El professor de CAFE, Dr. Gil Pla-Campas acull un grup d’estudiants d’Alemanya

Publicat per 25 de febrer de 2019

Del al 19 al 22 de febrer, un grup de 25 estudiants i dues professores de Pedagogia de la Primera Infància de la Universitat de Ciències Aplicades Niederrhein – Hochschule Niederrhein (Mönchengladbach, Renània del Nord-Westfàlia, Alemanya) van visitar la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Aquesta activitat s’emmarca en un intercanvi acadèmic anual que aquesta universitat i facultat duen a terme des de 2015. Un intercanvi que pren forma en el seminari que s’ha anomenat: “International Seminar: comparing German and Catalan Education Systems” i aquesta és la 5ena edició consecutiva i no s’espera, tampoc, que en sigui la seva última.

El grup d’estudiants de la Universitat de Ciències Aplicades Niederrhein i de la UVic-UCC després d’una de les sessions docents compartides.

La visita dels estudiants alemanys, ha estat la primera de les parts d’aquest seminari que integra la rebuda dels estudiants alemanys i que, en un segon moment, implica la visita i estada d’un grup d’estudiants de la UVic-UCC a Alemanya. Concretament, aquesta segona fase tindrà lloc de l’1 al 5 d’abril quan un grup de 19 estudiants (15 dels quals del doble Grau en Educació Infantil i Primària en menció en llengua anglesa i quatre estudiants més del Grau en Mestre d’Educació Infantil) i 2 professors de la nostra universitat viatgin a Düsseldorf per gaudir d’una setmana semblant de visites a centres educatius i d’activitats docents compartides amb el professorat i estudiants d’allà. Aquestes dues activitats tenen, com a gran objectiu de compartir experiències educatives i multiculturals en relació als estudiants d’ambdues universitats. I de manera més específica, el seminari té la intenció de mostrar les realitats educatives d’ambdós sistemes educatius per tal de poder discutir i reflexionar sobre la pròpia pràctica docent a l’educació infantil. En aquesta primera etapa de l’intercanvi, s’ha debatut principalment sobre el sistema català.

Estudiants d’ambdues universitats compartint activitat docent.

Com a activitats principals, els estudiants alemanys han pogut realitzar tres intenses visites a tres contextos educatius de l’educació a Vic. Concretament han passat un matí a l’escola Bressol dels Caputxins per fer una observació del treball a l’aula del període 0-3; la visita a una sessió de psicomotricitat i del període d’Infantil (de 3 a 6 anys) de l’escola Andersen de Vic i finalment, han pogut observar el funcionament del treball per projectes de l’etapa de Primària (de 6 a 12 anys) de l’escola Centre de Vic. Les tres visites han estat altament valorades pel grup de visitants que han pogut veure de primera mà la vida educativa d’Infantil i Primària del nostre país mitjançant bones pràctiques. Més activitats s’han organitzat durant aquests quatre dies. Concretament s’ha realitzat una visita als nous Laboratoris d’Infantil i Montessori ubicats a l’edifici de Torre dels Frares i s’ha compartit quatre hores de classe amb l’alumnat de 2n curs del doble Grau en Educació Infantil i Primària en menció en llengua anglesa. Aquesta activitat tenia l’objectiu d’afavorir el coneixement mutu i el debat educatiu i la interacció entre els estudiants d’ambdues universitats.

Estudiants d’ambdues universitats compartint activitat docent.

Com a última activitat, es va realitzar un sopar de comiat que va servir per tancar l’estada i emplaçar-nos al mes d’abril quan el grup d’estudiants català viatjarà a Düsseldorf per visitar centres educatius i compartir activitat docent a la universitat. Es podria considerar aquesta activitat com a la segona fase del seminari.

Les relacions entre ambdues universitats es remunten al 2013 quan el professor Gil Pla va realitzar una llarga estada de recerca a Alemanya en el projecte de recerca BiK, finançat amb 1,3 milions d’euros per conèixer les pràctiques educatives basades en el moviment a alemanya i compartit de quatre universitats del país. Des d’aleshores s’han anat fent passos per enfortir l’intercanvi acadèmic que es manifesta en aquesta activitat. L’embrió d’aquest seminari fou una visita de dues professores d’aquesta universitat el 2014 a la UVic-UCC i una visita de quatre professors de la UVic-UCC a la Universitat de Ciències Aplicades Niederrhein. Al marge d’aquestes primeres activitats, altres visites del mateix professor per activitats acadèmiques docents i de recerca, en paral·lel a les visites anuals que s’han anat organitzant han potenciat notablement aquest intercanvi i relació. A tots aquests diversos fets, cal afegir-hi que enguany una estudiant del doble grau està fent pràctiques a una de les escoles visitades el curs passat i s’estan mantenint contactes seriosos per participar en projectes de recerca compartits.

Aquesta activitat ha estat organitzada pels professors Francesca Davoli i Gil Pla amb el suport de la Unitat d’Internacionalització de la FETCH i la voluntat d’ambdues institucions és de mantenir aquesta activitat donat l’alta satisfacció que aquesta activitat ha generat tant per l’alumnat com pel mateix professorat visitant.