Jordi Domènech Casal – Llegir a les ciències, Llegir científicament – 15/09/2016

Publicat per 16 de setembre de 2016

El passat dia 15 de setembre de 2016, de 17.00 a 18.30h, en el marc de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC -UVic) es va dur a terme la primera activitat de la 10a edició de les TLC pel curs 2016/17 amb el seminari: Llegir a les ciències, llegir científicament a càrrec de Jordi Domènech.

Les Tertúlies de Literatura Científica (TLC -UVic) de la Facultat de Ciències i Tecnologia (UST) de la UVic-UCC arriben aquest curs acadèmic a la seva desena edició, i ho fan amb el programa d’activitats més extens de tota la seva trajectòria. Des d’ara i fins al mes d’abril es duran a terme deu conferències adreçades a alumnes d’ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius i primer curs de grau universitari.

20160915_170321

Aquesta activitat ha estat una de les novetats d’aquesta 10a Edició ja que ha estat dirigida exclusivament a professionals del món de l’educació.

20160915_173446Jordi Domènech Casal, doctor en Biologia, és professor de secundària de Ciències a l’Institut de Granollers i formador de professorat al Departament d’Ensenyament i professor associat al Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals de la UAB.

 

 

En el seminari Jordi Domènech va explicar algunes tàctiques per llegir a les ciències de forma més dinàmica amb els estudiants, com per exemple: a partir de la premsa, llegint pseudociència i per tant aprenent a rebatre i identificar el què és ciència i el que no, a partir de xarxes socials, etc.

20160915_171107_1473967878340 20160915_171145_1473967688324

També, ens va respondre algunes de les preguntes plantejades abans del seminari.

Segons Jordi Domènech:
– Llegir a les ciències implica construir un model mental, incorporar evidències i formular hipotèsis tot activant un procés científic.
– La ciència és una manera de llegir el món.
– La ciència ha de ser transferible.
– La lectura és una metàfora de com es crea el model científic.
– Llegir implica construir models.
– Llegir per escriure.
– Cal formular bones preguntes.
– Cal obrir un debat: acceptar tots els arguments i conduir-ho a un context que pot ser científic, social, personal (idioelecte), etc.

Podeu veure la Presentació Power Point que va projectar en el seminari en el seu bloc: Bloc Jordi Domènech.

A continuació es mostra una imatge d’un grup dels assistents al seminari amb el ponent Dr. Jordi Domènech:

20160915_184350_1473967519376

 

 

Jordi Domènech Casal – Llegir a les ciències, Llegir científicament – 15/09/2016

Publicat per 8 de setembre de 2016

De cara al proper curs 2016/17, per la 10 edició de les TLC hem pensat de poder oferir una activitat dirigida a Professionals de l’Educació i a Professorat de Secundària:

SEMINARI:  Llegir a les ciències, llegir científicament
A càrrec de  Jordi Domènech Casal
Dijous, 15 de setembre de 2016
Aula: T112, C/ de la Laura, 13. 08500 Vic
Hora : de les  17.00h   a les   18.30h  de la tarda

Inscripcions gratuïtes – obertes des del dia 10 de juny de 2016 al dia 12 de setembre de 2016 a partir de  http://mon.uvic.cat/tlc/inscripcions/ o bé enviant un e-mail a tlc@uvic.cat escrivint confirmo l’assistència al Seminari: Llegir a les ciències, llegir científicament, i escriure  les dades

Nom Professor/a i número de DNI
Nom del Centre – Població
E-mail

Mireu el cartell a continuació:

cartell-seminari

Curs 2016/17 (10a Edició de les TLC)

Publicat per 11 de juliol de 2016

A la següent taula es mostra la planificació de les activitats pel proper curs 2016/17:

Curs 2016/17 (10a Edició de les TLC) – Taula

Data – horari – espai
Conferenciant
Llibre – dossier
Activitat
15/09/2016
17.00 – 18.30h
Aula Segimon Serrallonga ,UVic-UCC
Jordi Domènech Seminari: Llegir a les ciències, llegir científicament
06/10/2016
10.30 – 12.00h
Aula Magna,UVic-UCC
Manel Esteller Aposta per la salut Epigenètica – Epigenoma
26/10/2016
10.30 – 12.00h
Aula Magna,UVic-UCC
Elena Sancho Dossier: SISTEMA CRISPR/CAS9 Tecnologia Crispr/Cas9
23/11/2016
Sessió 1: 9.00 – 10.25h
Sessió 2: 10.30 – 12.00h
Aula Magna,UVic-UCC
Juli Peretó Simbiosis: seres que evolucionan juntos Lynn Margulis: La teoria endosimbiòtica
14/12/2016
Sessió 1: 9.00 – 10.25h
Sessió 2: 10.30 – 12.00h
Aula Magna,UVic-UCC
Josep M. Casacuberta El genoma fluid El genoma fluid
20/12/2016
10.30 – 12.00h
Aula Magna,UVic-UCC
David González Jara Bacterias, Bichos Y Otros Amigos Nuestros aliados microscópicos
25/01/2017
10.30-12.00h
Aula Segimon Serrallonga de la UVic-UCC
Jordi Solé i Francesc Sardà Per què la crisi no acabarà mai? Per què la crisi no acabarà mai?
17/02/2017
10.30 – 12.00h
Aula Magna, UVic-UCC
Cristóbal Colón La fageda. Història d’una bogeria La fageda. Història d’una bogeria
23/02/2017
Sessió 1: 9.15-10.30h
Sessió 2: 10.45-12.00h
Aula Magna,UVic-UCC
M. Carme Roca i Vladimir Zaiats La ciutat oblidada 5a Edició de Premi Llegim Ciència
Entrega de Premis i breu xerrada de l’escriptora M.Carme Roca i el científic Vladimir Zaiats
19/04/2017
Sessió 1: 9.00 – 10.25h
Sessió 2: 10.30 – 12.00h
Aula Magna,UVic-UCC
Salvador Macip Jugar a ser Déus La recerca de la immortalitat: per què envellim i com podem evitar-ho

Aquestes activitats estan finançades per la Fundación Española para la Ciencia y Tecnología (FECYT) – Ministero de Economía y Competitividad i també compten amb el patrocini de la Societat Catalana de Biologia (SCB), que hi ha donat suport des de la primera edició. Amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

tlc


Tríptic de les activitats de les TLC curs 2016/17
Tríptic TLC curs 2016/17 – format PDF

trip1

trip2

Díptic 5a edició Premi Llegim Ciència
Díptic Premi Llegim Ciència 16/17

Díptic (part1)

Díptic (part2)

Exposició: dibuixos naturalistes UVic-UCC

Publicat per 30 de juny de 2016

T’agrada dibuixar? T’agrada la natura? T’agrada dibuixar natura? No esperis més i participa en l’exposició de dibuixos naturalistes UVic-UCC!

