Premi Llegim Ciència (PLC-UVic)

Premi Llegim Ciència – (PLC-UVic): en aquest projecte es treballa una novel·la científica diferent en cada edició. El professorat acompanya a l’alumnat per la lectura d’una novel·la i un cop llegida, escriuen relats que responen a una de les dues modalitats formulades segons cadascun dels tríptics on hi ha les bases del certamen literari. Posteriorment fan entrega dels relats i els presenten i el jurat fa una exhaustiva valoració a fi de fer l’entrega dels guardons als millors relats de cada modalitat i categoria, en una data concreta on es convida a l’autoria, a l’aula magna de la UVic-UCC. El PLC-UVic va dirigit a 3r i 4t d’ESO.

Funcionament del Premi Llegim Ciència (PLC)

En el PLC, els estudiants del segon cicle de l’ESO són convidats a llegir una novel·la de temàtica científica, a partir de la lectura de la qual poden participar en un concurs literari que ofereix dues modalitats diferents de participació a partir de premisses derivades de la història que planteja la novel·la. Aquestes premisses canvien en cada edició per adaptar-les a la temàtica i les característiques de l’obra que es llegeix.

Com a exemple de propostes de modalitat que s’han proposat al llarg de les 10 edicions del Premi hi hauria la redacció d’un final alternatiu per a la novel·la; la resposta raonada a alguna pregunta relacionada amb la trama del llibre; posar-se a la pell d’un dels personatges i escriure una carta a familiars o amics explicant la seva aventura; escriure un petit assaig donant l’opinió sobre la temàtica de la novel·la; escriure un article periodístic…

Així mateix, es distingeixen dues categories, una per als alumnes de 3r d’ESO, i una altra per als de 4t d’ESO.

Cada centre pot presentar fins a tres relats per categoria i modalitat, és a dir, 12 en total.

Una vegada el jurat del concurs ha valorat els relats presentats, s’organitza una cerimònia de lliurament de premis a l’Aula Magna de la UVic-UCC a la qual s’hi convida l’autor/a de la novel·la que s’ha llegit, quan és possible, i en cas que no ho sigui, com va passar en la 3a i 6a edicions, una personalitat del món de la ciència relacionada amb la temàtica del llibre. En aquesta cerimònia, els escriptors i escriptores parlen de la seva novel·la i el públic assistent hi pot interactuar fent preguntes o observacions. Els estudiants premiats són convidats a pujar a l’escenari i llegir el seu relat. És un esdeveniment de celebració ple d’alegria, emocions i reconeixement a la creativitat i la bona feina feta a l’aula amb l’acompanyament d’un professorat implicat i entregat.

A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.

La lectura és com l’aliment; el profit no està en proporció del que es menja, sinó del que es digereix. Jaume Luciano Balmes