UVIC UCC
Anna Pérez-Quintana parla sobre el biaix de gènere en el món acadèmic a la Universitat Pablo Olavide de Sevilla

Anna Pérez-Quintana, directora del Departament d’Economia i Empresa de la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) va presentar divendres 12 de gener les conclusions d’un estudi sobre el biaix de gènere en el món acadèmic a Sevilla, en el marc d’una estada de recerca a la Universitat Pablo Olavide.

Durant la seva intervenció, organitzada pel Centro Interdisciplinar de Estudios Feministas, de las Mujeres y de Género (CINEF), va exposar les conclusions de la segona edició de l’informe “El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats (2023)”, encarregat per la Xarxa Vives d’Universitats i coordinat per Anna Pérez-Quintana. Els resultats, va dir, mostren la situació i l’evolució de la presència i participació de les dones a les universitats amb l’objectiu d’esdevenir un instrument per a la definició de polítiques d’impuls de la igualtat de gènere en relació amb els diferents col·lectius de les comunitats universitàries (estudiantat, personal docent i investigador i personal d’administració i serveis).

Segons va explicar Pérez-Quintana, l’estudi conclou que continua havent-hi una segregació horitzontal pel que fa a l’alumnat, de manera que es mantenen les carreres feminitzades (salut, educació i arts) i les masculinitzades (enginyeria i arquitectura). Les dones obtenen els millors resultats en les taxes de rendiment, èxit i abandonament dels estudis en comparació amb els homes, i són majoria en els estudis de grau i de màster. És en el moment de llegir la tesi doctoral quan el nombre d’homes supera per primer cop el de dones.

Pérez-Quintana va prosseguir dient que la presència de les dones en el lideratge i la direcció de projectes de recerca havia augmentat respecte a les dades recollides en l’informe del 2019. Els resultats indiquen que la bretxa de gènere entre categories professionals del professorat es manté, amb certa tendència a tancar-se, a excepció de càrrecs superiors, com els de rector, catedràtic o professorat emèrit, que continuen sent fortament masculinitzats. En canvi, el personal d’administració i serveis (PAS) encara és un col·lectiu feminitzat, excepte en els casos dels càrrecs de gestió.

Add Your Comment