Es prepara per la SC/2016 – Biblioteca TF, UVic. Llegeix el cartell que hi ha a continuació:

Imatge-expo-biblio-juny

Sessió de treball de les TLC a la UVic -UCC​

Publicat per 3 de juny de 2016

El passat dia 1 de juny de 2016 es va realitzar la sessió de treball de TLC i de PLLC  a la UVic -UCC,per preparar les lectures a oferir pel curs 2016/17

Trobareu l’ACTA de la sessió de treball a http://mon.uvic.cat/tlc/que-son/equip-de-treball/reunions/

Per qualsevol dubte restem a la vostra disposició: tlc@uvic.cat (atenció amb aquesta simbologia no pot haver-hi confusió; veiem que vol dir:  tertúlies de literatura científica, per tant, enmig  de  –   tlc  –   hi ha una  L  en minúscula…. esteu d’acord …?)

Idees curs 2016/17

Publicat per 10 de maig de 2016

Estem treballant ja en la 10a Edició de les TLC ( curs 2016/17). Ens ajudes? 💡

Diversos temes en: Alimentació, Biomedicina, transgènics, evolució… i sobretot molta Ciència…..! Durant les edicions de les Tertúlies de Literatura Científica  ( TLC) s’han tractat una gran diversitat de temes;  El proper curs ja celebrem la 10a Edició i com cada any estem buscant noves propostes per tal de gaudir de bones estones i aprendre molt de  ciència….!
Estem considerant diverses propostes i llegint meravellosos llibres per tal d’escollir les activitats ideals de cara aquesta 10a Edició. Si vols ajudar-nos a llegir i donar-nos la teva opinió ho pots fer escrivint-nos a tlc@uvic.cat. Ho publicarem aquí per tal que tothom pugui llegir les diverses opinions i proposar-ne més!

La taula que veieu a continuació és un recull de propostes. A sota d’aquesta podreu llegir els descriptors i algunes opinions sobre els llibres proposats ↓ – Versió del 20-05-2016.

Llibre – assaig Dirigit a Àmbit Autoria Editorial – Any publicació Pàgines llibre
Simbiosis: Seres que evolucionan juntos 4t d’ESO i Batx Biologia – Origen de la vida;Teoria de l’endosimbiosi Juli Peretó i Andrés Moya Síntesis, 2011 166
El genoma fluid 4t d’ESO i Batx Biologia Josep M. Casacuberta UB Publicacions i Edicions, 2008 112
Alimentos ecólogicos 4t d’ESO i Batx Alimentació Dolores Raigón Junta de Andalucía, 2008 193
Dossier – Sistema Crispr 4t d’ESO i Batx Sistema Crispr/Cas9 Elena Sancho Dossier A acordar
Els secrets de parlar en públic Tothom Oratòria Mariona Casas, Josep M. Castellà i Montserrat Vilà Eumo editorial , 2015 2016
La Fageda. Història d’una bogeria 4t d’ESO i Batx Emprenedoria Dolors González La Magrana, 2008  240
 Triviacat Ciència  3r i 4t d’ESO Ciència interactiva Daniel Closa Angle, 2015  192
 L’economia explicada als joves  3r i 4t d’ESO Economia Joan Antoni Melé Entramat, 2015 160
Viatjant per la realitat.Una reflexió sobre les cròniques de viatge 3r i 4t d’ESO Periodisme Xavier Ginesta Curbet Edicions, 2011 135
 100 gens que ens fan humans  4t d’ESO i Batx Biologia David Bueno i Torrens Cossetània Edicions, 2015  224
El asesianto del profesor de matemáticas 1r i 2n d’ESO Matemàtiques Jordi Sierra i Fabra Anaya, 2004 176
El mono obeso 4t d’ESO i Batx 4t d’ESO i Batx Campillo – 1a edició TLC Critica, 2007 256
Aposta per la salut 4t d’ESO i Batx Epigenètica en la salut i malaltia Manel Esteller –Premi Nacional de Catalunya 2015 Portic, 2014 168
Immortals, sans i perfectes 4t d’ESO i Batx Biomedicina Salvador Macip – Històric TLC Edicions 62,2008 320
El reloj de Darwin 4t d’ESO i Batx Evolució Juan Luis Arsuaga Temas de Hoy,2009 448
Per què envellim? 4t d’ESO i Batx  Envelliment Gemma Marfany i María Soley UB Publicacions i Edicions, 2011 316
Virus y pandemias 4t d’ESO i Batx Microbiologia Ignacio López-Goñi Glyphos, 2016 224
Las proteïnes dúctiles 4t d’ESO i Batx Bioquímica Inmaculada Yruela Catarata,2016 104
La Cuina del futur Tothom Alimentació Pere Castells Tibidabo edicions, 2016 255
Ramon Margalef, ecólogo de la biosfera. Una biografía científica 4t d’ESO i Batx Ecologia Narcís Prat, Joandomènec Ros i Francesc Peters UB Publicacions i Edicions,2015 188
Les noves tecnologies en nens i adolescents. Guia per educar saludablement en una societat digital. Tothom Noves tecnologies Genís Roca(Coord) Hospital Sant Joan de Déu Edicions,2015 152
Cariño he conectado a los niños Tothom Psicologia i Pedagogia Guillermo Cánovas E.Mensajero,2015 240
Per què la crisi no acabarà mai? Tothom Economia Jordi Solé Laertes,2015 44
Bacterias, Bichos Y Otros Amigos 4t d’ESO Microbiologia David González Jara Ariel, 2016 296
El encantador de saltamontes 3r i 4t d’ESO Microbiologia David González Jara Talenbook, 2015 240
Economia per a un futur sostenible Tothom Economia Vicent Cucarella Bromera, 2016 240

Descriptors i opinions sobre els llibres proposats

PROPOSTA 1 – MOYA, A; PERETÓ, J. Simbiosis: Seres que evolucionan juntos. Ed. Síntesis, 2011.

