Josep Castillo: “Quan la formació dels directius passa només per l’acreditació ens quedem curts”

Publicat per 23 de novembre de 2017
Aquesta i moltes d’altres idees van planar ahir per la Sala d’actes del Palau Macaya a l’interessant debat organitzat per la Fundació Bofill sobre “El lideratge dels centres educatius”. Destacar que a la mesa d’experts hi havia el professor Josep Castillo de la FETCH, coordinador del Postgrau en Direcció Estratègica de Centres Docents per a Ia Innovació i l’Èxit Educatiu, organitzat des del CIFE i el qual ja compta la seva segona edició.

L’acte va constar de dues parts: una primera on es van presentar els resultats sobre una recerca  sobre l’efecte del lideratge en els resultats dels alumnes i una segona part on tres experts van conversar i dialogar sobre el tema. D’aquesta manera, el primer a intervenir va ser l’ Álvaro Choi, Professor al Departament d’Economia de la Universitat de Barcelona i investigador a l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB), el qual va desgranar de manera succinta els resultats de la seva investigació  en el marc de diferents recerques i avaluacions de diferents països sobre l’efecte del lideratge en els resultats de l’alumnat.

D’aquesta manera, i a mode de síntesi, Choi va incidir en el fet que hi ha una relació causal positiva entre lideratge de centre i rendiment acadèmic. I en aquest sentit va destacar que la selecció inicial dels directors té un efecte important en el rendiment dels alumnes, més que no pas el nivell de formació. Pel demés, i ja centrant-se en el capítol de l’experiència va afirmar que no importa tant la quantitat com la qualitat de l’experiència acumulada abans d’exercir la direcció. A mode de conclusions Choi va destacar que els resultats de la seva recerca indiquen que cal millorar la selecció inicial dels directors, augmentar l’autonomia en la política de selecció de professorat, reduir la rotació dels equips directius, dissenyar cursos de capacitació i pensar en la inspecció com a líder de líders.

Ja a la segona part de la trobada i després del marc general apuntat per l’investigador, va ser el torn de les persones expertes: Xavier Chavarría, Inspector en cap a Barcelona Ciutat i president de l’European Forum on Educational Administration sota el títol “El lideratge de centre afecta el rendiment acadèmic dels alumnes?” Josep Castillo i Adrián, Coordinador Postgrau en Direcció Estratègica de Centres Docents per a Ia Innovació i l’Èxit Educatiu de la Universitat de Vic. I finalment Isabel Sánchez Ibáñez, Directora de l’Escola Rius i Taulet i presidenta d’Axia-Associació de Directius de l’Educació Pública de Catalunya. D’aquesta manera, les seves aportacions centrades en gran mesura a la seva experiència en el cap indicat i partint de les preguntes que se’ls havien formluat de manera prèvia a la sessió, vam servir per ampliar la mirada en relació al lideratge dels centres, el paper de les direccions i els seus efectes en el rendiment acadèmic dels i les estudiants.

El primer a intervenir va ser en Xavier Chavarria, el qual va centrar la seva intervenció des de la seva mirada com a inspector d’ensenyament. Va destacar ja d’entrada que els inspectors son persones que abans que res son professors, i que majoritàriament han estat directors. Va afimar que avui dia els inspectors estan més centrats en l’avaluació de resultats que en l’acompanyament de processos, fet que evidencia la necessitat d’una redefinició de la figura dels inspectors, ara, avui i aquí. De fet, i a mode de tancament de la seva intervenció, va dir que “sembla que el sistema i els agents del sistema ens ‘acorralin’ en el nostre rol tradicional, mentre que els inspectors som part del sistema i no els comptadors del gas”.

En segon lloc va intervenir la Isabel Sánchez, la qual a grans trets va centrar-se en el paper de les direccions tot afirmant que “Les eines les tenim (LEC) i empodera les direccions  el problema és que les tenim transferides per normativa i això no vol dir que siguin reals”. Va insistir en la idea que la figura del líder educatiu és cabdal per fer real l’autonomia del centre. Per contra la tendència de l’administració és a unificar.

Ja a la tercera intervenció, la qual va completar la mirada des de la inspecció educativa per part de Chavarria i la de les direccions dels centres per part de Sánchez, va centrar-se en la capacitació i la formació dels i les directores, tot plegat amb la intervenció de Josep Castillo, Postgrau en Direcció Estratègica de Centres Docents per a Ia Innovació i l’Èxit Educatiu de la UVic-UCC. Castillo va començar afirmant que “la riquesa de la nostra exieriència en el Postgrau en Direcció que fem a la UVic-UCC prové de la diversitat de les persones que el cursen”. Pel que fa a les formacions sostenia que és important que es vinculin al territori,  com en el cas de la segona edició del Postgrau de la UVic, el qual compta amb la implicació i complicitat de la inspecció educativa del territori on es fa i en el cas concrfet de Granollers/Mataró, amb la implicació dels Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament al Maresme-Vallès Oriental, el mateix Ajuntament de Granollers i la inestimable col·laboració del Moviment Educatiu del Maresme (MEM), “perquè quan la formació dels directius passa només per l’acreditació ens quedem curts”. I és que al seu parer, aquests líders han de ser capaços de crear xarxa al territori i no quedar-se només al seu centre. Passant al capítol de la desmotivació per a l’exercici de la direcció, va ser molt clar quan va afirmar que “No hi ha direccions desmotivades, en tot cas el que hi ha són direccions motivades perquè no canvíï res”. Amb tot plegat, es mostrava partidari de trencar les dinàmiques de funcionament de les escoles, tot mostrant-se convençut que “Hem de tenir líders que facin comprensible que estem fent a les escoles. I la prova del cotó són els alumnes: què aprenen, que il.lusionen …”

No hi ha dubte que trobades com la d’ahir ens permeten a totes i a tots ampliar la mirada i enfocar, com va ser el cas de la trobada d’ahir, interessants processos de debat i per suoposat posterior reflexió en relació al lideratge a les nostres escoles i instituts.

Volem felicitar des d’aquí a la Fundació Bofill per aquest nou èxit tant per l’elecció del tema com per la capacitat de convocatòria assolida.

Enllaç al vídeo del debat:

http://www.fbofill.cat/videos/el-lideratge-dels-centres-educatius

Enllaç a l’informe de la recerca d’Alvaro Choi:

http://www.fbofill.cat/publicacions/el-lideratge-de-centre-afecta-el-rendiment-academic-de-lalumnat

Altres entrades relacionades amb el tema:

http://mon.uvic.cat/cife/comenca-la-segona-edicio-del-postgrau-de-la-uvic-ucc-en-direccio-de-centres-a-granollers/

http://mon.uvic.cat/cife/angel-castineira-lessencia-del-lideratge-es-generar-sentit-i-lligar-lo-a-una-tasca/