Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic)
El projecte de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic) es va iniciar el curs 2007/08 i segueix a l’actualitat; es troba en el marc del Programa Ciència i Societat (PCiS) UVic-UCC; a les TLC-UVic es proposa la lectura de llibres d’assaig actuals de ciència, i en algunes ocasions que no hi ha un llibre d’assaig, es poden llegir articles i/o dossiers, a partir d’un treball dirigit a l’aula per aprendre la ciència més actual, amb l’oportunitat d’escoltar, conèixer, interactuar amb l’autoria de les obres, en una data concreta a l’aula magna de la UVic-UCC i/o en línia. Les TLC-UVic van dirigides a un públic divers, des de la comunitat universitària, al col·lectiu del professorat de centres de secundària, estudiants preuniversitaris, i a la ciutadania en general. Projecte que afavoreix el foment de les vocacions científiques.
Amb el projecte de les TLC l’alumnat aprèn a través de llibres d’assaig, articles, dossiers, actuals, de l’àmbit de la literatura científica, amb l’oportunitat de manifestar les seves opinions i treure les seves conclusions. Així s’afavoreix la relació professorat-alumnat i de manera senzilla es fomenta el pla lector
Mètode de treball intern
A continuació es mostra la metodologia de treball per part de l’equip del projecte de les TLC en la realització i desenvolupament de les activitats:
- Fer recerca de llibres de divulgació científica o tecnològica** que siguin escrits per científics contemporanis i editats en data més actual possible.
- Realitzar la lectura dels llibres i valorar el seu contingut per comprendre la seva idoneïtat en el context de les TLC que es volen preparar.
- Fer recerca biobibliogràfica a l’entorn de cada personalitat científica que es voldrà convidar.
- Contactar amb la personalitat científica i exposar-li el nostre format de “Divulgació de la Ciència” a partir de llibres o dossiers que hagi escrit.
- Plantejar dins de quins cursos i dins de quines assignatures s’oferirà la lectura dels llibres o dossiers i la posterior planificació dels cicles de conferències, per als estudiants de la Universitat i dels centres de secundària.
- Oferir i planificar la proposta amb els docents dels instituts.
- Planificar la conferència-debat de la personalitat científica a l’Aula Magna de la UVic-UCC (enregistrament audiovisual).
- Editar les publicacions/resums que ha lliurat la personalitat científica i penjar-les al bloc del projecte de les TLC.
- Penjar les conferències-debat completes al bloc del projecte per tal que els estudiants puguin opinar.
- Fer difusió del projecte de les TLC a partir de publicacions, assistència a congressos, comunicacions, pòsters…
**En el cas que es vulgui contactar amb una personalitat científica en concret i que aquesta no disposi de cap llibre o dossier actual, se li demana elaborar un dossier adaptat al nivell que es desitgi segons el públic a qui s’ha de dirigir l’activitat.
Mètode de treball a l’aula
Des del moment en què els professors decideixen acollir-se a una activitat del projecte de les TLC la lectura del llibre o dossier pot ser obligatòria o bé voluntària pels estudiants. En el cas dels estudiants d’universitat el projecte es porta a terme dins de l’assignatura de biologia del primer curs dels graus de biociències (grau en biologia, biotecnologia i ciències ambientals). En el cas dels estudiants de batxillerat es pot incloure el projecte dins de les assignatures de ciència per al món contemporani, biologia, química o física. Els estudiants de primer, segon i tercer d’ESO treballen el projecte dins de l’assignatura de ciències de la naturalesa o matemàtiques mentre que els estudiants de 4t d’ESO el poden treballar dins de les assignatures de física, química, biologia o geologia; en tots els casos l’elecció del llibre o dossier que el docent esculli permet actualitzar i ampliar l’assignatura on es treballarà una activitat del projecte de les TLC.
En primer lloc, el docent en el seu treball a l’aula es planteja el desenvolupament del projecte de les TLC afavorint el pla lector a partir d’una obra (llibre o dossier) que s’utilitza per completar i ampliar el temari impartit durant el curs acadèmic. Després es genera un diàleg que permet compartir l’entusiasme que ha suscitat l’obra i els desconcerts que ha generat. D’aquesta manera es pretén que els estudiants facin un intercanvi d’opinions per acabar generant un debat enriquidor sobre els aspectes científics que han aparegut a l’obra.