En data de 22/01/2016, llibre recomanat per Julita Oliveras – Professora a la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC. Coordinadora del projecte de les TLC.

simbiosis: seres que evolucionan juntos-juli pereto-9788497567343

Este libro trata sobre un fenómeno ubicuo en la Biosfera: la simbiosis (literalmente, vivir juntos). Gracias al estudio de los genomas de los seres que han unido sus destinos evolutivos, podemos conocer mejor el impacto de las simbiosis en la historia de la vida. Esta obra, dirigida a un público curioso e interesado por la ciencia, nos propone un viaje fascinante a través de las simbiosis y las transiciones principales durante el origen y la evolución de las células eucarióticas: la transformación de bacterias endosimbiontes en orgánulos celulares, un fenómeno que quizá se esté produciendo ahora mismo en muchas simbiosis. La evolución reductiva observada en la minimización de los genomas de las bacterias simbiontes nos sirve de inspiración para determinar los requisitos mínimos para la vida celular. Esta es una información muy valiosa para la biología sintética, o el intento de fabricar una célula en un tubo de ensayo, un anhelo con profundas implicaciones científicas y filosóficas. Andrés Moya es catedrático de Genética y miembro del Instituto Cavanilles de Biodiversidad y Biología Evolutiva de la Universitat de València y del Centro Superior de Investigación en Salud Pública de la Generalitat Valenciana. Su interés investigador se centra en la genómica y evolución de las bacterias endosimbiontes de insectos, en la evolución de los virus y en los fundamentos filosóficos de la teoría evolutiva. Actualmente es presidente de la Sociedad Española de Biología Evolutiva. Juli Peretó, profesor de Bioquímica y Biología Molecular, pertenece al grupo de genética evolutiva del Instituto Cavanilles de Biodiversidad y Biología Evolutiva de la Universitat de València. Se interesa por la evolución metabólica y el concepto de metabolismo mínimo, así como por la historia de las ideas sobre el origen natural y la síntesis artificial de vida. Es miembro numerario de la Secció de Ciències Biològiques del Institut d’Estudis Catalans y fue secretario de la International Society for the Study of the Origin of Life.

Informació del ponent Juli Peretó a : http://www.uv.es/pereto/


PROPOSTA 2- CASACUBERTA, J. El genoma fluid. Universitat de Barcelona Publicacions i Edicions, 2008

En data de 11/01/2016, lectura i opinió de l’estudiant del grau en Biotecnologia, UVIC-UCC: Olfat Khannous- Becària del Programa Ciència i Societat – Difusió d’activitats científiques –UST- UVic

El genoma fluid és un llibre breu que malgrat presenti molts conceptes i temes densos fa que aquests es puguin entendre bé i es pugui fer un seguiment del llibre de forma planera i sense entrebancs.

Un dels aspectes que destaco més és que exemplifica molt els conceptes científics amb coses de la vida quotidiana fent així que el lector pugui entendre millor el que llegeix tot podent-ho comparar amb tot allò que té present en la vida.

He de dir que quan llegia el llibre semblava que estigués fent un repàs de tots els conceptes estudiats al llarg de la carrera i també incorporant-ne d’altres d’interessants per tant considero que és un llibre que hauria d’anar dirigit a estudiants universitaris o com a molt preuniversitaris de batxillerat que ja tinguin un interès viu cap al món de la genòmica perquè si no penso que els hi seria difícil de seguir.

Genoma fluid, El

El tema que considero que l’autor hauria de tractar en la seva conferència és el dels transposons presents en el genoma humà perquè són desconeguts per molta gent i normalment no es treballen en les assignatures i a la vegada per la importància que tenen.

Tenint en compte que el llibre és d’un nivell bastant elevat si hi hagués públic d’ESO interessat a assistir a la xerrada podríem proposar fer dos sessions: una enfocada a cursos inferiors en què es contextualitzessin els transposons posant base científica, és a dir, explicant tot allò simple, relativament parlant, necessari per comprendre la complexitat i una altre dirigida cap a cursos universitaris i preuniversitaris obviant conceptes ja treballats a classe i donant a conèixer informació del tot interessant i innovadora.

Josep M. Casacuberta és especialista en biologia molecular i un dels experts del pla científic d’organismes genèticament modificats de la EFSA. Treballa en el laboratori de Genètica Molecular Vegetal CSIC-IRTA de Barcelona (CSIC).

Descriptor del llibre:

L’any 2000 tots els mitjans de comunicació es van fer ressò d’una notícia científica que anava a canviar les nostres vides: s’havia completat el primer esborrany del genoma humà! Ara, però, vuit anys després d’aquest anunci, continuem sense saber quin és el gen de l’addicció al tabac, no tenim una cura definitiva per a malalties com la diabetis o el càncer, els aliments transgènics són encara tema de debat i la clonació és un projecte gairebé de ciència-ficció. Què ha passat en tot aquest temps? La ciència no ha avançat? Aquest llibre ens explica de forma senzilla i amena que en els últims anys la ciència ha progressat molt, però que el llenguatge genètic és complex i variable, molt més que no es pensava l’any 2000. Resulta que d’aquest llenguatge només en coneixem les lletres i no n’acabem d’entendre les paraules. Aquí el lector trobarà una visió clara de com s’avança, lentament però segura, en el camí del coneixement d’un genoma que evoluciona i s’adapta. El genoma fluid, un llibre guardonat amb el Premi de Divulgació Casa de las Ciències de la Corunya.


PROPOSTA 3 –RAIGÓN, D. Alimentos ecológicos. Junta de Andalucía, 2008

En data de 31/03/2016, llibre recomanat per Lídia Raventós – Professora de la UST, UVic-UCC 

alimentacioContenido: Introducción; Alimentos y nutrientes; Riesgos en la producción agroalimentaria; Agricultura y ganadería ecológica; Disminución de sustancias nocivas: Nitratos: Aumento de la composición nutricional; Aumento de los atributos sensoriales de calidad: Aspecto, tectura y flavor; Tipificación de los alimentos ecológicos y convencionales; Los alimentos sanos provienen de suelos sanos.

 

 

 


PROPOSTA 4 – DOSSIER

Elena Sancho – IRB Barcelona

¿Qué es la tecnología CRISPR/Cas9 y cómo nos cambiará la vida?

