Bàrbara Pastor: “No és el mateix parlar que comunicar”

Publicat per 24 de gener de 2018
Amb aquest eloqüent punt de partida, l’experta en oratòria i creadora del mètode Oratoga, va seduir ahir dimarts a les més de seixanta persones que vam omplir la Sala Segimon Serralonga per escolta la conferència-taller “Explica bé la teva idea: Tu ets la millor idea”, organitzada de manera conjunta per la Facultat de Ciències i Tecnologia, dins del Programa Ciència i Societat, i el CIFE.

Davant d’un públic prou divers, ja que entre les persones assistents hi havia mestres de primària, professorat de secundària, professorat universitari, estudiants i també persones d’altres àmbits professionals vinculats a la universitat, la ponent va començar compartint la importància de conrear la paraula com a instrument de comunicació. I també va parlar de la innovació pedagògica a les aules com a clau de l’èxit escolar, aspectes que han guiat sempre la seva tasca professional i la seva tasca docent. Els seus objectius professionals els va concretar en aquests: ensenyar estratègies i habilitats en comunicació d’impacte, al mateix temps que ajudar professionals del sector públic i privat a millorar les seves tècniques de comunicació i de lideratge. I també a estudiants de Secundària, Formació Professional i Universitat, amb la intenció que desenvolupin habilitats comunicatives i de persuasió. Així, doncs, amb aquesta presentació glossada en una breu introducció per la professora Julita Oliveras, màxima responsable del Programa Ciència i Societat de la UST, Bàrbara Pastor va anar desgranant, mica en mica, pas a pas, el seu discurs, un discurs organitzat, pautat i ben estructurat que va satisfer plenament les expectatives de les persones que vam tenir l`oportunitat d’escoltar-la i aprendre de la seva expertesa en el camp de l’oratòria i la comunicació oral.

Al llarg de la seva trepidant i ben documentada al·locució, Pastor ens va parlar dels principals aspectes que caracteritzen el mètode ideat per ella mateixa i que es coneix amb a mètode Oratoga, un mètode que seguint l’acrònim ens recorda aquests aspectes essencials d’una bona comunicació: Ordre, Ritme, Assertivitat, Temps, Oculus, Gestos i Actitud, ingredients que, tots ells ben combinats, ens han de permetre connectar amb el públic, estructurar les idees que volem transmetre i ser eficaços quan ens comuniquem. En aquest sentit, i després de justificar la importància de saber-nos comunicar, Pastor no es va estar de recordar que ni l’escola/institut ni la universitat ensenyen oratòria, mentre que ella mateixa sostenia que des que tenim un any de vida que no fem més que parlar en públic,  argument suficient -sostenia- com per començar a plantejar-nos-ho.

La trobada, que gairebé a tothom se li va fer curta, va deixar a les persones assistents amb ganes de més. I sobretot després que un cop feta la introducció i compartits els principals trets que caracteritzen l’oratòria en general i el mètode Oratoga en particular, Pastor comencés a proposar passar a l’acció a través d’algun dels molts exercicis que ella proposa a les seves formacions i que van permetre a les persones assistents connectar amb el que ens estava explicant. Tot plegat amb un contingut d’alt interès tant per les persones que ens dediquem a la docència, les quals vam poder conèixer interessants estratègies que sens dubte podrem incorporar al nostre dia a dia, com per a les persones d’altres àmbits professionals, les quals van poder recollir útils idees que de ben segur els poden ser d’utilitat als seus llocs de treball. I és que al llarg de la seva interessant aportació, Bàrbara Pastor va anar teixint un discurs que de manera sintètica va referir-se a aspectes com ara: aprendre, parlar, comunicar, mirar als ulls, ensenyar, bidireccionalitat, connectar, estructura, eficàcia, instruir, construir, …

L’encarregat de cloure l’acte va ser l’Antoni Portell, director del CIFE, centre coorganitzador de l’acte. I per a fer-ho va servir-se d’un dels continguts treballats al llarg de la xerrada en una de les activitats proposades, la de la DEKADODEKA (paraula clau, una frase, una història i un títol) tot aprofitant per tancar a mode de resum de la trobada servint-se de deu “piulades del Twitter” que ell mateix havia anat fent al llarg de la xerrada:

1. Si el mestre gaudeix a l’aula ho transmet
  2. En l’oratòria qui realment importa és el públic. L’orador no ve a demostrar el molt que sap
  3. Si comuniquem amb entusiasme, amb optimisme, amb alegria, rebrem el mateix retorn del públic
  4. El cervell el tenim preparat per recordar tres missatges, paraules, idees. Així han estat els grans discursos de la història
  5. Des que tenim un any no fem altra cosa que parlar en públic. No és motiu suficient perquè ens proposem aprendre’n?
  6. En oratòria cal tenir clar què es vol dir, perquè es vol dir i a qui es vol dir
  7. Com a docents hem de buscar la manera de fer-ho tan bé com sapiguem, però buscant estratègies que empoderin els alumnes
  8. Abans de debatre cal que els alumnes tinguin una opinió, i per això cal un treball previ, un ordre, una pluja d’idees
  9. Parlar en públic és una qüestió de maduresa personal, de respecte. I això els alumnes ho poden aprendre
  10. No hem d’acabar dient ‘ja està’, el que hem de fer és anunciar-ho amb un ‘ i ja per acabar’ … I acabar llançant una pregunta per a la reflexió

En resum, doncs, una molt interessant trobada que no va deixar indiferent a ningú.

A continuació podeu veure el vídeo de la conferència:

Una resposta a “Bàrbara Pastor: “No és el mateix parlar que comunicar”

1. Núria Viñas Codina

Excel·lent ponència de la Dra. Pastor!
    Gràcies per organitzar-la i compartir-la!
    La teoria combinada amb la pràctica és el que necessitem. A les aules ens calen exemples pràctics! Aquest, immillorable!