El Programa Ciència i Societat (PCiS), és una proposta d’innovació docent dirigida a estudiants universitaris, preuniversitaris i públic en general, amb la finalitat de promoure la lectura d’obres de divulgació científica i que a partir de lectures amenes i reflexives es pugui conèixer a l’autoria i aprendre ciència. Actualment s’hi desenvolupen dos projectes, els quals són les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic) i el Premi Llegim Ciència (PLC-UVic).

Projecte Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic)  des del curs  2007/08 fins a l’actualitat; es proposa la lectura de llibres d’assaig actuals de ciència, i en algunes ocasions que no hi ha un llibre d’assaig, es proposen articles i/o dossiers, a partir d’un treball dirigit a l’aula per aprendre la ciència més actual, amb l’oportunitat d’escoltar, conèixer, interactuar amb l’autoria de les obres, en una data concreta a l’aula magna de la UVic-UCC i/o en línia. Les TLC-UVic van dirigides a un públic divers, des de la comunitat universitària, a preuniversitaris, i a la ciutadania en general.

Projecte Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic) no seria el que és avui en dia sense la participació i implicació de desenes de professors d’arreu del territori català. Val a dir que sense l’ajuda i l’esforç dels docents per tal de proposar idees, fer que els estudiants posin atenció, motivar-los a llegir i aprendre, i fer que mantinguin el seu interès per la ciència el Programa potser no tindria tant de sentit. Clar que no va dirigida exclusivament a alumnes, però són el percentatge més elevat d’assistents anualment i creiem que són els grans beneficiats, perquè al cap i a la fi se’ls ofereix l’oportunitat de llegir i aprendre, a més a més coneixen ponents d’elevada reputació en el món de les ciències i la literatura i tenen l’oportunitat d’interactuar amb elles i ells i fer-los preguntes.

.

Imma Andreu, docent Institut Jaume Callís de Vic; en data 13/7/21
Molt contenta de participar en les TLC perquè suposa contacte amb altres professionals i dona impuls i dinamisme a la nostra professió, moltes gràcies.

 Lluïsa Prat, professora del Col·legi Sant Miquel dels Sants, de Vic: Les tertúlies són molt enriquidores  perquè apropen la figura del científic als alumnes.  Amb la conferència i posterior col·loqui poden “posar cara” a l’autor del llibre que han estat treballant a més i veure que el científic és una persona de “carn i ossos”. Poden entendre millor la seva feina, ja que sovint explica quin és el seu dia a dia i fer-li preguntes de “tu a tu”. Per tant, es desmitifica el científic com aquella persona tancada al laboratori i allunyada de la realitat.Veuen que la ciència és quelcom “viu”, accessible i amb una finalitat que reverteix en la societat.

 

Mercè Sau, professora del Institut del Voltreganès, de les Masies de Voltregà: Vaig conèixer el projecte gràcies a una de les professores de matemàtiques del meu centre i com que a mi m’agrada molt llegir vaig pensar que podia ser una gran oportunitat per acostar el món de la ciència als meus alumnes. Que els alumnes puguin llegir un llibre que abordi un tema científic d’actualitat i després tinguin l’oportunitat d’escoltar les explicacions de l’autor/a, que acostuma a ser un/a primera espasa de la ciència del nostre país, ho considero una experiència única i una manera diferent d’acostar-los a la ciència i al que representa ser científic.

 

M. Jesús López, professora de l’Escorial, de Vic. Sóc professora de biologia a Batxillerat i de ciències a l’educació secundària obligatòria del Col·legi Escorial de Vic.  Hem participat amb els nostres alumnes al projecte Tertúlies de literatura científica de la UVic des dels seus inicis, ara ja fa 11 anys, sense interrupció, essent doncs un dels  projectes que més temps fa que duem a terme. És obvi doncs que la valoració que n’hem fet  fins ara és molt positiva, tant per part de l’alumnat  com del professorat. M’agradaria destacar algunes de les raons per les quals trobem aquest projecte tan interessant:

En primer lloc som una escola acollida al pla d’impuls de la lectura, aquest pla pretén potenciar la lectura en totes les àrees per tal d’augmentar la competència lingüística i comunicativa. En l’àmbit de les ciències aquest projecte ens ofereix la possibilitat de proposar unes lectures científiques associades a la nostra matèria  i col·laborar així en aquest pla de manera molt directa. Cal remarcar, a més, que en el cas de batxillerat aquest projecte permet llegir obres d’assaig, un gènere que els alumnes no solen freqüentar.