La tecnología CRISPR/Cas9 es una herramienta molecular utilizada para “editar” o “corregir” el genoma de cualquier célula. Eso incluye, claro está, a las células humanas. Sería algo así como unas tijeras moleculares que son capaces de cortar cualquier molécula de ADN haciéndolo además de una manera muy precisa y totalmente controlada.  Esa capacidad de cortar el ADN es lo que permite modificar su secuencia, eliminando o insertando nuevo ADN.

Las siglas CRISPR/Cas9 provienen de Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats, en español “Repeticiones Palindrómicas Cortas Agrupadas y Regularmente interespaciadas.” La segunda es el nombre de una serie de proteínas, principalmente unas nucleasas, que las llamaron así por CRISPR associated system (es decir: “sistema asociado a CRISPR”).

http://dciencia.es/que-es-la-tecnologia-crispr-cas9/ http://dciencia.es/que-es-la-tecnologia-crispr-cas9/

Sistema Crispr/Cas9: descobriment a tres bandes per l’Investigador de la Universitat  d’Alacant, Dr. Francis Mojica i per les investigadores Jennifer Doudna (EEUU) y Emmanuelle Charpentier (França). Actualment son candiats al Premi Nobel per reconèixer aquesta fita científica.


PROPOSTA 5 –CASAS,M; CASTELLÀ, J i VILÀ,M. Els secrets de parlar en públic. Eumo Editorial, 2016

oratoria

Patiu quan heu de parlar en públic? Us heu quedat mai en blanc? I quan heu escoltat algú que us ha captivat, sabeu com s’ho ha fet per atraure la vostra atenció? Us agradaria conèixer els secrets de parlar bé en públic?

Mariona Casas, Josep M. Castellà i Montserrat Vilà Santasusana, especialistes en discurs oral, ens conviden a descobrir els secrets de l’oratòria des d’una perspectiva europea i, especialment, mediterrània, i ens proposen estratègies i recursos a l’abast de tothom.

Estructurat en quatre blocs, aquest llibre ofereix recomanacions per transmetre seguretat i comunicar amb emoció; planificar un discurs i fer una bona posada en escena; centrar-nos en els propòsits de la nostra comunicació i aprendre a narrar, explicar i argumentar millor; i, per últim, resoldre amb eficàcia situacions orals concretes (un debat, una reunió, un discurs protocol·lari, una entrevista professional…).


PROPOSTA 6 –GONZÁLEZ, D. La Fageda. Història d’una bogeria. La Magrana, 2008

En data de 01/06/2016, lectura i opinió de Carme Viladecans,Coordinadora del Grau d’ADE, Facultat d’Empresa i Comunicació, Universitat de VIC- UCC.

Podeu llegir la seva opinió descarregant: Fitxa llibre La fageda

la fageda

La cooperativa La Fageda, instal·lada al parc natural del mateix nom, a la Garrotxa, dóna feina a bona part dels disminuïts psíquics de la comarca alhora que desenvolupa uns productes làctics de gran qualitat en una empresa sòlida i exitosa. La història va començar fa 25 anys, quan un jove Cristóbal Colón -psicòleg i president de la cooperativa- va fer les primeres passes per tirar endavant una activitat empresarial

que donés feina i, per tant, una oportunitat de realització personal a un grup de disminuïts psíquics. El resultat, un projecte social i una empresa «amb sentit» que ha guanyat multitud de premis i s’estudia a les escoles de negocis. Aquest llibre repassa les humaníssimes històries de vida dels treballadors de La Fageda i ofereix les claus d’una empresa que equilibra valors socials i èxit comercial.

Notícia publicada en data de 12 de maig de 2016 sobre La Fageda:

Fageda

Enllaç de la notícia: http://www.lavanguardia.com/edicion-impresa/20160512/401734044713/la-cooperativa-factura-16-5-millones.html


PROPOSTA 7-CLOSA, D. Triviacat Ciència. Angle Editorial, 2015

triviacat

– Quins animals són els descendents dels dinosaures?

– Qui va inventar el número zero?

– Quin és l’origen del gintònic?

– Quants bacteris tenim normalment al nostre cos?

– Per quin motiu els testicles pengen a l’exterior del cos?

– A quina velocitat viatgen els pensaments?

– Quina molècula és la responsable de l’olor que fa la terra quan està mullada?

–  Quina és l’anomenada hormona de l’amor?

– Plàtan, mandarina, kiwi, maduixa. Quin d’aquests fruits tècnicament no ho és?

Si vols saber la resposta a alguna d’aquestes preguntes, si creus que ja la saps o si en tens la certesa rotunda, Triviacat Ciència és el teu llibre. Perquè la ciència sempre ha donat molt de joc. Diverteix-te si t’agraden els jocs de preguntes i respostes. Posa’t a prova si ho saps gairebé tot. Aprèn si t’agraden les coses noves.

 Inspirats per les tardes de diversió que ens ha proporcionat el mític joc de taula, presentem aquesta col·lecció amb la il·lusió de portar als llibres el millor dels jocs de preguntes i respostes. Com que les regles no són les mateixes jugant a la taula que llegint un llibre, i jugar en grup no té res a veure amb jugar tot sol, la nostra versió és una mica diferent: no hi tauler, ni daus, ni formatgets, només tu i els teus coneixements.

L’estructura és molt senzilla: una pregunta amb diverses possibilitats de resposta, però només una és la correcta. Fixa-t’hi bé i mira d’encertar-la! De tota manera, l’encertis o no, el més important és que trobaràs el perquè de cada resposta explicat de manera divertida i amena per autors que saben de què parlen.


PROPOSTA 8- MELÉ, J. L’economia explicada als joves. Entramat, 2015

En data de 25/01/2016, llibre recomanat per Jordi Solé –  Dr. en Enginyeria Telecomunicacions. Llicenciat en Humanitats. Professor i Investigador a l’UST de la UVic-UCC.

