Begonya Gasch: “A la Fundació El Llindar ens adaptem a l’alumne i no l’alumne al centre”

Publicat per 14 d'abril de 2018
Fa uns dies el CIFE i la Fundació El Llindar van reunir-se per compartir mirades i explorar línies de col·laboració institucional dins del marc de la formació permanent del professorat. Per a fer-ho, en Jordi Collet i l’Antoni Portell, professors del Departament de Pedagogia de la UVic es van traslladar fins a la seu que la Fundació té a Cornellà de Llobregat, a Can Mercader,  on van visitar les principals instal·lacions d’aquest centre de segona oportunitat i van estar conversant amb la Begonya Gasch, psicopedagoga i directora del centre i en Borja Castellet, membre de l’equip directiu.

Un centre de segona oportunitat acompanya els joves durant dos, tres o quatre anys perquè trobin el sentit del seu recorregut formatiu i amb aquest objectiu a la Fundació El Llindar es centren, com ens explicava la mateixa Begonya Gasch, en la singularitat de cada alumne que acullen, els quals, avui dia són més de 400 alumnes d’edats compreses entre els 15 i els 22 anys. I és sota aquesta premissa de la singularitat i de la personalització que intenten crear temps, espais i mirades diferents. I a fe que se’n surten. Tot plegat més enllà dels entrebancs normatius de l’administració, a la qual Gasch reclama menys rigidesa als itineraris formatius i més flexibilitat administrativa per tal que hi pugui haver més escoles com la Fundació El Llindar a casa nostra. Del que no hi ha dubte és que la trajectòria de la Fundació El Llindar és una trajectòria d’èxit educatiu, no sense contratemps i dificultats sobretot econòmiques,  que ha ajudat i acompanyat a molts nois i noies que per diversos motius s’havien desvinculat de l’escola tot abandonant-la abans d’acabar l’escolaritat obligatòria. I és que, com ens explicaven tant en Borja com la Begonya, a El Llindar tenen l’oportunitat de trobar sentit de la seva formació.  Tot plegat a través d’una mirada com dèiem centrada en la persona i en el seu creixement tant personal com professional.

I és precisament des d’aquest canvi de mirada en l’acció educativa que des dels seus orígens va imprimir El Llindar  que, juntament amb el CIFE, ens proposem sumar sinergies per tal de fer arribar la seva singular experiència als docents del nostre país. El propòsit de la nostra visita va ser, doncs, explorar possibilitats de promoure de manera conjunta formacions adreçades a mestres de primària i de manera especial al professorat de secundària del territori.

D’aquesta manera, i amb la implicació dels professionals de la Fundació El Llindar, vam començar a estudiar la manera de fer arribar i compartir amb els centres de secundària les diverses estratègies metodològiques, didàctiques i sobretot educatives (destacant en aquest punt el singular acompanyament i acció tutorial) que es duen a terme a El Llindar i que de ben segur poden aportar interessants idees i recursos centrats en l’alumne. Idees i recursos preferentment pedagògics, però també organitzatius, complement aquest darrer imprescindible per tal de poder assolir les intencions del centre més des d’una mirada educativa que instructiva. Amb tot plegat, i centrats en l’alumne com la mateixa Begonya explica al títular d’aquesta entrada, la idea seria oferir diversos formats que contemplin tant les visites al propi centre, a Can Mercader, com activitats obertes al territori o fins i tot assessoraments puntuals en centre.

Altres notícies relacionades amb el tema: