El projecte DAC, un pas endavant en l’ensenyament a la universitat

Publicat per 11 d'abril de 2019
Sessió pràctica dels estudiants del màster

Qui no ha escoltat dir que, sovint, l’ensenyament a la universitat és massa teòric? Qui no ha escoltat dir que els universitaris quan surten de les aules no saben fer res? Aquests són dos tòpics que a vegades amb raó s’associen a l’ensenyament que es dona a la Universitat. Per trencar amb aquestes idees preconcebudes la universitat avança a nivell didàctic implementant metodologies competencials. Aquestes metodologies intenten que els estudiants universitaris, a més de conèixer teories i tinguin coneixements, siguin capaços d’aplicar-los per anar bé en contextos al màxim reals possibles. A més, l’ensenyament competencial no s’acaba en tenir uns coneixements i posar-los en pràctica sinó que també l’estudiant hi ha d’afegir una actitud adequada.

Oferir un ensenyament més competencial als estudiants és el que pretén el projecte DAC que aquest curs s’ha iniciat en el màster en formació del professorat d’ESO i batxillerat, especialitat d’educació física, de la UVic -UCC. Els estudiants realitzen classes teòriques d’educació física a la Universitat i porten els coneixements a la pràctica en sessions d’educació física en centres de secundària, batxillerat i cicles formatius que tenen en l’entorn més proper. Es produeix així una docència en alternança als centres (DAC) que provoca una relació més estreta entre la Universitat i els centres i proporciona unes pràctiques autèntiques, reals i significatives als estudiants del màster.

Sessió amb els estudiants de l’IES La Plana

Un cop finalitzat el primer semestre del projecte DAC s’observa que els estudiants del màster valoren positivament l’experiència però que és necessari millorar la coordinació entre la Universitat i els centres participants en el projecte. Establir connexions més profundes entre el professorat universitari i el dels centres és necessari per lligar continguts, per ajudar als estudiants a relacionar teoria i pràctica, per aportar innovació i recerca a l’educació física i perquè l’ensenyament universitari vagi fent passos cap a un ensenyament més competencial. Aquests són els grans reptes que pretén anar treballant el projecte DAC.

Joan Arumí Prat (@joanarumiprat)
joan.arumi@uvic.cat

Coordinador del màster de professorat de secundària
Departament de Ciències de l’Activitat Física