Judith Camps: “La imatgeria festiva a les escoles implica a la comunitat educativa, les AMPA i les famílies”.

Publicat per 2 de maig de 2018
Dins del marc de la Universitat d’Estiu de Vic del proper mes de juliol, des del CIFE, en col·laboració amb la FAAOC, hem organitzat un curs sobre imatgeria popular, La construcció de gegants i capgrossos a l’escola: de la tècnica a la didàctica. Per donar-vos-en una idea més concreta sobre el aspectes que s’hi treballaran, hem entrevistat a la Judith Camps, mestra artesana en imatgeria festiva, principal responsable del contingut del curs.

Què creus que pot aportar a les escoles?

L’art no només com a expressió sinó també com habilitat. L’ensenyament de la disciplina és molt superficial i ofereix activitats més aviat simples en quant a materials i tècniques. És en aquest punt, en el que l’Artesania pot jugar-hi un paper important. L’Artesania pot esdevenir una excel·lent eina didàctica per tal de que els escolars puguin adquirir diferents habilitats que es tradueixen en la base per al futur desenvolupament de diferents competències.

Tanmateix, per tal de que els nens puguin accedir a aquesta tipologia d’eines, tècniques i pràctiques, és imprescindible que el professorat pugui tenir, ells també, els coneixements i les competències necessàries per fer-ho. Oferir una formació al professorat i als futurs mestres, permetrà així mateix, poder apropar l’Artesania als més petits, fent visible el seu valor afegit i el patrimoni cultural que representa, al mateix temps que contribueix al desenvolupament de les competències dels més petits.

Quina importància té avui dia la imatgeria popular en el context educatiu?

La imatgeria festiva fa anys que ha entrat a les escoles. Un nombre cada vegada més ampli d’escoles tenen Gegants, capgrossos i bestiari a la mida dels alumnes d’infantil i primària. Algunes d’aquestes imatges festives han estat encarregades a un escultor imatger, però la gran majoria s’han projectat i construït en horari escolar ja sigui com a projecte educatiu o com a treballs creatius dins la competència artística i cultural.

La imatgeria festiva a les escoles implica a la comunitat educativa, les AMPA i les famílies. Participen junts en trobades de gegants de les escoles i en esdeveniments populars i festius dels seus municipis intervenint en cercaviles i ballades.  Mitjançant  aquest fet  lúdic de cultura  popular es facilita la interacció entre les persones,  tot reforçant el sentiment de pertinença al grup i el sentiment de pertinença al territori.

En què consistirà el curs?

En moltes ocasions els centres educatius han prioritzat els continguts socials amb la qual cosa les tècniques d’ofici en la construcció d’imatgeria festiva han quedat en un segon terme. El resultat són figures precàries, desproporcionades i difícils de portar.

En aquest curs un mestre artesà en imatgeria festiva, és a dir un professional especialitzat en l’ofici d’imatger, donarà a través de tallers pràctics les eines tècniques i metodològiques necessàries perquè els mestres puguin treballar la imatgeria festiva a l’aula. El resultat serà per una part conèixer i aplicar processos artesans a les aules i per altre part saber fer figures festives proporcionades, ben construïdes i adequades en pes i equilibri als seus portadors.

Si us interessa més informació sobre el curs així com informar-vos sobre com inscriure-us-hi, podeu clicar aquest enllaç:

Altres notícies relacionades en aquest lloc sobre el tema: