El secretari d’Immigració visita la UVic per conèixer el projecte Camins

with No hi ha comentaris

El secretari d’Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya, Oriol Amorós, ha visitat aquest dijous la UVic per conèixer el projecte Camins de mentoratge entre iguals. Amorós s’ha reunit amb el director del Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) de la UVic-UCC, Gerard Coll, amb algunes de les investigadores i participants del projecte i amb representants dels ajuntaments de Vic, Manlleu i Torelló que participen en la iniciativa. Camins, que es va posar en marxa fa dos anys, vol fomentar trajectòries d’èxit educatiu entre noies joves d’origen marroquí de la comarca d’Osona a partir de la figura de la mentora.

Amorós ha assegurat que es tracta d’un projecte que “respon a una demanda de país després del 10è aniversari de la signatura del Pacte Nacional d’Immigració”, i ha afirmat que és una iniciativa necessària per demostrar que “les trajectòries d’èxit poden ser femenines i d’origen immigrant”. Per Amorós, Camins recull els principis d’igualtat i de no discriminació, així com la interculturalitat que segons el responsable d’immigració del govern català són la base que ha de permetre la “interacció entre les diversitats”.

Camins, un projecte de mentoria social des d’una perspectiva intercultural i de gènere

Camins va néixer el curs 2017-2018 amb 20 noies, 10 mentores i 10 participants. Un any després, el projecte ja compta amb 50 noies que es troben en parelles, una participant amb una mentora, i grupalment a través de trobades conjuntes mensuals. Els ajuntaments de Vic, Manlleu i Torelló participen en el projecte formant part del grup assessor, portant a terme el contacte amb els instituts per localitzar potencials participants i acollint i donant suport a les trobades de les participants i les seves famílies en la fase de reclutament.

El projecte va partir de detectar que hi ha noies estudiants d’origen marroquí de la comarca que tenen dificultats i manca de suport per continuar els seus estudis postobligatoris. En aquest punt es va apostar per identificar la potencialitat de les estudiants universitàries o de CFGS dels mateix origen per acompanyar-les en el procés de decidir el seu futur. Segons explica una de les mentores, Sumia El Bachiri estudiant de 4rt d’Infermeria de la UVic-UCC, a les noies marroquines ens cal “trencar barreres simbòliques” per continuar l’educació superior: “et sents sola perquè ets la primera persona de la família que va a la Universitat, el mateix centre de secundària no et dona suport i una mateixa es crea les seves pròpies barreres”.

Camins va rebre finançament extern de l’Obra Social “la Caixa” per tirar endavant algunes accions que han de permetre fer un vídeo i una guia educativa per al professorat per, entre altres coses, sensibilitzar-lo de la situació que viuen moltes d’aquestes joves. A banda, Camins també preveu treballar per sensibilitzar el teixit empresarial i facilitar oportunitats laborals a aquest segment de la població.

/ Mercè Rocafiguera