Resum del llibre:

l economia explicada als joves-joan antoni mele-9788492920129Joan Antoni Melé, el banquer que ens ha ensenyat la importància de l’ètica i la consciència en relació als diners, arriba amb un missatge urgent pels més joves: lluny de ser subjectes passius de la situació incerta que vivim, els joves tenen ja el poder i la capacitat de canviar el rumb de l’economia i la societat. El futur dependrà de les decisions que prenguin a partir d’ara. I mai és massa tard per començar.Volem viure en un món injust, on l’u per cent de la població acumula més riquesa que el noranta-nou restant? O en un planeta igualitari i respectuós, on tots tinguem oportunitats de progressar i realitzar-nos? Amb l’estil proper i didàctic que el caracteritza, Joan Antoni Melé explica conceptes com capital, borsa, mercat o crisi, però també va més enllà. Fidel al seu discurs, presenta l’economia com una relació entre persones, en la que cadascuna de les nostres decisions i eleccions decideix el nostre destí individual, social i global.Una obra tremendament actual, que induirà els lectors de qualsevol edat a la reflexió i al diàleg.  Font del resum 

 


PROPOSTA 9 – GINESTA, X. Viatjant per la realitat. Una reflexió sobre les cròniques de viatge. Curbet, 2011

En data de 03/02/2016, llibre recomanat per Julita Oliveras – Professora a la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC. Coordinadora del projecte de les TLC.

“Viatjant per la realitat” (Curbet, 2011) precisament com un compendi de cròniques de viatge amb un doble objectiu: explicar de forma divulgativa què volia dir fer una tesi doctoral; explicar realitats quotidianes des d’un punt de vista periodístic per aquells qui vulguin aprendre a escriure (hi ha una introducció metodològica sobre la crònica, que vam fer molt en aquest sentit avalada per l’Eusebi Coromines). El llibre és http://www.llibres.cat/llibres-de-geografia-turisme-i-excursionisme/206906-viatjant-per-la-realitat.htmlhttp://www.llibres.cat/llibres-de-geografia-turisme-i-excursionisme/206906-viatjant-per-la-realitat.html Tothom qui l’ha llegit m’ha dit que a nivell divulgatiu té ganxo, i jo estaria molt content si et pot servir a tu per les teves tertúlies, aquesta és més vinculada a l’àmbit de les humanitats. Però, sobretot té ganxo perquè hi ha una bona explicació sobre com redactar bé al principi que pot ajudar molt a la gent de català dels instituts.


PROPOSTA 10-BUENO, D. 100 gens que ens fan humans. Cossetània Edicions, 2015

100 gens que ens fan humansEn aquest llibre es parla de 100 gens que estan relacionats amb la nostra humanitat i que permeten relacionar la influent vessant biològica amb la igualment influent vessant cultural. Un territori fronterer on poder reflexionar sobre què és allò que ens fa humans. Les persones som una espècie ben curiosa: tan aviat realitzem actes altruistes com egoistes; podem estimar incondicionalment i escriure poesia amb una mà i assassinar despietadament amb l’altra. Com és que manifestem actituds aparentment tan contraposades? Són els nostres gens que ens hi empenyen? O és el substrat cultural? O una mica de cada?

 

 


PROPOSTA 11 -SIERRA, J. El asesinato del profesor de matemáticas. Anaya , 2004

asesinato

Un profesor propone a sus alumnos un juego como examen para aprobar las matemáticas. El viernes por la tarde, el profesor muere, pero, antes de fallecer, comenta a sus alumnos que el sobre que hay en su bolsillo les indicará cómo buscar a su asesino. No deben fallarle…

 

 

 


PROPOSTA 12 – AMPILLO, J. El mono obeso. Critica , 2007

mono obesoEn las sociedades desarrolladas, las llamadas enfermedades de la opulencia, como el colesterol, la diabetes o la obesidad, afectan a gran parte de la población mayor de 40 años y, en los últimos años, están amenazando a nuestros hijos. El mono obeso es un libro de lectura urgente, porque nos encamina hacia la comprensión y, por lo tanto, hacia la prevención de estos problemas acuciantes. En él, el profesor Campillo analiza el papel que juegan nuestros genes en el desarrollo de las enfermedades y nos explica que muchas de estas dolencias proceden de la incompatibilidad entre el diseño evolutivo de nuestro organismo y el uso inadecuado que de él hacemos. El conocimiento de nuestra evolución es esencial para comprender los cambios ocurridos en la alimentación de nuestros antepasados y las adaptaciones metabólicas que tuvieron que superar. Lo que pretende El mono obeso es ayudarnos a encontrar el camino para hacer las paces con nuestro diseño y conseguir que los genes de la era prehistórica y nuestras formas de vida actuales estén en armonía para poder gozar de una vida más saludable y, posiblemente, más larga y feliz.

 


PROPOSTA 13-ESTELLER, M. Aposta per la salut. Portic, 2014

Esteller

El doctor Manel Esteller, un dels investigadors més reconeguts mundialment per la seva lluita contra el càncer, defensa en aquest llibre la necessitat d’una aposta decidida per l’educació, la recerca i la salut. Per Esteller, la recerca no és un afegit ni un privilegi sinó un bé per a tothom, perquè genera coneixement i alhora esdevé un gran motor econòmic. «Els països no són rics i investiguen, sinó que investiguen i aleshores són rics.»Catalunya és un referent científic a Europa, i des d’Europa al món. «Tenim investigadors de primera línia que amb el seu magnífic treball estenen els valors de la nostra terra i ens col·loquen al mapa internacional, però cal mantenir un bon nivell de formació a les escoles i universitats per no perdre aquest talent local.» Amb un llenguatge entenedor i divulgatiu, Esteller ens fa reflexionar sobre la importància de la salut i la prevenció en la societat actual, tant a nivell individual com col·lectiu.


PROPOSTA 14-MACIP, S. Immortals, sans i perfectes. Edicions 62, 2008

yh

Retrat de la situació actual de la biomedicina: què hi ha de mite i de realitat en els prometedors avenços de la ciència biomèdica? Com ens afecten i com ens afectaran els nous coneixements que generen els investigadors? La biomedicina –la ciència de la vida, en paraules de Macip- s’està convertint en els darrers anys en una disciplina plena d’esperances, que sembla que en un futur no gaire llunyà podrà arribar a solucionar molts problemes de salut. Aquest assaig divulgatiu, pretén aclarir uns quants conceptes bàsics sobre aquesta ciència, discutir sobre les aplicacions dels descobriments més recents, dissipar els dubtes més habituals i separar la realitat de la ficció i de les falses promeses. Cada capítol, explora una de les quatre àrees més importants de la recerca biomèdica actual, les quatre que tenen més potencial d’influir decisivament en la nostra salut:
1-L’era post-genòmica: estat actual de la genètica: genoma humà
2-Clonació i cèl·lules mare
3- La cura del càncer
4- El camí cap a l’eterna joventut.


