi professorat.

Els docents dels instituts que s’hi han acollit al projecte són els responsables de fer la selecció dels treballs finalistes: s’ha d’escollir els tres millors treballs de cada categoria i modalitat. Per tant, la selecció prèvia de cada institut va a càrrec del propi professor.

 

Contacte

1- podeu escriure a través del menú superior Contacte

2-enviant un correu a tlc@uvic.cat –Atenció que a l’adreça electrònica anterior hi ha les lletres T L C en minúscula, que són les inicials de tertúlies de literatura científica; sobretot que no hi hagi confusió amb l’acrònim tic.

 

A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.

 

Els llibres són abelles que transporten el pol·len de la saviesa d’una ment a una altra. James Rusell Lowell