“Hamza: un viatge de mil passes” a la UVic-UCC

Publicat per 15 de març de 2019

El passat dimecres 13 de març va tenir lloc a l’Aula Magna de la UVic-UCC la projecció del documental “Hamza: un viatge de mil passes” basat en el projecte Hamza a Casablanca.
Els professors Ignasi Arumí i Joan Arumí (@joanarumiprat) van organitzar l’activitat que va comptar amb la participació del director del documental, Vidal Sabater, i del protagonista, Hamza Driouich. L’acte, que era obert al públic, vam comptar amb l’assistència dels estudiants de les assignatures de Bàsquet i Seminari de pràctiques del grau de CAFE i de persones vinculades a l’esport de la comarca.

L’acte es va dividir en dues parts, una inicial en que es va projectar el documental i on els ponents van desenvolupar algunes de les temàtiques que hi apareixien. Posteriorment va tenir lloc un torn obert de preguntes per part dels assistents.

Vidal Sabater

El director Vidal Sabater (@vidalsuso) que també és entrenador de bàsquet i coordinador de programa “BQ Solidari” de la Federació Catalana de Basquetbol va comentar que l’esport li va transmetre els valors que en Hamza va poder aplicar en altres aspectes de la seva vida quotidiana com són els estudis o la feina. Allò que en Hamza no sabia o no volia fer a l’escola, com podia ser la puntualitat o la capacitat de treball, si que ho feia a la pista de bàsquet.  Gràcies al bàsquet, a la implicació dels seus entrenadors i a la confiança de la seva família, en Hamza va poder aplicar tots aquests valors en el seu dia a dia.

Hamza Driouich

Hamza Driouich (@ProjecteHamza), el protagonista del documental i impulsor del Projecte Hamza a Casablanca, va comentar que a l’escola ell se sentia diferent, que quan passejava pel carrer ell se sentia diferent, que l’únic lloc que no el feien sentir diferent era dintre del club i de la pista de bàsquet. Això el va fer sentir part d’un grup, de la societat. Per ell tenir aquest sentiment de ser un més, i no ser el “moret” o el “diferent” va ser clau per poder guanyar autoconfiança i seguir endavant amb els seus somnis i ambicions, com podia ser arribar a la universitat.

Ignasi Arumí

Ignasi Arumí, expert en temes solidaris, va comentar que estem en un moment de canvi, ja que hem de passar de viure en una societat multicultural, a on hi ha moltes cultures diferents, a una societat intercultural a on hi ha moltes cultures diferents i a més a més es barregen. En aquest sentit els entrenadors/es i els professors/es d’educació física, hi tenim molt a fer, ja que en el nostre esport i la nostra assignatura, la relació entre persones és vital.

Aula Magna plena

En el torn obert de preguntes, es va debatre sobre com des dels clubs es pot ajudar perquè els immigrants o fills d’immigrants tinguin accés als seus serveis, ja sigui a través d’ajuts econòmics o de formacions a famílies per tal de remarcar la importància i els beneficis de fer un esport, tan per nens com per nenes. També es va fer evident, que l’esport de formació ha de tenir aquest caire social que permeti a tots els seus practicants sentir-se a gust fent esport i també sentir-se part d’un grup que saben que els recolzarà per tot allò que necessitin.

El Projecte Hamza es defineix amb les següents paraules al seu web:
“En Hamza és un català d’origen marroquí que viu al Masnou. Com molts altres fills d’immigrants, de petit es va trobar amb una sèrie de dificultats com ara diferències culturals, religioses i socioeconòmiques. Totes aquestes barreres les va superar gràcies a la seva capacitat de treball, a la seva passió pel bàsquet i a la voluntat d’una comunitat que el va donar totes les facilitats al seu abast. Ara, en Hamza té l’oportunitat de donar un cop de mà a nens i nenes al Marroc, a la terra on van néixer els seus pares. Gràcies a les xarxes socials, entrenadors de bàsquet de Casablanca es van posar en contacte amb ell per nodrir-se de la seva experiència i del seu coneixement.”
Els col·laboradors del Projecte Hamza són: Badalona Comunicació, Ajuntament del Masnou, Bàsquet Solidari, Federació Catalana de Basquetbol i El Masnou Basquetbol.

Els ponents i BQ Solidari

El projecte Hamza és un dels projectes que rep el suport del programa “BQ Solidari” (#BQSolidari) de la Federació Catalana de Basquetbol.  Aquest programa té l’objectiu de donar suport a les diferents accions i projectes solidaris de la xarxa de clubs de Catalunya, acostar el bàsquet i l’esport als qui no han pogut practicar-lo o estan privats de poder fer-ho. En el web de “BQ Solidari” podeu trobar més informació.

Des del grau de CAFE de la UVic volem tornar a agrair a en Hamza i a en Vidal la seva presència a la Universitat i que compartissin el seu projecte amb nosaltres.

Ignasi Arumí i Dídac Herrero (@didacherreroba)