La Dra. Marta Cullell, professora de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries i membre del grup de recerca BiSquared de la UVic-UCC, va rebre un dels premis de pòsters patrocinats per la Secció de Biofísica de la Societat Catalana de Biologia en la celebració del “Congress of the Spanish Biophysical Society“.

El XVII Congress of the Spanish Biophysical Society va tenir lloc del 27 al 30 de juny a Castelldefels (Barcelona). Des del 2012 que no se celebrava a Catalunya, aquest congrés que va atraure científics, investigadors i professionals de renom de tot el món. L’esdeveniment se celebra cada dos anys i té com a objectiu aprofundir en els últims avenços en el camp de la biofísica i fomentar els esforços de col·laboració per abordar els reptes més urgents d’aquest àmbit interdisciplinari.

El congrés es va organitzar pel Dr. Carlo Manzo (professor de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries i membre del grup de recerca Bisquared de la UVic-UCC), la Dra. Clara Prats (BIOCOMEEABB, UPC) i la Societat Espanyola de Biofísica, i acollit per l’Escola d’Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona de la UPC. Aquest congrés va presentar un programa diversificat. Va incloure cinc conferències magistrals, deu sessions temàtiques amb més de 50 presentacions orals i 150 pòsters dividits en dues sessions molt animades. El congrés va ser un èxit per facilitar la compartició de recerca en aquest camp el qual van assistir més de 210 participants.

El congrés es va iniciar amb una cerimònia en què van assistir autoritats locals i representants de les institucions organitzadores. Convidats d’alta estima com Ramon Amador, regidor d’Universitats del Consell Municipal de Castelldefels; José Manuel Yúfera, delegat del rector de la UPC al Campus del Baix Llobregat; Xavier Fàbregas, el nou director de l’EEABB i la Dra. Eva Espasa, vicerectora de recerca i transferència de la UVic-UCC. La Dra. Espasa va posar èmfasi en el paper crucial de la biofísica per abordar els reptes globals i influir en els processos de presa de decisions, especialment en àrees com la salut pública i la innovació biomèdica. També va destacar l’equilibri de gènere en tots els comitès i llistes d’oradors convidats del congrés.

Durant l’esdeveniment, els assistents van tenir l’oportunitat d’explorar una àmplia gamma de temes, com la biofísica de les cèl·lules i els teixits, l’estructura, la dinàmica i les funcions de les proteïnes, la intel·ligència artificial aplicada a la biofísica i la biofísica computacional en l’àmbit de la salut, entre altres.

La Universitat de Vic (UVic-UCC) va fer una contribució notable, amb quatre pòsters i una presentació oral a càrrec de Sergi Masó, membre del grup Bisquared i estudiant de doctorat en el programa de Ciències i Tecnologia Experimentals.

El congrés va fomentar un entorn dinàmic per l’intercanvi d’idees i la difusió de recerca d’avantguarda, inspirant noves col·laboracions i empesant els límits de la biofísica. Una de les ponències més prominents de l’esdeveniment va ser la conferència magistral de la professora Petra Schwille, directora gerent de l’Institut Max Planck de Bioquímica (Martinsried, Alemanya). La ponència de la professora Schwille es va centrar en els seus estudis revolucionaris de la biologia sintètica, la reconstrucció de processos cel·lulars i cèl·lules vives mitjançant el disseny i l’enginyeria de sistemes biològics dramàticament simplificats per comprendre la seva funció.

Un dels moments destacats de l’esdeveniment va ser la presentació de més de 150 pòsters per part de joves investigadors i estudiants. Aquesta plataforma va brindar una excel·lent oportunitat perquè els científics novells rebessin comentaris de professionals experimentats i participessin en valuosos debats sobre els seus resultats. La Dra. Marta Cullell, membre del grup BiSquared, va rebre un dels premis de pòsters patrocinats per la Secció de Biofísica de la Societat Catalana de Biologia.

El congrés va concloure amb una conferència magistral a càrrec del Dr. Ismael Mingarro de la Universitat de València, organitzada per la Secció de Biofísica de la Societat Catalana de Biologia coordinada pel Dr. Alex Peralvarez de la UAB.