D’altra banda, els  llibres de divulgació científica escollits a les TLC  tracten sovint dels nous avenços de la ciència i de l’impacte que aquests tenen a nostra societat. Això permet a l’alumnat contextualitzar els seus aprenentatges en ciències fent que augmenti moltíssim en la seva motivació i m’atreviria a dir que fins i tot a alguns els porta a descobrir la seva  vocació científica.

Per últim, voldria destacar el gran valor que té que els alumnes puguin interactuar amb els científics autors de l’obra que han llegit, escoltant-los de manera directa en les seves xerrades i participant després en el torn de preguntes obert.

Paral·lelament als beneficis que aquest projecte aporta a l’alumnat, el fet que els docents dels diferents centres ens trobem de manera regular per escollir els llibres i comentar les activitats que realitzem al seu entorn, i també la formació que darrerament se’ns ofereix, són un factor de riquesa i un treball col·laboratiu que ens ajuda en la pràctica docent.

Vivim en una societat que, des del meu punt de vista, s’interessa poc per la ciència, i les TLC són una eina importantíssima per ajudar a fer divulgació científica al nostre país donant a conèixer tant els científics de renom que tenim, com la seva recerca. Al mateix temps, em sembla molt interessant obrir les nostres universitats a l’alumnat i professorat de secundària.

————————————-

Opinions del professorat de les activitats dutes a terme a les Tertúlies de Literatura Científica:

Curs 2020-21:

  • Ponent: Dra. Cristina Villanueva – Coneixem l’aigua que consumim? Els trihalometans i la salut

Imma Andreu Campdepadrós (docent Institut Jaume Callís de Vic) en data 01/12/2020
-Des de l’institut Jaume Callís es va seguir la conferència amb interès. Als alumnes els va agradar, la van entendre i van aprendre. Va fer servir un llenguatge ben entenedor i la xerrada estava ben estructurada. Va tenir bona acceptació.

13/7/21 – Molt contenta de participar en les TLC perquè suposa contacte amb altres professionals i dona impuls i dinamisme a la nostra professió, moltes gràcies.

Angela González Giménez en data 30/11/2020
-Em va semblar molt interessant la xerrada. El missatge que transmet una persona experta en el que exposa. Suposo que les xerrades estan obertes a professorat i alumnat de d’altres comarques de la Catalunya Central.

.

  • Ponent: Dra. Ana Caño – Les cèl·lules mare a les plantes. Les plantes i la immortalitat.

Imma Andreu Campdepadrós (docent Institut Jaume Callís de Vic) en data 01/12/2020
-Aquesta xerrrada va ser ben interessant. Bàsicament perquè les experiències de laboratori són habitualment amb animals, en canvi, el fet de ser en una planta -mala herba- ben senzilla i amb resultats extrapolables al món animal i en concret als humans, la va fer ben interessant. A més a més, intentar solventar el problema de l’estrès hídric en els cultius -sorgo- sota els efectes del canvi climàtic, també constitueixen un repte engrescador.
No obstant això, l’alumnat de 1r de Batxillerat va tenir problemes per seguir-la, no pas perquè la conferenciant no s’expliqués, més aviat perquè els falta encara la base. En tot cas, haver-la escoltat, els fa obrir els ulls i les orelles i dona peu a poder encetar o si més no visualitzar, que han d’anar pujant els esgraons per a poder anar millorant el seu nivell de comprensió.

