El Programa Ciència i Societat (PCiS), és una proposta d’innovació docent dirigida a estudiants universitaris, preuniversitaris i públic en general, amb la finalitat de promoure la lectura d’obres de divulgació científica i que a partir de lectures amenes i reflexives es pugui conèixer a l’autoria i aprendre ciència. Actualment s’hi desenvolupen dos projectes, els quals són les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic) i el Premi Llegim Ciència (PLC-UVic).

En el Programa Ciència i Societat, UVic-UCC: Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic). Premi Llegim Ciència (PLC-UVic), coordinat per la professora Julita Oliveras Masramon, ha tingut l’oportunitat de comptar amb estudiants que li han fet suport al llarg dels anys. Aquests han participat en el programa aportant el seu granet de sorra. Tenir l’oportunitat de participar com a becaris ha estat gràcies a la mateixa UVic la qual va implementar ja fa uns anys un programa de beques les quals tenen com a objectiu ajudar als estudiants a pagar-se el grau universitari mentre tenen l’oportunitat de fer un aprenentatge tant en làmbit personal com pel que fa a coneixements, dos factors molt importants per preparar-se davant d’un món laboral on cada vegada és més complicat guanyar-se un lloc. A continuació podem llegir l’opinió d’aquells que han passat i han viscut el programa des de dins:

Opinió 1 –presentada per l’exestudiant del grau en Biotecnologia UVic-UCC – Olfat Khannous Lleiffe Junior Research Engineer -Comparative Genomics Lab  Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) and Institute for Research in Biomedicine (IRB) -Barcelona olfatk96@gmail.com
català:
Podria definir el programa Ciència i Societat com un segon grau. Estic molt agraïda d’haver tingut l’oportunitat de treballar-hi com a becària durant 3 anys consecutius, ja que a part de gaudir de la corresponent beca de col·laboració que em va ajudar a pagar-me els estudis en Biotecnologia que estava cursant, vaig poder aprendre a fer divulgació científica i adquirir moltes habilitats que al llarg de la nostra trajectòria acadèmica no ens ensenyen i que considero que són fonamentals: optimitzar el temps, treure el potencial del paquet office, comunicar, màrqueting, etc. Quan era més petita venia a escoltar xerrades i tallers organitzats pel programa però no sabia la magnitud de feina i dedicació que hi ha al darrera. El que si que recordo és el clima motivador que es generava sempre i que he seguit veient quan hi he estat treballant. Poder escoltar i interactuar amb els ponents, en diverses temàtiques de ciència, i durant els darrers anys emprenedoria, oratoria, etc..penso que és un impuls i despertar de vocacions, i una innegable font de coneixement innovadora fora de les classes magistrals que es puguin impartir en els corresponents plans docents. Molts dels ponents poden despertar curiositat en els estudiants i acabar resultar sent referents. Jo mateixa, estic fent el doctorat amb la supervisió d’un dels ponents convidats d’una TLC que vaig poder organitzar i escoltar, i que em va motivar molt a seguir immersa en ciència, en concret en metagenòmica (tema que vaig escoltar per primer cop en la seva xerrada perquè no ho teníem en el pla docent). 
També voldria destacar el mentorage de la professora Julita Oliveras durant els anys que vaig poder treballar amb ella. A part de formar-me en divulgació i comunicació científica i en els diferents aspectes necessaris per dur a terme les tasques del programa, ha estat una gran mentora i referent. Mai se li acaben les energies i motivació i això ho transmet al seu voltant.
.castellà:

Podría definir el programa Ciencia y Sociedad como un segundo grado. Estoy muy agradecida de haber tenido la oportunidad de trabajar como becaria durante 3 años consecutivos, ya que aparte de disfrutar de la correspondiente beca de colaboración que me ayudó a pagarme los estudios en Biotecnología que estaba cursando, pude aprender a hacer divulgación científica y adquirir muchas habilidades que a lo largo de nuestra trayectoria académica no nos enseñan y que considero que son fundamentales: optimizar el tiempo, sacar el potencial del paquete office, comunicar, marketing, etc. Cuando era más pequeña venía a escuchar charlas y talleres organizados por el programa pero no sabía la magnitud de trabajo y dedicación que hay detrás. Lo que si que recuerdo es el clima motivador que se generaba siempre y que he seguido viendo cuando he estado trabajando en ello. Poder escuchar e interactuar con los ponentes, en diversas temáticas de ciencia, y durante los últimos años emprendeduría, oratoria, etc..pienso que es un impulso y despertar de vocaciones, y una innegable fuente de conocimiento innovadora fuera de las clases magistrales que se puedan impartir en los correspondientes planes docentes.Muchos de los ponentes pueden despertar curiosidad en los estudiantes y resultar ser referentes. Yo misma, estoy haciendo el doctorado con la supervisión de uno de los ponentes invitados de una TLC que pude organizar y escuchar, y que me motivó mucho a seguir inmersa en ciencia, en concreto en metagenómica (tema que escuché por primera vez en su charla porque no lo teníamos en el plan docente). También quisiera destacar el mentorage de la profesora Julita Oliveras durante los años que pude trabajar con ella. Aparte de formarme en divulgación y comunicación científica y en los diferentes aspectos necesarios para llevar a cabo las tareas del programa, ha sido una gran mentora y referente. Nunca se le acaban las energías y motivación y eso lo transmite a su alrededor.

