Es presenta el Programa MID (Mentoratge i Identitat Docent) de la FETCH

Publicat per 24 de gener de 2018
Amb la presència del Rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, l’Alcaldessa de Vic, Anna Erra i la Directora General d’Educació Infantil i Primària del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Carme Ortoll, ahir dimecres es va presentar públicament el Programa MID de la mà del degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Eduard Ramírez. Un programa que forma part del pla d’actuació del deganat per al període 2016-2020.

Les més de vuitanta persones que van omplir la sala representaven de manera àmplia els diferents sectors educatius, des de mestres de les escoles d’Infantil i Primària de Vic, professorat de la Facultat i estudiants dels graus d’Educació Infantil i Primària, tots ells agents actius en el Programa MID que, en paraules del mateix degà té com a principal propòsit avançar en la construcció del perfil professional del mestre, la identitat docent i el mentoratge. D’aquesta manera, i després de les intervencions de les autoritats acadèmiques, polítiques i educatives que amb la seva presència avalaven i apostaven públicament per aquest singular i decidit projecte i de manera especial a totes les escoles de Vic, les quals totes elles s’han implicat en elprojecte amb la seva participació, l’Eduard Ramírez va anar desgranant els principals objectius que el mouen i que des del mes de setembre d’aquest curs acadèmic ha començat a desplegar-se sota dos grans pilars. D’una banda la presència des del primer curs de carrera a les escoles per part dels estudiants dels graus de MEP, MEI i de Doble Grau i de l’altra la realització d’un seminari de formació a la UVic format per mestres de les onze escoles de la ciutat i professorat de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes. I va voler fer explícit des del primer momento el seu agraïment tant a la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Vic i la seva implicació i complicitat amb el programa i també al Departament d’Ensenyament en el que sens dubte – afirmava – sortiran interessants iniciatives que junts ens portaran a la millora tant de la formació inicial dels mestres com a la millora del nostre sistema educatiu de país i que des de la facultat estem plenament compromesos. En aquest mateix sentit va recordar als assistents que l’acte i la iniciativa s’incloïen, i no pas per casualitat, dins dels actes de celebració dels 40 anys dels estudis de mestre a Vic, una sens dubte llarga i sòlida trajectòria universitària.

Els objectius que emmarquen el Programa MID, i que el degà va destacar, són:

Millorar i estrènyer les relacions entre la Universitat i els  centres de pràctiques de l’entorn proper (ciutat de Vic).

Reflexionar en relació amb el perfil i competències  professionals que contribueixen a desenvolupar durant  la formació inicial als diferents graus d’acord amb la  realitat escolar.

Reconèixer i identificar les bones pràctiques de l’entorn  professional.

Incentivar el canvi i millora de la pròpia pràctica tant a la  Universitat com als centres de pràctiques.

Fomentar la discussió, el debat i la reflexió en relació amb  la innovació educativa conjuntament, Universitat-escoles.

Val a dir que el Programa MID, el qual el mateix degà va explicar que durant tot un any l’equip del deganat juntament amb la direcció del CIFE van estar planificant durant un any abans de posar-lo en marxa, beu de l’experiència que des del curs 2013-2014 ha vingut desplegant el Doble Grau en MEP/MEI i que després dels bons resultats aconseguits amb el present Programa no només es pretén fer extensiu a tots els estudiants dels graus de MEP i MEI sinó que  amés a més s’hi ha incorporat l’organització del Seminari MID i amb ell contribuir a generar un perfil de mentoratge a les escoles d’educació infantil i primària de la ciutat Vic.

L’acte va comptar a la seva segona part amb la pronunciació d’una interessant conferència que portava per títol “Però… quin és el meu paper? La construcció de les identitats docents en el món actual”, a càrrec de la Dra. Joana Sancho, professora de la Universitat de Barcelona i coordinadora del grup de recerca consolidat ESBRINA- Subjectivitats, Visualitats i Entorns Educatius Contemporanis (2014SGR 00632).  La conferència, pensada per a l’ocasió i adreçada tant als estudiants de mestre com als mestres en actiu així com el professorat de la facultat, va situar les complexitats de l’educació formal i explorar com i des de quines perspectives ens estem pensant com a docents o futurs docents, qui ens està influenciant i en quin sentit. En definitiva, com estem construint les nostres identitats docents. Sens dubte que una interessant manera de fer més explícit el compromís i els objectius del Programa MID.

Destacar que en el moment de la presentació de la ponent per part del director del CIFE, l’Antoni Portell, aquest va aprofitar la coincidència en les dates per compartir amb les persones assistents que tal dia com just l’endemà, el dia 25 de gener, es complien els 10 anys de la presentació del CIFE, dia en què l’aleshores Conseller d’Educació, l’Ernest Maragall, el 2018 va venir a inaugurar-lo.

Just el dia abans de l’acte de presentació del Programa MID, El Periódico de Catalunya se’n feia ressò amb aquesta interessant notícia:

Altres notícies relacionades amb el tema en aquest lloc:

Mes de 30 docents de la ciutat de Vic i de la FETCH s’han aplegat a la UVic per iniciar el Seminari MID

3 respostes a “Es presenta el Programa MID (Mentoratge i Identitat Docent) de la FETCH