Pescadors de Plàstic a l’Escola Sant Gervasi Cooperativa (Grup A)

with No hi ha comentaris

En aquest article, els alumnes de 4t ESO (Grup A) de l’Escola Sant Gervasi Cooperativa, de Mollet del Vallès, ens expliquen com va anar el mostreig i quines creuen que son les fonts principals dels residus trobats:

Plàstics al tram Martorelles – Besòs

Estudi sobre plàstics i microplàstics presents en el riu Besòs

La intenció d’aquest projecte, és estudiar la contaminació del mar respecte a residus plàstics entre d’altres. Per tal d’aconseguir això, es duen a terme mostreigs als rius del territori, sabent que aquests actuen com a via de transport dels residus que, llençats per les persones i les empreses, acaben al mar. Per tant, a partir dels residus trobats al riu i als seus voltants ens podem fer una idea de la contaminació que pateix el nostre mar.

Primer de tot, vam fer diverses activitats a l’aula per tal d’aprendre sobre aquest riu i sobre els efectes dels plàstics als rius i mars, ja que és on desemboquen. Llavors, ens vam dividir en 5 grups de manera que cada equip feia les tasques que se li havien atribuït. El dia 13 d’Abril de 2023 vam fer una sortida al riu Besòs per fer el mostreig necessari. En aquest, cada grup feia unes tasques determinades en l’àrea delimitada per dur a terme tots els passos que ens demanaven en la guia de mostreig per recopilar la informació necessària pel projecte. Mentre els grups 1, 2 i 3 es dedicaven al mostreig de residus, el grup 4 feia el recompte dels residus trobats pels grups anteriors. Finalment, els membre del grup 5 eren els encarregats de documentar tot el que passava aquell dia. És a dir, feien fotografies o vídeos de les tasques que estaven realitzant els altres grups, així com fer algunes preguntes sobre el treball realitzat en aquell moment.

El tram de riu estudiat està situat entre els municipis de Mollet del Vallès i Martorelles (Vallès Oriental). De fet, es troba envoltat d’indústries que pertanyen als polígons industrials d’aquests municipis. Pel que fa la riba del riu, hi trobem una vegetació típica de ribera, com per exemple, canyes. Entrant en detall, a l’analitzar les mostres de microplàstics a l’aigua (plàstics < 5 mm) vam trobar algunes restes d’espumes, que poden procedir d’alguna fàbrica de la zona, ja que hi ha molta industrialització al voltant del tram del riu en el qual vam treballar. D’altra banda, en quant als residus trobats a la llera del riu, s’ha trobat 1,525 kg de residus reutilitzables i 4,285 kg de residus d’un sol ús. Per tant, en total vam recollir un total de 5,81 kg de plàstics. Tot i això, a l’aigua no vam trobar cap residu flotant.

Al final de la sortida, es va fer una posada en comú i vam proposar idees per evitar la presència de plàstics en aquest. Com a exemple, posar papereres en el camí del riu, ja que la gent, si no veu papereres, ho llença al terra o, fins i tot, a l’aigua. A part d’això, seria important la divulgació, penjar cartells pel carrer i organitzar xerrades per les escoles per conscienciar a la gent del mal que fan els plàstics que no es reciclen correctament. En conclusió, pensem que aquest treball ha sigut molt entretingut, i pensem que s’hauria de seguir fent tots els anys que sigui possible. De fet, pensem que pot ser molt útil per tal de trobar maneres de reduir la contaminació mitjançant la conscienciació de tots nosaltres.