Què es pot aprendre anant de practiques a Jali (Gàmbia)?

Publicat per 7 de febrer de 2018

Durant aquest mes de gener la FETCH inicia un nou projecte de pràctiques a Gàmbia. Set estudiants de la Facultat (4 del grau de psicologia, 2 de CAFE i 1 d’Educació Social) viatjaran el 20 de gener al país subsaharià per fer-hi una estada d’entre un mes i dos mesos. Els estudiants visitaran la Universitat de Gàmbia, el ministeri d’Educació i diferents projectes a la capital del País, Banjul, per després desplaçar-se a Jali, un petit poble de l’interior del país a la regió del Kiang west, on faran pràctiques en diverses escoles de la regió. Els objectius de les pràctiques són conèixer i participar en el sistema educatiu Gambià, implicar-se en projectes comunitaris del poble de Jali i conviure i adaptar-se a una nova cultura. Les pràctiques es realitzen en el marc del conveni entre la UVic -UCC i l’associació Abaraka Bake Sant Julià de Vilatorta – Jali.

La Paula i l’Aniol són els dos alumnes de quart de CAFE que s’han aventurat a iniciar aquest nou projecte. Al poble de Jali no hi ha aigua corrent, tampoc hi ha llum elèctrica, els carrers no són asfaltats i a l’escola hi ha una manca de recursos de tot tipus. Davant d’aquest context ens podem preguntar: què hi aprendran la Paula i l’Aniol? Cal tenir present que les pràctiques s’enfoquen des d’una perspectiva global i és que afrontar-te a tanta incomoditat et provoca sortir del què se’n diu la teva zona de confort. Potser aprendran a valorar tot allò que tenim aquí, potser entendran que no és necessari que vivim amb el ritme frenètic que portem en el món occidental, potser observaran la importància que té la dona a l’Africa o aprendran a improvisar per fer educació física sense cap mena de recurs. Aprendran moltes coses i, a la vegada, hauran de desaprendre’n d’altres que encara és més complicat.

Quan tornin la Paula i l’Aniol ens explicaran un munt d’experiències, algunes bones i d’altres de no tant. De ben segur que hauran aconseguit ampliar molt més la seva mirada sobre el món i sobre ells mateixos. I hauran après a dir als Jalinkes: Abaraka bake: Moltes gràcies.

Joan Arumí Prat