Teresa M. Ferrer: “La veritable acollida sacseja també a l’acollidor”

Publicat per 18 d'abril de 2018
Avui dijous ha tingut lloc a la UVic la darrera sessió del Seminari MID, formació que ha aplegat a professorat de la FETCH i mestres de les escoles de Vic al llarg de diverses sessions durant aquest curs 2017-2018 . I com a cloenda s’ha programat la conferència que la Teresa M. Ferrer, mestra jubilada i coordinadora de pràctiques a l’Escola Ferrer i Guàrdia de Granollers. La conferència portava per títol “L’acollida i l’acompanyament de l’alumnat en pràctiques: el que ensenyem i aprenem les escoles”.

La trobada, darrera de seminari i segona sessió plenària i per tant oberta més enllà desl membres que periòdicament ens he manat reunint al llarg del curs, s’ha fet a l’acollidora Sala dels Mecenes de la Casa Convalescència, equipament de la universitat al centre de Vic. L’acompanyaven a la mesa, l’Antoni Portell, coordinador del Seminari MID i director del CIFE i l’Anna Mir, mestra de l’Escola La Sínia i membre del Seminari MID, la qual ha fet la presentación i acollida de la Teresa M., mestra amb qui han treballat una bona colla d’anys a l’Escola Ferrer i Guàrdia.

Al llarg de la seva exposició, que al final ha generat un interessant i ric torn obert de paraules a partir del qual mestres i professors hem continuat amb la reflexió iniciada per la ponent, Teresa M. Ferrer ha clos molt bé el que ha estat el desenvolupament del Seminari MID, en fase de pilotatge, i que continuarà el curs que ve.  Amb les seves aportacions i reflexions, Ferrer ens ha ampliat la mirada tot fent-nos adonar del matís quan parlem de la foracmiò dels futurs mestres i la seva interacció amb les escoles de pràctiques. Ens ha presentat un projecte de centre formador singular del qual totes i tots els presents n’hem après i al mateix temps pres bona nota, tant des de la Facultat com des de les escoles. I tot plegat ho ha sapigut teixir complementant el seu discurs amb cites i referències tant provinent de mestres tutors com d’estudiants de mestre.

A mode de pluja d’idees que hem pogut recollir al llarg de la trobada i que de ben segur permetran posar fil a l’agulla a nous reptes dins del marc del Seminari MID, podem destacar : la idea de centre formador per compromís social de l’escola en la formació dels futurs i futures mestres, compromís entès també com a coresponabilitat en aquest camp. Ferrer interpel·lava en aquest sentit a les persones assistents preguntant a l’aire on s’aprèn més, si a les escoles  o a la Facultat … o què s’aprèn a un lloc i què a l’altre. Això l’ha portat a parlar de transparència, de rigor i de confiança en el cas del centre que vol dir-se formador de futurs mestres. I ha estat en aquest sentit que ha destacat, per la seva experiència, les tres fases a través de les quals es desenvolupa aquesta tasca a la seva escola: acollida, acompanyament i tancament.

La segona part de la seva intervenció l’ha centrat en allò que ensenyen les escoles i allò que aprenen amb la presència dels estudiants de pràctiques i ha destacat, en línia amb la idea que encapçala el titular de la present entrada i que la ponent referenciava del mestre i pedagog Jaume Cela, afirmant que la veritable acollida sacseja també l’acollidor, bo i destacant que una escola que acull estudiants de pràctiques s’obre a nous reptes, especialment de caràcter personal on els tutors i les tutores treuen davant dels estudiants i futurs mestres el millor d’ells mateixos, els activa positivament. I ho ha concretat tot referint-se al fet que tenir un estudiant de pràctiques a l’aula permet la doble mirada, tan important en educació i que malauradament poques vegades podem assaborir-la de manera ordinària a l’escola i a l’aula.

Ja en els darrers compassos de la seva intervenció, Teresa M. Ferrer s’ha referit a l’avaluació tot proposant que potser seria interessant que l’informe de la facultat s’omplís col·legiadament i ha anat fins i tot un pèl més enllà quan ha proposat que podria ser una bona oportunitat perquè en l’elaboració de l’informe hi poguessin participar també les escoles.  Ha tancat la seva al·locució parlant de la importància de tancar bé el període de pràctiques dels estudiants, tot fent notar que el tancament ha de ser el més seriós del que fan les escoles amb la universitat. En aquest sentit ha compartit amb les persones assistents un document a través del qual a la seva escola proposen als estudiants que siguin ells mateixos els que avaluïn l’acollida que han tingut per part del centre.

En síntesi, doncs, una interessant conferència que ens ha deixat a totes i tots un molt bon regust, ens ha permès relacionar aspectes dels que ens ha comentat la ponent amb aspectes treballats al llarg del Seminari MID i que de ben segur tindran continuïtat en el futur.

Altres entrades relacionades en aquest lloc:

Mestres de Vic que participen al Seminari MID es reuneixen amb estudiants de pràctiques de MEP i MEI