Pescadors de Plàstic a l’Escola Sant Gervasi Cooperativa (Grup B2)

with No hi ha comentaris

En aquest article, els alumnes de 4t ESO (Grup B2) de l’Escola Sant Gervasi Cooperativa, de Mollet del Vallès, ens expliquen com va anar el mostreig i quines creuen que son les fonts principals dels residus trobats:

Els alumnes de 4t ESO del curs 2022-2023 de modalitat científica de l’Escola Sant Gervasi Cooperativa de Mollet del Vallès han cooperat per realitzar el projecte “Pescadors de Plàstic” de la Universitat de Vic, durant els mesos d’abril i maig.
La finalitat d’aquest projecte es obtenir dades sobre la presència dels plàstics als rius i els seus voltants.
Per poder estudiar la presència d’aquest mateix, sabem que la majoria dels plàstics al mar són transportats pels rius, també un dels propòsits és donar a conèixer el problema mediambiental que hi tenim. El primer pas que vàrem fer va ser el treball previ estudiant el nostre tram del riu Besòs i recercar una mica sobre el problema dels plàstics.
Després de la recerca inicial, ens vam repartir en 5 grups de treball, i vàrem escollir quina activitat havia de fer cada grup per després familiaritzar-nos.

Posteriorment, vam repartir-nos tot el material necessari per dur a terme l’estudi, tot ell aportat per l’organització del projecte. El mostreig es va realitzar el dia 13 d’abril de 2023. Per començar, en arribar al riu, vam delimitar la zona on treballaríem. En el moment just d’haver-la senyalitzada, ens vam repartir en els grups de treball ja fets a classe anteriorment.
Tots els grups tenien com a objectiu determinar la presència de residus i microplàstics, però no de les mateixes zones. El grup 1 estava a la llera del riu i els grups 2 i 3 a la ribera d’aquest. A part d’això, es calculava la velocitat del riu (grup 1) i es classificaven els residus trobats, seguidament, es pesaven (grup 4). El grup restant, el 5, era el responsable de fer fotos i vídeos per documentar el mostreig, així com la descripció del tram.

El tram que hem estat estudiant es troba en una zona urbana, envoltada d’indústries, per la qual cosa
aquest podria ser l’origen dels residus. El nombre total de residus trobats, van ser 41, i el pes de
plàstics d’un sol ús, va ser de 700 grams. En percentatges, podem veure que els plàstics a la ribera del
riu amb relació a tots els residus trobats, és del 70,4%, i el total de plàstics d’un sol ús amb relació a
tots els plàstics trobats, és del 91,6%.

Un cop recaptades les dades, vam realitzar la posada en comú per establir propostes de millora. Una solució podria ser posar papereres a prop del riu, amb recollida setmanal i penalitzacions si no s’utilitzen.
Els científics, també haurien de continuar buscant alternatives, econòmicament sostenibles, per substituir el plàstic. Pensem que també és important conscienciar a la gent, amb campanyes divulgatives, cartells i xerrades, des de petits, perquè així es conegui el problema que suposa gran part de les accions que fem al nostre dia a dia i que tenim normalitzades, suposen un gran problema pel medi ambient.
En conclusió, aquest projecte ha conscienciat als alumnes participants de la importància de respectar el medi ambient i ens encoratja a continuar treballant pel futur.