ACCC –  Celebració del 30è aniversari amb els expresidents i expresidentes i lliurament del Premis ACCC de divulgació científica

Es va lliurar un  premi a la professora Julita Oliveras Masramon, per “Tertúlies de literatura científica i Premi Llegim Ciència”, des de la Universitat de Vic (UVic). D’aquest projecte, el jurat en va destacar la seva llarga trajectòria i motivació per apropar el món de la literatura científica en català, especialment al públic de secundària i a l’estudiantat i al professorat de la UVic. Julita animà “a tots aquells que són amants de la lectura a endinsar-se en el món de la literatura científica”.

Per començar agraïm a l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) aquesta oportunitat que ens han donat amb el guardó de Premis de Divulgació Científica ACCC com a tret distintiu, i que enguany coincideix amb l’efemèride de la 15a edició de les TLC i de la 10a edició del PLC

El Programa Ciència i Societat (PCiS) de la UVic-UCC, es basa en dos projectes:

• Les Tertúlies de Literatura Científica (TLC)
  • El Premi Llegim Ciència (PLC)

A les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) llegim obres d’assaig actuals de ciència, i es convida a l’autoria. Es va iniciar a les classes universitàries, de part de la professora Julita Oliveras Masramon, com a metodologia d’aprenentatge a l’aula, en els inicis del pla d’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES). Actualment és dirigit a la ciutadania, a estudiants, i professors, universitaris i preuniversitaris.

En un moment determinat un científic, va proposar una novel·la per llegir a les TLC, com que no era un llibre d’assaig, es va iniciar un nou projecte, de nom Premi Llegim Ciència (PLC) enfocat a alumnes de 3r i 4t d’ESO, amb format de certamen literari, on es proposa la lectura d’una novel·la de ciència, i a partir d’aquesta lectura, una posterior escriptura de relats que entren a concurs. A més, el dia de l’entrega de premis, els alumnes tenen l’oportunitat d’escoltar a l’autoria.

Per nosaltres les TLC i el PLC, signifiquen un model d’aprenentatge a través de la lectura de llibres de ciència, i l’apropament de la comunitat científica d’avantguarda, que es preocupa per divulgar la ciència, a partir d’unes xerrades-debat molt enriquidores i interactives, en un format dual que combina la presencialitat amb aforament limitat a l’aula magna de la UVic i alhora el format streaming.

Els nostres principals objectius són:

• Mantenir les TLC i el PLC, com a model innovador en la divulgació de la ciència més actual, a través la lectura com a motor
  • Agermanar les humanitats i les ciències.

Pel que fa a perspectives de futur en tenim dues al cap:

La primera és fomentar les vocacions científiques de la joventut, i la segona afavorir a la creació d’espais de lectura, de reflexió i de diàleg.

Aprofitem també per felicitar a l’ACCC pels 31 anys d’una associació exemplar! Gràcies!

Les Fotografies 30è aniversari ACCCClica aquí