PROPOSTA 15-ARSUAGA, J. El reloj de Mr. Darwin. Temas de Hoy, 2009

arsuagaEl debate evolucionista a través de sus verdaderos protagonistas cuando se cumplen doscientos años del nacimiento de Darwin y ciento cincuenta de la publicación de El origen de las especies. ¿Cómo elaboró Charles Darwin sus teorías sobre el origen y la evolución de las especies? ¿Qué vigencia tiene en el siglo x x i el debate evolucionista? ¿Podrían mantener sus planteamientos los personajes del darwinismo con los conocimientos de los que disponemos en la actualidad de Paleontología y Biología? ¿En qué estado se encuentra la cuestión evolucionismo frente a creacionismo? ¿Hemos sido diseñados por un diseñador inteligente? Y, sobre todo, ¿por qué es tan importante la teoría de la evolución? Con motivo del segundo centenario del nacimiento de Darwin en 2009 y, al mismo tiempo, del 150 aniversario de la publica­ ción de El origen de las especies, el paleontólogo e investiga­ dor Juan Luis Arsuaga, con el rigor científico que le caracteriza, ha escrito este libro con el que podremos adentrarnos en la vida de Charles Darwin, conocer cómo desarrolló sus teorías tras sus experiencias como viajero en el navío Beagle y sus reflexiones posteriores, además de incidir en sus aciertos, erro­ res y controversias. Un libro de divulgación científica que enfrenta todas las teorías evolucionistas con carácter pedagógico. Ilustrado con grabados de la época y documentos que apoyan el texto, como mapas, diagramas y esquemas. Además aporta numerosas curiosidades científicas sobre la evolución y el propio Darwin.


PROPOSTA 16-MARFANY, G i SOLEY,M. Per què envellim?. UB Publicacions i Edicions. 2011

gÉs evident que les condicions de vida determinen, de forma important, l’esperança de vida d’una població. Sabem que la disponibilitat d’aigua potable, el desenvolupament de la medicina, una alimentació saludable, una vida activa i un nivell controlat d’estrès ajuden a viure més i millor. Però també sabem que tot això no ens fa immortals. Per què envellim? És un càstig diví, o una limitació de la vida? Podrem en el futur, amb l’ajut de la ciència i la tecnologia, evitar o retardar l’envelliment? Podríem fins i tot arribar a ser immortals? Tanmateix, potser la pregunta que ens fem amb més freqüència és que podem fer –o què val la pena fer– per viure més anys, i quin n’és el preu. Aquest llibre ofereix una descripció clara de quins canvis biològics es produeixen en els organismes vius amb el pas del temps i explica com es produeix el deteriorament que ens porta a l’envelliment. Però no es conforma en explicar per què; va un pas més enllà i proposa, de forma raonada i amb els coneixements científics actuals, què podem fer per envellir més lentament, per viure més i millor.


PROPOSTA 17-LÓPEZ-GOÑI, I. Virus y pandemias. Glyphos. 2016

virus y pandemiasPuede un virus ser la causa de la obesidad?, ¿mi obesidad es debido a una infección?, ¿realmente estoy gordo o la culpa es de un virus? Existen evidencias que relacionan la obesidad con infecciones virales. La mayoría de los datos se han obtenido en modelos animales. [El] adenovirus 36 se aisló por primera vez en 1978 de una muestra de heces de una niña con gastroenteritis. Desde el año 2000 se ha venido relacionando con la obesidad. [Los] monos infectados con el adenovirus 36 eran más gordos y tenían cuatro veces más grasa que los monos control sin infectar”.

La epidemia del virus del Ébola puso de moda los virus. Ignacio López-Goñi, catedrático de Microbiología en la Universidad de Navarra, fue consultado por muchos medios. Por ello, seguro que te interesa el tema y que disfrutarás con su libro “Virus y pandemias”, Glyphos–Naukas (2015) [222 pp.]. Recién salido del horno, te recordará todo lo que ya sabes sobre virología y te pondrá al día sobre lo último de lo último. Todas tus dudas sobre virus y pandemias resueltas con un lenguaje ameno y cercano.

El libro está escrito a base de píldoras de entre dos y cuatro páginas cada una, lo que permite una lectura ágil. Quizás ya conozcas a Ignacio gracias a su blog microBIO, o sus colaboraciones en Naukas, o sus cursos vía Twitter en su cuenta @microBIOblog. Si te adentras en las páginas de su segundo libro, tras Ignacio López-Goñi y Oihana Iturbide, “Las vacunas funcionan”, Psylicom (2015) [107 pp.], seguro que no te arrepentirás.


PROPOSTA 18-YRUELA,I. Las proteïnes dúctiles. Catarata. 2016

proteinas ductilesLas proteínas son una parte esencial de las células y por tanto de la materia viva. La forma rígida que adoptan les permite desempeñar múltiples tareas; sin embargo, en los últimos años se han identificado numerosas proteínas o regiones de estas que, careciendo de una estructura tridimensional bien definida, sí realizan importantes funciones biológicas. Son las proteínas desordenadas o dúctiles. Aunque durante mucho tiempo la falta de estructura rígida en las proteínas se consideraba una anomalía, hoy sabemos que esta característica resulta crucial para su funcionamiento; se considera que gracias a su flexibilidad y plasticidad, como si de un cuerpo de baile se tratara, han desempeñado un papel clave durante la evolución y en el desarrollo de varias enfermedades. Nos encontramos ante un notable cambio de paradigma en biología con importantes repercusiones para la vida y para la salud, tanto en el desarrollo de los organismos, la adaptación al medioambiente, la evolución o el origen de ciertas enfermedades.


PROPOSTA 19-CASTELLS, P. La cuina del futur.Tibidabo edicions. 2016

cuina futurLa Cuina del Futur, ja és una realitat. La gastronomia es transforma per adaptar-se al nostre ritme de vida, a les nostres necessitats, partint de l”alimentació més tradicional a la més revolucionària incloent noves eines (les impressores 3D), nous productes (aliments sintètics), noves tècniques (l”esferificació per a la creació de noves textures) i noves metodologies (l”aprofitament del microones en la cuina), tot plegat creant un context culinari de contrastos, paradoxes, contradiccions i variacions constants de productes i procediments.
Tots aquests elements s”unifiquen amb l”objectiu de beneficiar la nostra salut i benestar des de les cuines més selectes fins a les cuines de casa nostra. Tots cuinem i tots mengem. Com a societat, busquem la innovació des de restaurants com el desaparegut elBulli fins als forns de casa nostra. El flux és clar: intercanviar, apropar, millorar i innovar en una àrea on tots participem per igual, ja sigui per necessitat, plaer o una fusió d”ambdós aspectes.
Endinsem-nos, doncs, en aquest futur de la cuina, en quins àmbits adoptarem noves costums social i culturalment, què menjarem, quina qualitat acompanyarà als nostres aliments i a les tècniques per cuinar-los i, en definitiva, com la cuina és una eina enllaçada a múltiples àrees que representen a tot el món per igual.