L’interès de la utilització d’aquesta eina didàctica rau en el fet que pot ajudar als alumnes a focalitzar l’atenció sobre temes actuals de ciència, respectant que l’alumne pugui prendre decisions i donar la seva opinió sobre els temes tractats; per, d’aquesta manera, permetre que s’adoni de com la ciència cerca la implicació emotiva, interroga la realitat des de l’obra i utilitza detalls per a la construcció de les opinions.
El treball d’una activitat de les TLC a l’aula és dirigit pel professorat i pot tenir modalitats diverses on els estudiants participen de forma activa:
- Elaboració de treballs relacionats amb el tema tractat al llibre o dossier.
- Respondre qüestionaris sobre temes tractats en el llibre o dossier que el professor prepari.
- Presentació oral del treball a l’aula.
- Crítica conjunta dels treballs exposats a l’aula.
- Debat sobre les opinions exposades a l’aula.
- Posada per escrit de les opinions i conclusions que han extret durant l’assignatura on s’ha treballat el llibre o dossier.
Quan hi ha la xerrada-debat a l’Aula magna de la UVic-UCC el professorat i l’alumnat responen les enquestes.
Cal destacar que gràcies a un ajut concedit per l’Institut Català de la Dona (ICD) amb una durada de dos anys (2010 i 2011), s’inicià el projecte Tertúlies de la Literatura Científica en Femení (TLC-F) amb la finalitat de donar a conèixer la importància del paper de les dones en el marc de la ciència i de la tecnologia.
Què aconseguim
Amb el projecte de les TLC es vol aconseguir:
1. Els estudiants universitaris, de batxillerat, Cicles Formatius i ESO tenen com a objectiu llegir un llibre o dossier de divulgació de la ciència. Durant aquest procés es vol fer renéixer l’hàbit de lectura entre els estudiants i crear, a més, un centre de discussió crítica i raonada de les idees exposades.
2. Els treballs fets a classe al voltant del llibre o dossier fomenten l’esperit d’escriptura i de redacció entre l’alumnat, de manera que els estudiants incrementen les seves habilitats de redacció clara i ordenada.
3. L’esforç realitzat durant la lectura de l’escrit es veu premiat amb l’oportunitat de conèixer l’autor de l’obra i amb l’adquisició de nous coneixements sobre temes de ciència.
4. Atès que es trien temes prou genèrics, es promou la ciència entre el públic general, la qual cosa dóna com a resultat que moltes altres persones alienes a la UVic-UCC participin en la conferència-tertúlia i llegeixin el llibre o dossier tractat.
5. Es potència i s’afavoreix la ciència entre l’alumnat que participa en la lectura dels llibres escollits i se’l fa adonar que les persones investigadores es preocupen per divulgar el seu treball del dia a dia.
6. S’afavoreix el pla lector dels centres educatius premiant als estudiants amb la possibilitat de conèixer l’autor de l’obra i poder-li fer preguntes sobre el tema tractat, aconseguint potenciar l’expressió oral de l’alumnat en escenaris formals.
7. Incentivant el projecte de les TLC com a tècnica metodològica d’innovació docent de treball a l’aula, es pot afavorir una praxi universitària que reforci les relacions entre els docents i els estudiants.
Recolzem el Manifest en favor de la ciència i la tecnologia a les escoles. Si en vols saber més clica a : Manifest per la cultura científica i tecnològica.
Contacte
1- podeu escriure a través del menú superior Contacte
2-enviant un correu a tlc@uvic.cat
Atenció que a l’adreça electrònica anterior hi ha les lletres T L C en minúscula, que són les inicials de tertúlies de literatura científica; sobretot que no hi hagi confusió amb l’acrònim tic.
A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.
Dels diversos instruments inventats per l’home, el més sorprenent és el llibre; tots els altres són extensions del seu cos … Només el llibre és una extensió de la imaginació i la memòria. Jorge Luis Borges