Marc Boada – El pèndol de Foucault – 25/03/15

Llibre: Max Picard i el maleït pèndol de Foucault

Xerrada-debat: El pèndol de Foucault

_J8A3257_J8A3279

El passat dimecres dia 25 de març de 2015, a l’aula magna de la UVic-UCC es realitzà la cloenda del cicle de Tertúlies de Literatura Científica, que enguany celebra la vuitena edició, amb l’activitat proposada a partir de la lectura del llibre “Max Picard i el maleït pèndol de Foucault“, a càrrec de Marc Boada.

Marc Boada és científic, escriptor, conferenciant, escultor. Tota la seva trajectòria professional està lligada a la divulgació científica. Ha participat en la creació de museus i exposicions de ciència (CosmoCaixa, mNACTEC, Museu del Coure, Parque de las Ciencias,  …). Col·laborador de diferents mitjans de comunicació (TV3, 8TV, Radio La Xarxa, Catalunya Radio, etc…). Autor del llibre Max Picard i el Maleït Pèndol de Foucault (Ed. La Galera), Els 3 infinits. Un llibre de ciències per gent de lletres,(Ed. Momentum)  i coautor dels llibres de Tecnologia de Secundària de Ed. Castellnou, entre d’altres. Redactor de la secció Taller y Laboratorio de la revista Investigación y Ciencia. Fou professor de “Fonaments Científics” i “Ciència dels Materials” a l’Escola Massana de Barcelona més de deu anys. Representa a diferents teatres el monòleg “Els Tres Infinits“. I és director de l’Associació Pèndulum per la Difusió del Coneixement Científic. Podeu visitar el seu bloc a Marc Boada. Divulgación y Ciencia experimental.

_J8A3315

L’ activitat “El Pèndol de Foucault” es va realitzar en dues sessions. La sessió 1, de 10 a 11.15h hi van assistir 4 centres de secundària que són: La Salle Manlleu amb uns 90 estudiants  de 2n d’ESO;  St. Miquel dels Sants amb uns 95 estudiants de 2n d’ESO;   Secció Institut de Gurb, amb uns 40 estudiants de 2n d’ESO i l’Institut Antoni Pous i Argila, amb uns 58 estudiants de 2n d’ESO.
A la sessió 2 de 11.30 a 12.45h hi van assistir dos centres de secundària: Pare Coll de Vic amb uns 60 estudiants de 2n d’ESO,  l’Institut de Vic amb uns 94 estudiants de 1r i 2n d’ESO ). En total hem comptat amb una assistència d’uns 475 estudiants durant tot el matí.

Podeu veure la xerrada-debat d’en Marc Boada al Canal UVic al següent link: Max Picard i el maleït pèndol de Foucault.

A continuació podeu veure les fotografies realitzades per grups als centres assistents a l’activitat.

Centres de secundària que han assistit a la sessió 1

IMG_0669IMG_0690 IMG_0696 IMG_0704

Centres de secundària que han assistit a la sessió 2

2IMG_0805 2IMG_0808

Amb aquesta activitat es dona per finalitzat el cicle de xerrades-debat per a la vuitena edició de les TLC.

En aquesta VUITENA edició hi han participat 34 centres de secundària inscrits de diversos indrets de Catalunya i hem comptat amb l’assistència d’uns 2.750 estudiants de diferents cursos d’ESO, Batxillerat i Universitat. 26 d’aquests 34 centres de secundària han participat en el Premi Llegim Ciència, que aquest curs ha celebrat la seva tercera edició.

Àmbit TLC : Les activitats realitzades aquest curs 2014/15 són: dia 2.12.14 Mites i pors alimentàries, a càrrec de J.M. Mulet; dia 3.12.14 Epigenètica en la salut i la malaltia, a càrrec de Manel Esteller;  dia 10.12.14  Física quàntica, realitat o ficció? A càrrec de Sonia Fernández-Vidal; dia 18.12.14  Els límits de la ciència: cap a on ens porta la biomedicina dels segle XXI? A càrrec de Salvador Macip; dia 9.01.15 Les cèl·lules mare, a càrrec de Karel H.M. Van Wely; dia 25.03.15 El pèndol de Foucault, a càrrec de Marc Boada.

Àmbit PREMI LLEGIM Ciència – La TERCERA edició del concurs de Relats Premi Llegim Ciència, http://mon.uvic.cat/tlc/premi-llegim-ciencia/14-15/   que enguany es va proposar la lectura de l’obra “JO, ROBOT, d’Isaac Asimov; El dia 25 de febrer de 2015, es va fer  l’entrega de premis i  la científica Carme Torras va exposar una xerrada de temàtica en robòtica social.

Enguany el projecte de les TLC el financia l’ICD (Institut Català de la Dona), la SCB (Societat Catalana de Biologia) i, el (MINECO) Ministerio de EconomÍa y Competitividad conjuntament amb la (FECYT) Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología.  Hi col·laboren també en les TLC la FE (Fundació Espavila) , Fundació Catalunya-La Pedrera, Editorials diverses, El Consell Comarcal d’Osona, entre altres.