.
Opinió 2-  presentada per l’exestudiant del grau en Biologia UVic-UCC.  Atenea Malmierca
.
.
.
Opinió 3 . presentada per l’exestudiant del grau en Biotecnologia UVic-UCC .Sergio Noé
L’oportunitat de ser becari en el programa Ciència i Societat UVic-UCC, mentre estudiava el grau, em va permetre aprendre moltíssim gràcies a la orientació i bon saber fer per la professora Julita Oliveras Masramon.
Opinió 4 –presentada per l’exestudiant del grau en Biotecnologia UVic-UCC –Judit Rossell
L’oportunitat de ser becària en el programa Ciència i Societat UVic-UCC, mentre estudiava el grau, em va permetre aprendre moltíssim gràcies al suport rebut per la professora Julita Oliveras Masramon.
—————————————————————

Suport de diverses persones becàries en el Programa Programa Ciència i Societat(PCS) : Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic). Premi Llegim Ciència (PLC-UVic) Responsable Julita Oliveras Masramon:

  • Judit Rossell: Des de l’EPS de la UVic-UCC s’atorga una beca pel curs 2011/12, a l’estudiant de Biotecnologia, Judit Rossell Gómez. BECA de col·laboració L’EPS – “Difusió d’activitats científiques als centres de secundària”
  • Atenea Malmierca: EPS de la UVic-UCC; octubre/12. s’atorga una beca pels cursos 2012/13 fins a 2014/15, a l’estudiant de Biologia, Atenea Malmierca Pérez. BECA de col·laboració L’EPS – “Difusió d’activitats científiques als centres de secundària”
  • Olfat Khannous: FCT de la UVic-UCC i també des del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC; setembre/15. s’atorga una beca pel curs 2015/16 fins a 2017/18, a l’estudiant de Biotecnologia, Olfat KhannousBECA de col·laboració– Programa “Ciència i Societat” de la FCT de la UVic.
  • Sergio Noé: Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC; octubre/18. s’atorga una beca pel curs 2018/19  a diversos estudiants i  amb professionalitat tenim a l’estudiant de Biotecnologia, Sergio NoéBECA de col·laboració– Programa “Ciència i Societat” de la FCT de la UVic.
  • Laura Arumí . Biòloga- octubre/novembre  2019 a abril/maig de 2020.
  • Roger Farrés. inici el dia 4 desembre de 2021, curs 2020/21. Estudiant

 

Opinió de la professora Julita Oliveras:

l’oportunitat de tenir ajuda per part d’estudiants de la UVic-UCC amb gran motivació, és extraordinària, donat que s’estableix una confidencialitat i un aprenentatge que suposen beneficis excel.lents, per la part dels estudiants i per la part dels professionals de l’educació que ens dediquem a la divulgació científica. Agraim a la UVic-UCC aquesta mirada transformadora, per facilitar que els projectes innovadors es puguin realitzar i tinguin un seguiment acurat, amb le suport dels joves estudiants que participen coma becaris en aquesta àrea del Programa Ciència i Societat(PCS). Es tracta d’una proposta d’innovació docent dirigida a estudiants d’ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius i estudiants universitaris, amb la finalitat de promoure que els joves llegeixin llibres de divulgació científica i que a partir de lectures amenes i reflexives s’acostin i coneguin la ciència.

En el projecte del Programa Ciència i Societat  (PCS) hi ha dos eixos:

  • Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic)  – Llibres d’assaig i dossiers: Aprendre ciència a l’aula i l’oportunitat de conèixer als escriptors/científics que han escrit l’obra.
  • Premi Llegim Ciència (PLC-UVic)– Novel·la de l’àmbit de Ciència i/o Tecnologia: Lectura i redacció d’un relat. Dirigit a 3r i 4t d’ESO. Treball transversal entre professorat de centres de secundària de ciències i de català, i amb l’oportunitat de conèixer als científics/escriptors que han escrit l’obra.

Actualment l’equip de treball:  per part de la professora Julita Oliveras Masramon, responsable del programa, el Sr. Miquel Casadevall Codina, que ho compagina amb el treball a una altra àrea de la UVic-UCC i amb el suport de l’estudiant Roger Farrés Serra, com a becari en el programa

 

Contacte

1- podeu escriure a través del menú superior Contacte

2-enviant un correu a tlc@uvic.cat

Atenció que a l’adreça electrònica anterior hi ha les lletres T L C en minúscula, que són les inicials de tertúlies de literatura científica; sobretot que no hi hagi confusió amb l’acrònim tic.

 

A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.

 

Un llibre obert és un cervell que parla; tancat, un amic que espera; oblidat, una ànima que perdona; destruït, un cor que plora. Proverbi hindú.

.