Com millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge en el marc de la formació interna?

Publicat per 31 d'octubre de 2017
Amb aquest suggerent títol el CIFE ha col·laborat avui en una formació adreçada al personal mèdic (metges, llevadores i infermeres) de la Fundació Salut Empordà que imparteixen formacions dins l’àmbit de l’Hospital de Figueres per al seu personal. En aquest sentit, la matinal que s’ha dut a terme tenia per objectiu promoure la interacció i el diàleg entre les persones assistents bo i prenent com a fil conductor els aspectes metodològics que els faciliten la seva tasca com a formadores i formadors.

La formació ha anat a càrrec de l’Antoni Portell, professor del Departament de Pedagogia de la UVic-UCC i Director del CIFE. i s’inseria dins del marc de col·laboració que tenen establert les dues institucions, la Fundació Salut Empordà i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

D’aquesta manera, Portell, al llarg de la sessió ha facilitat que a través de les diferents dinàmiques de treball i exposicions per part del formador, mica en mica hagin anat aflorant inquietuds del professorat formador del centre en relació a la seva pràctica diària a l’aula amb els alumnes per després poder encarar, en una fase posterior, un possible treball compartit que es centri en aquells aspectes que com a grup generin interès i/o inquietud. I tot plegat amb la intenció que els porti a concretar, ja en un escenari de futur, quines són les grans àrees consideren que els cal treballar i de quina manera, ja sigui aquesta a través del treball compartit com a equip, ja sigui a través de la presència de persones expertes que els puguin orientar tant pel que fa als aspectes metodològics i didàctics com aquells ja més relacionats amb l’acompanyament grupal i individual.

Les persones assistents han tingut l’oportunitat, amb el treball realitzat, de centrar la mirada en la manera com gestionen els processos d’ensenyament-aprenentatge a les seves aules i amb els seus alumnes. Més en concret el treball realitzat ha girat al voltant de les seves pràctiques com a docents i les relacions que estableixen amb els alumnes que participen als diferents cursos de formació: habilitats docents, organització de l’aula i clima de grup.

Al llarg de la sessió, a la qual hi han assistit dotze professionals de la salut amb responsabilitats docents, les inquietuds aflorades els ha permès encarar un futur horitzó de treball compartit a partir d’aquells aquells aspectes que com a grup han generat més interès.  Tot plegat tant pel que fa als aspectes metodològics i didàctics com pel que fa a aquells ja més relacionats amb l’acompanyament tant grupal i individual.