 


PROPOSTA 20-PRAT,N; ROS, J i PETERS, F. Ramon Margalef, ecólogo de la biosfera. Una biografía científica .UB Publicacions i Edicions. 2015

ecoRamon Margalef (1919-2004) fue el primer catedrático de Ecología y uno de los mejores investigadores de España en la segunda mitad del siglo XX. La primera parte de este libro ofrece una panorámica completa de su labor científica, en la que se destacan aspectos esenciales que están relativamente olvidados aunque siguen siendo muy vigentes. La segunda parte recu­pera un trabajo clásico sobre los organismos indica­dores en la limnología que Margalef publicó en 1969 y lo compara con la situación actual de estos estudios, lo que demuestra cómo ya en aquel momento Margalef sentó cátedra en este tema. Con el presente home­naje, invitamos a quienes todavía no conocen la obra del eminente profesor a adentrarse en su legado, de gran importancia no solo para la ecología europea, sino también mundial.

 


PROPOSTA 21- ROCA,G. (Coord). Les noves tecnologies en nens i adolescents. Guia per educar saludablement en una societat digital. Hospital Sant Joan de Déu Edicions. 2015
 
En data de 20/05/2016, llibre recomanat per Marc de San Pedro – Àrea d’Innovació i Formació a Fundació TicSalut · Coordinador de la Càtedra TIC Salut (UVic-UCC).
Noves tecnolgiesLes noves tecnologies han arribat per quedar-se i cada vegada els nens són més precoços a l’hora d’utilitzar dispositius mòbils, ja siguin smartphones, tauletes, ordinadors, etc.
Molts pares i educadors assumeixen que els menors són nadius digitals però això no vol dir que facin un ús responsable o saludable d’aquestes tecnologies. De fet un mal ús d’aquestes tecnologies pot comportar seriosos riscos d’addicció o males pràctiques com el ciberbullying, el sexting o el grooming.

L’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, pioner en la introducció de les tecnologies de la informació en el sector de la salut i de l’atenció al pacient, dedica el proper Quadern FAROS a oferir pautes per a la correcta incorporació de les tecnologies en nens i adolescents.

URL: https://www.infermeravirtual.com/files/media/file/1627/quadern-faros-2015-ca.pdf?1432891788

 


PROPOSTA 22-CÁNOVAS, G. Cariño he conectado a los niños. E. Mensajero, 2015.
 
En data de 20/05/2016, llibre recomanat per Marc de San Pedro – Àrea d’Innovació i Formació a Fundació TicSalut · Coordinador de la Càtedra TIC Salut (UVic-UCC).
Connectat
¿Qué edad es recomendable para que los niños tengan su primer móvil? ¿Es realmente perjudicial formar parte de una red social antes de los 14 años? ¿Cómo se va configurando la identidad y la reputación digital de un adolescente en Internet? ¿Cómo podemos anticiparnos ante un posible caso de adicción hacia una nueva tecnología? ¿Qué hacer ante una situación de ciberacoso? ¿Cómo está influyendo la Red en las nuevas generaciones, en la formación

de sus procesos cognitivos? ¿Son auténticas las relaciones que se establecen en Internet? ¿Los cambios son tan profundos que podemos estar asistiendo al nacimiento de una nueva generación diferenciada de las anteriores? Estas y otras muchas cuestiones encuentran respuesta en la primera Guía sobre Salud Digital. El autor ha dedicado los últimos trece años a dirigir el Centro de Seguridad para los Menores en España, no solo estudiando las nuevas y cambiantes relaciones de los niños y adolescentes con las tecnologías de la información y la comunicación, sino formando a miles de familias, profesores, médicos y miembros de fuerzas y cuerpos de seguridad. Pero además de la formación, su experiencia incluye la constitución de las primeras Líneas de Ayuda para menores en Internet dentro de la Unión Europea, y la solución de cientos de casos de ciberacoso, problemas de tecnoadiccion…

Guillermo Cánovas es  Director del Centro de Seguridad en Internet para España del Safer Internet Programme de la Comisión Europea. Presidente de la organización de protección del menor PROTEGELES, único miembro español del INHOPE (International Association of Internet Hotlines), del INSAFE (European network of Awareness Centres), y de eNACSO (European NGO Alliance for Child Safety Online). Fundador de Acción Contra la Pornografía Infantil –ACPI-, y responsable durante los últimos tres años del equipo jurídico y psicológico del Centro de Intervención ante el Abuso Sexual Infantil –CIASI-, de la Comunidad de Madrid. Profesor y escritor, autor de diversos libros como “Ladrones de Inocencia”, “La Otra Cara de la Pornografía” y otros, así como de numerosos estudios sobre las costumbres de los menores en el empleo de las TIC, internet, telefonía móvil y ocio digital.


PROPOSTA 23- SOLÉ, J. Per què la crisi no acabarà mai?. Laertes, 2015

En data de 20/05/2016, llibre recomanat per Atenea Malmierca – Estudiant del grau en Biologia a la UVic-UCC i Becària del Programa Ciència i Societat des del curs 2012/13 fins al curs 2014/15 ambdós inclosos.
 

EconomiaEn aquest llibre t’expliquem què està passant amb la producció d’energia global, quina relació té aquesta amb l’actual situació socioeconòmica mundial i que ens espera en el futur si no fem res. S’acaba el petroli? Sí. ¿Quan? Aviat, de fet, ja ha començat a esgotar-se. ¿I com afecta la crisi que estem vivint? Si hi ha crisi de petroli, la crisi econòmica seguirà! ¿Per què? Perque el nostre sistema de desenvolupament es basa gairebé totalment en el petroli. Si aquest escasseja o n’augmenta el preu, el nostre desenvolupament se’n ressentirà. Ho expliquem: la causa primera del creixement econòmic, el motor que mou la nostra economia, és l’energia. Perque l’economia creixi, ho ha de fer també el consum d’energia i, per tant, la seva producció. Si la producció d’energia, la major part de la qual ve dels combustibles fòssils i del petroli, no creix sinó que està estancada o comença a decréixer, l’economia entra en recessió. Els efectes d’aquesta recessió és el que anomenem «crisi».


