Camins, projecte de mentoria intercultural i de gènere

with No hi ha comentaris

Camins és un projecte de mentoria que, incorporant una perspectiva intercultural i de gènere, té com a principal objectiu fomentar trajectòries d’èxit educatiu entre noies joves d’origen marroquí de la comarca d’Osona. Per assolir-ho Camins s’adreça i treballa, de manera coordinada, amb noies joves d’aquest col·lectiu que es troben en diferents moments de la seva trajectòria educativa, les seves famílies i professionals del món educatiu.

En aquest programa de mentoria, coordinat pel Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere de la UVic-UCC i que s’ha portat a terme durant el curs 2017/2018 com a prova pilot, estudiants universitàries i de cicles formatius d’origen marroquí participen com a voluntàries exercint de mentores i esdevenint així referents per a joves del mateix origen que estiguin cursant entre 3er d’ESO i 2n de Batxillerat.  L’acompanyament en l’etapa final de l’educació obligatòria així com la visibilització de trajectòries d’èxit educatiu tant de familiars com a dins del grup d’iguals és un motor que incentiva i ajuda a reforçar l’orientació d’aquest col·lectiu a continuar amb la seva formació.

L’èxit educatiu, en qualsevol de les seves formes, no és neutre davant de les desigualtats socials, sent permeable a eixos de desigualtat com la classe, el gènere i la diversitat d’orígens (Sánchez Martí, 2016). A Catalunya, amb un 13,78% població estrangera (Idescat, 2017) conviuen 177 nacionalitats diferents, on la marroquina suposa una cinquena part de la població estrangera total. L’alumnat d’origen immigrat té una predisposició superior a abandonar els seus estudis (Mora, 2010) sent l’abandonament durant el darrer any de secundària i primer de post obligatòria el doble respecte a la resta (Serra i Palaudarias, 2009). En aquest context, el gènere esdevé també un dels factors de desigualtat en l’àmbit individual. L’impacte negatiu d’aquests factors en la trajectòria educativa s’acaba traduint en desigualtats dins i fora del sistema educatiu

Les noies marroquines, degut a les discriminacions per raó de gènere i origen, es troben en una situació de major vulnerabilitat en relació als estudis postobligatoris. Per això, l’objectiu del projecte Camins és visibilitzar i apoderar les noies d’origen marroquí amb trajectòries d’èxit educatiu com una eina que pot permetre canviar imaginaris.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *