Despertem mirades a l’entorn de l’espai escolar

Publicat per 30 de gener de 2018
Dins del marc de la col·laboració entre el CIFE i el Departament d’Ensenyament, en concret amb la Subdirecció General d’Innovació i Formació, al llarg dels darres anys és habitual que professorat dels diferents departaments de la FETCH formin part de grups de treball que aporten la seva experiència, expertesa i saber fer per tal que, a través de la reflexió compartida amb professionals d’altres universitats, mestres del territori i també personal del mateix Departament d’Ensenyament elaborin orientacions i dotin de recursos tots els centres educatius.

La publicació que compartim en aquesta entrada ha estat elaborada per un grup de treball format per professionals vinculats a l’educació artística i inspirada pel treball de fi de màster La influència de l’espai en els aprenentatges realitzat per l’Assumpta Cirera, professora del Departament de les Arts i de les Ciències de la FETCH i col·laboradora del CIFE de la UVic-UCC. Des d’aquí volem fer explícit el nostre reconeixement i agraïment a l’Assumpta Cirera, la Tuti, per la seva dedicació i implicació en el projecte.

El document es centra en l’espai com a element educatiu i vol promoure una reflexió sobre l’espai de l’escola com a espai artístic i d’aprenentatge i vol promoure una nova aproximació de com i on s’esdevenen els processos d’ensenyament i aprenentatge.

El document es fonamenta en tres idees força:

• Els espais no són neutres: és necessari entendre l’espai com a font de benestar i com a generador d’aprenentatge. La funció estètica de l’espai influeix en el benestar i aquest és un potenciador de l’aprenentatge.
  • El concepte d’espai estètic va més enllà de l’àmbit artístic i traspassa l’espai físic de l’aula de visual i plàstica per fer-se extensible al centre i a l’entorn.
  • La mirada estètica no se centra solament en una escola o aula, amb més o millors elements decoratius, sinó que concep l’espai com un procés intel·lectual i de creació.

Un document que no dubtem que serà de l’interès dels centres educatius al mateix temps que la simbiosi que fa entre els referents teòrics que permeten conceptualitzar els diferents termes vinculats proposada al voltant de les diferents mirades que configuren el constructe d’espai escolar i les referències practiques que ja es duen a terme en no pocs centres educatius permet els lectors posar-se en context al mateix temps que els aporta els elements necessaris per poder emprendre canvis als propis centres, uns canvis que, com diu el títol del document, els despertin mirades a l’entorn del seu espai escolar.

Juntament amb la Tuti, han format part del grup de treball:

• Montse Alcoy – ICE Universitat Autònoma de Barcelona
  • Teresa Bardera – ICE Josep Pallach de la Universitat de Girona.
  • Rosa Maria Figuera – ICE Universitat de Barcelona
  • Ester Forné – ICE Universitat Autònoma de Barcelona
  • Albert Macaya – Universitat Rovira i Virgili
  • Mila Torres – ICE Universitat Autònoma de Barcelona

Felicitem, doncs, a tot el grup de treball per la bona feina feta.

Podeu descarregar-vos el document tot clicant aquest enllaç:

Altres notícies relacionades en aquest lloc:

Inauguració de l’aula d’Educació Visual i Plàstica a la UVic-UCC