PROPOSTA 24- GONZÁLEZ,D. Bacterias, bichos y otros amigos. Ariel, 2016

BJLa historia de la humanidad, la del hombre saltando a la cima de la cadena alimentaria y moldeando el medio natural a su antojo, es la historia de la domesticación de animales y plantas. La que aquí se narra, la que marca el presente y el futuro de nuestra especie, es parecida, sólo que en lugar de campos de trigo y animales de granja, tiene a unos protagonistas menudos y con muy mala reputación, las bacterias.

Estamos ante una nueva revolución industrial impulsada por estos microorganismos que el hombre ha logrado domesticar como si de ganado se tratara, y cuya mala fama no está en absoluto en consonancia con los aportes que hoy nos están brindando en ámbitos tan diversos como el farmacéutico, el alimentario o el medio ambiente.

A lo largo del libro descubriremos cómo hay bacterias capaces de poner fin a la deforestación, de disminuir las tasas de mortalidad infantil en África, de reducir las emisiones de sustancias contaminantes o de convertir uno de los venenos más letales utilizados por el hombre desde el imperio romano en la principal sustancia empleada en la cura contra el cáncer.

Escrito con sentido del humor e ironía, el autor nos introduce en el asombroso mundo de las bacterias y se enfrasca en una batalla contra los falsos mitos alrededor de la química y la veneración de lo biológico y lo natural, como si los antibióticos, los antisépticos, los conservantes y la fermentación no hubieran salvado vidas o brindado infinitos avances.


PROPOSTA 25-GONZÁLEZ,D. El encantador de saltamontes. Talenbook, 2015

Y¿Conocemos el origen de las vacunas y el relevante papel que estas han desempeñado en el desarrollo de nuestra especie? ¿Es en realidad el ébola una nueva y terrible amenaza para el hombre actual? ¿Sabemos cómo actúan nuestras defensas con el objetivo de protegernos de los millones de parásitos que cada día nos amenazan? ¿Existen realmente los zombis? ¿Fueron los piojos el gran enemigo que terminó con las ansias imperialistas de Napoleón? ¿Posee algún organismo la capacidad para manipular el comportamiento de los humanos? ¿Ha sido nuestra relación con los parásitos tan íntima que incluso encontramos vestigios de ella en nuestro ADN? ¿Sabemos cómo opera la selección natural? El encantador de saltamontes emplea un lenguaje sencillo y divertido para dar respuesta a estas y otras muchas cuestiones que revelan la esencia misma de la vida en nuestro planeta, utilizando como pretexto el curioso y llamativo comportamiento de unos organismos que han hecho del «gorroneo» su forma de vida. «Es asombroso, fascinante y casi prodigioso cómo la vida logra abrirse paso, incluso a costa de otras vidas, que harán lo imposible para protegerse.»


PROPOSTA 26- CUCARELLA,V. Economia per a un futur sostenible. Bromera, 2016


ecno

L’economia és una ciència viva que serveix per a analitzar els recursos actuals i la seua obtenció i distribució. En aquest context, assolir un futur sostenible és el gran repte. Amb un llenguatge senzill i entenedor, aquest llibre acosta als lectors temes relacionats amb l’economia partint de la realitat més pròxima. A través del diàleg entre una economista i un jove, fem una mirada a temes imprescindibles i de gran actualitat (l’ecologia, la sostenibilitat energètica, el consum responsable, el repartiment del treball…), per acabar proposant possibles alternatives per a superar la situació crítica actual.

 


 

ALTRES PROPOSTES – AYALA, F. ¿De dónde vengo? ¿Quién soy? ¿A dónde voy?. Ed. Alianza, 2015.

En data de 22/01/2016, llibre recomanat per Julita Oliveras – Professora a la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC. Coordinadora del projecte de les TLC.

¿de dónde vengo? ¿quién soy? ¿a dónde voy?-francisco j. ayala-9788420699059

El hombre difiere del chimpancé y el orangután menos de lo que estos difieren de los restantes monos.” T. H. Huxley, 1863“¿De dónde vengo?” La noción bíblica de la creación cambia radicalmente a partir del siglo XIX, cuando se acepta la teoría de la evolución biológica. “¿Quién soy?” Todavía nos queda mucho por saber, aun después de los avances de la ciencia. Biológicamente, los humanos somos animales, pero somos muy distintos de todos ellos.“¿A dónde voy?” La naturaleza biológica

 

 


ALEMAÑ, R. ¿Qué hubo antes del Big Bang?. Laetoli, 2014

En data de 11/12/2015, lectura i opinió de l’estudiant del grau en Biotecnologia, UVIC-UCC: Olfat Khannous- Becària del Programa Ciència i Societat – Difusió d’activitats científiques –UST- UVic

Un cop llegit el llibre en qüestió puc afirmar que no m’esperava que em fos tant difícil de pair tot i tenir relativament poques pàgines. És un llibre de cosmologia pròpiament dit en què es fa contínuament molt esment de teories físiques que han anat sorgint al llarg del pas del temps i que ajuden a entendre tot el que s’ha treballat per tal de trobar l’origen de l’univers.

Un vot a favor a aquest llibre és que exemplifica molt les teories que explica i realment en molts casos he entès teories que en un passat m’havien explicat i que no havia acabat de pair del tot.

¿Qué hubo antes del Big Bang?

No obstant, recordant que és una mera opinió, considero que t’ha d’agradar molt la física per tal de gaudir del llibre i normalment els estudiants de la ESO i Batxillerat no estan massa familiaritzats amb aquestes temes. El destinaria als grups de Batxillerat científic que facin física ( és a dir aquells grups d’estudiants que opcionalment hagin escollit la física dintre del seu itinerari) i estudiants de la UVIC-UCC.

El tema que considero que l’autor del llibre hauria de tractar alhora de fer la seva xerrada és quelcom en què se senti còmode com l’astronomia i astrofísica o bé ciència de materials tot enfocant-ho i adaptant-ho cap al públic interessat.