  • Ponent: Dr. Bonaventura Clotet – La Covid19. La vacuna, el sistema immunitari

Jus López (docent escola Escorial de Vic) en data 01/12/2020
En primer  lloc volia agrair-vos que,  tot i les circumstàncies tan difícils, s’hagi tirat endavant  el projecte de les TLC. Són moltes les activitats que s’han suspès i els projectes als que  hem hagut de renunciar a les escoles i per tant poder participar amb un certa “normalitat” a les tertúlies ha estat  molt gratificant, a part d’interessant com sempre, és clar! En concret la Xerrada del Doctor Clotet la valoro  molt positivament ja que va tenir una durada molt adequada( les webinars molt llargues es fan molt feixugues),   en poc temps es va donar molt informació i de manera molt clara. El meus alumnes acababen de fer una setmana d’exàmens i haig de dir que van mantenir tota l’estona l’atenció ja que es va fer molt amena. En el nostre cas no vam fer preguntes ja que, com dic, no vam poder preparar-les al estar entremig d’exàmens. Esperem ser més particiatius en les properes.
En el nostre cas ho vam veure tot junts  amb una sola connexió ja que coincidia en els dies que aquests alumnes tenien presencialitat a l’escola. Els alumnes també  van valorar positivamentla xderrada molt  segons els comentaris que ells mateixos m’han fet arribar.

Josep en data 30/11/2020
-Molt interessant i amena. La introducció sobre els coronavirus, el SaRS-COV-2 i el COVID, i l’explicació de l’evolució de l’epidèmia i de la vacuna, van aclarir des d’una desitjada perspectiva científica tota mena de dubtes sobre l’epidèmia.

  • Ponent: Dr. Francisco Barro – Blat editat genèticament sense gluten – apte per celíacs CRISPR/Cas9

Montserrat Plans Roqueta (directora del l’institut Salvador Vilaseca de Reus)  en data 03/12/2020
En la meva opinió va ser superinteressant i una oportunitat única per actualitzar els nostres coneixements sobre edició de genoma i biotecnologia. El context de la pandèmia, i per posar una nota d’optimisme en la situació que vivim, ens dona l’oportunitat de participar en sessions com la de ahir sense viure o haver-nos de desplaçar a Tarragona o Vic.
Moltes gràcies per la gestió i l’oportunitat.

.

Curs 2019-20:

  • Ponent: Miquel Porta – Aliments i tòxics

“Opinó d’una professora de l’institut Jaume Callís – Marisol Cabral 17/12/2019
Julita, a nosaltres ens va encantar la xerrada d’en Miquel Porta. Els alumnes van comentar que tractar el tema dels components químics dels plàstics havia estat molt interessant, els donava arguments  en la lluita contra l’utilització del plàstic.
Mil gràcies.

“Opinó d’un professor de Vedrunes de Tona (Osona) – Manel Miquela 11/12/2019

Moltíssimes gràcies per tot Julita. Feu una gran tasca  i ja van molts anys portant tanta gent interessant a la UVic en el programa de les TLC-UVic.
Oriol Mitjà crec que és un referent i espero que posés la llavor de la ciència, la dedicació i la perseverança mostrada en alguns dels nostres alumnes.
Que passeu unes molt bones Festes! Ens veiem al Premi Llegim Ciència (participem).
Gràcies.

.

  • Ponent: Òscar Camps – La determinació de salvar vides davant la deshumanització del món

“Opinió professora de l’Escorial de Vic – Jus López 06/11/2019”

Molt contents d’haver assistit a la xerrada, un bany duríssim de realitat, però que cal mostrar i difondre. Una experiència que els nostres alumnes no oblidaran. Esperem que hagi remogut consciències i que aquest jovent lluitin i es comprometin per un món millor! 
Moltes gràcies també pel vídeo.

“Opinió d’una professora de FEDAC Vic – Sandra del Valle 06/11/2019

Només us volia felicitar per la qualitat de la ponència. Ha sigut molt més que enriquidora i espero que hagi arribat a la majoria dels alumnes. Un plaer haver pogut assistir.

.

  • Ponent Salvador Macip

“Opinió de Montse Ballús,professora de l’Institut de Vic – 25/04/2017”

El Dr. Macip té el do de la paraula, sap explicar coses difícils d’una manera fàcil i entenedora, és àgil verbalment i sap captar en tot moment l’atenció de l’auditori. Transmet la seva passió per la ciència i fa vibrar als alumnes. Excel·lent.

 

 

Contacte

1- podeu escriure a través del menú superior Contacte

2-enviant un correu a tlc@uvic.cat

Atenció que a l’adreça electrònica anterior hi ha les lletres T L C en minúscula, que són les inicials de tertúlies de literatura científica; sobretot que no hi hagi confusió amb l’acrònim tic.

 

A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.

 

Llegeix i conduiràs, no llegeixis i seràs conduït. Santa Teresa de Jesús.

 

 

.