La importància del període de pràctiques, exemple d’un cas real

Publicat per 6 de març de 2018

El període de pràctiques és una etapa indispensable on l’alumne pot aplicar tot allò que ha anat aprenent durant el grau en un entorn laboral real.

A continuació, podem veure el cas d’en Gerard Vilanova, alumne de 4rt de CAFE de la promoció 2014-18 del qual sóc tutor de pràctiques. En Gerard, està cursant les pràctiques de rendiment esportiu a la UE Llagostera, actualment militant a la categoria de Segona B.

Poder cursar les pràctiques en un entorn professional li permet reflexionar sobre tot allò que ha estudiat i veure la seva aplicació en el dia a dia. Un autèntic privilegi que permet donar-li sentit a tot allò que està estudiant durant el grau.

Val a dir que l’estudiant no és l’únic que obté beneficis. Parlant amb el cos tècnic de l’equip en una de les tutories, m’expliquen que tenir un estudiant en pràctiques dins del grup de treball és positiu, ja que els hi permet veure altres punts de vista, tenir en compte detalls que se’ls hi passaven desapercebuts o simplement, tenir una persona més a qui delegar tasques i els ajudi amb la seva intervenció. Des d’aquí, vull agrair la predisposició del cos tècnic i a la UE Llagostera a rebre els estudiants amb aquesta perspectiva, ja que en un entorn on s’exigeix rendiment immediat, tot acostuma a ser molt hermètic.

En Gerard m’explica que està gaudint i aprenent, a la vegada que està reflexionant de moltes coses. Tal i com diu el tòpic, de la teoria a la pràctica hi ha un món. És interessant veure com la realitat laboral ens obliga a adaptar, en moltes ocasions, tot allò que ens explica la teoria sense perdre la coherència.

Un clar exemple és l’espai que utilitza l’equip per a fer sessions de gimnàs. En Gerard, m’explica que com que el club no disposa d’unes instal·lacions específiques de gimnàs, el cos tècnic ha convertit un escenari que es troba al costat del camp on entrenen en un autèntic espai d’entrenament funcional. Això, ens demostra la necessitat de deixar de banda les excuses i donar pas a la creativitat per tal de crear les circumstàncies que ens interessen.

Per tant, podem veure que l’alumne ha de transformar tot allò que sap a un context particular i és aquesta capacitat adaptativa la que permetrà que els futurs graduats siguin competents en el món laboral, replet de gran diversitat de circumstancies i situacions.

A mode de conclusió, vull invitar a l’alumnat a donar la seva millor versió durant aquest període, doncs tal i com hem explicat, és important per a culminar tot allò adquirit en el grau i seguir fent-se preguntes que li permetin créixer. Tal i com va dir Albert Einstein: “l’aprenentatge és experiència, tot el demés és informació”.

Gerard Piniés