Publicat per 27 d'octubre de 2017
Amb aquest suggerent títol va tenir lloc ahir dimecres una interessant xerrada-presentació amb l’objectiu d’acostar l’artesania als docents que s’hi van interessar. La xerrada va anar a càrrec de la Federació d’Associacions d’Artesans d’Ofici de Catalunya (FAOOC) a partir del treball de tres professionals de la mateixa Federació. La trobada va aplegar més d’una vintena de mestres de diferents centres educatius tant de Vic, com d’Osona i les comarques veïnes, així com dels diferents nivells educatius.

La xerrada, organitzada pel CIFE, va tenir lloc a la Sala Segimon Serrallonga i va donar a conèixer d’una banda la professionalitat i seriositat de la tasca dels artesans, en concret en l’àmbit de la ceràmica, imatgeria popular i cistelleria, i de l’altra va permetre a tots els assistents conèixer les diferents possibilitats didàctiques i les potencialitats que des d’una mirada transversal i interdisciplinar ofereix el camp de l’artesania als centres educatius.

Va presentar la sessió el professor  Jacint Torrents, del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la FETCH de la UVic-UCC. Va presentar a tots els ponents i va fer una interessant introdució relacionada amb el món de l’antropologia, al llarg de la qual va relacionar de manera interessant i argumentada l’evolució de la capacitat del cervell humà amb les habilitats manuals que aquest adquireix i la finalitat que persegueix en utlitzar-les. Tot plegat dins del context educatiu i escolar.

Ja dins del que va ser el nucli de la trobada, la Marta Postico, ceramista  i graduada en Arts i Oficis va iniciar la seva intervenció explicant les característiques dels materials amb els quals es treballa, l’argila; la Judith Camps, mestra artesana d’imatgeria festiva i presidenta de la FAAOC va presentar les característiques principals i les possibilitats del treball amb el paper, tot centrant-se en la imatgeria popular dels gegants i els capgrossos i en Joan Farré, mestre cisteller, va introduir les persones assistents al món de la cistelleria. En qualsevol dels tres casos, els ponents van animar als assistents a realitzar activitats educatives als seus centres educatius.

Estem convençuts que al larg de la xerrada les persones assistents van tenir l’oportunitat de conèixer de primera mà eines i recursos tècnics que amb un coneixement més aprofundit els poden ser de gran utilitat a l’hora de dissenyar i implementar a partir de la metodologia del treball artesà, projectes d’expressió plàstica a l’aula, al mateix temps que familiaritzar els escolars en aquests treballs que formen part de la nostra cultura popular.

La trobada va acabar amb el comentari i l’intercanvi entre ponents i assistents al voltant de l’exposició d’una acurada i representativa selecció de materials i obres que van aportar els ponents.

Podeu accedir al vídeo de la xerrada clicant l’enllaç de més avall:

Una resposta a “Les tècniques artesanes: aplicacions didàctiques a l’aula des d’una mirada transversal i interdisciplinària