Pescadors de Plàstic a l’Institut Vall de LLémena

with No hi ha comentaris

En aquest article, els alumnes de 1r ESO de l’INS Vall de LLémena, a Sant Gregori, ens expliquen com va anar el mostreig i quines creuen que son les fonts principals dels residus trobats:

PESCADORS DE PLÀSTIC A L’INS VALL DE LLÉMENA

En el projecte pescadors de plàstic ens ha tocat avaluar un tram on hi havia un terreny regular amb molts còdols, poca vegetació i molts insectes. Està ubicat a prop de la Pilastra i mesurava 200 metres quadrats, aquest tram el vam dividir en dues parts i en cada una hi treballava un grup d’investigació diferent. Per organitzar-nos ens vam dividir en cinc grups d’investigació i cada un tenia diferentes funcions. N’hi havia un que avaluava l’aigua del riu, dos que buscaven residus, un que classificava els residus trobats i l’altre que eren els periodistes, encarregats de documentar tot el que passava.

Les principals fonts de contaminació del riu són els pobles ubicats al voltant del riu, com Bescanó i Sant Gregori. Els residus que hi ha al riu són d’aquests pobles pel fet que el corrent de l’aigua del riu els transporta fins a arribar al mar. En aquest procés hi ha plàstics, com els que hem trobat, que es queden enganxats en les roques o branques i si ningú el treu es queden allà durant molts anys.

Nosaltres ens esperàvem trobar molts més plàstics com serien bosses del supermercat, ampolles de plàstic i plàstics relacionats amb el dia a dia. Els plàstics que hem trobat no eren els típics que t’imagines quan penses en plàstics, tot i que n’hem trobat menys dels que ens esperàvem. Creiem que la poca quantitat de residus és degut al fet que la majoria de la gent del poble està molt conscienciada sobre la contaminació que hi ha avui en dia.

La solució que nosaltres proposem és deixar de comprar i utilitzar plàstics d’un sol ús perquè així les fàbriques deixen de produir-ne. Una altra solució és que es deixin de produir ampolles de plàstic i que se n’utilitzin de vidre, també es podria concienciar a la gent del problema que causa la contaminació i explicar que si seguim així d’aquí a pocs anys en el mar hi haurà més plàstics que peixos.

Fent el projecte hem après que els residus s’han de tirar al punt de reciclatge i intentar minimitzar-los, ja que aquests petits plàstics que podem deixar tenen un gran impacte en el medi ambient. El millor del projecte ha estat que tant alumnes com professors s’ho han passat bé fent activitat per reduir els residus i conscienciar tant a la població com a nosaltres mateixos. En general ens ha encantat i ens agradaria molt repetir-ho.