Amb el títol de “Ni sexismes, ni violència masclista. Tu també pots educar per l’equitat“, i coincidint amb la propera commemoració del Dia internacional contra la violència envers les dones del 25 de novembre, el CIFE conjuntament amb Eumo Editorial i amb la implicació del grup de formadores sobre Educació i gènere, ahir dijous va tenir lloc la taula rodona on dues de les autores del llibre, Marta Burguet i Rosa Guitart, moderades per la professora Esther Fastini, van acompanyar les més de 70 persones assistents, en la seva gran majora estudiants del Grau en Educació Social.

Al llarg d’un interessant viatge al voltant de la perspectiva de gènere i el seu caràcter relacional que no va deixar indiferent a ningú. I és que dels que ens van parlar les autores va ser la teranyina del gènere, d’aquells fils d’una teranyina que com al mateix llibre s’explica “no sabem veure però que mantenen els cànons de gènere, prototips que defineixen models rígids, pautes que indiquen les opcions possibles per a cada sexe”.

D’aquesta manera i després de la presentació de l’acte per part del Director del CIFE, l’Antoni Portell, i la contextualització del tema per part de la moderadora, Burguet, la primera a intervenir, va parlar als assistents dels sabers i dels sabors relacionals, de manera que les relacions ens deixen un regust o un altre. I les de gènere per suposat, un regust més de dominació o de dependència. Aquesta introducció li va servir per preguntar-se i al mateix temps preguntar a les persones assistents sobre quin regust els deixen els relats que es presenten al llibre en relació al gènere i que a mode d’exemple l’Antoni Portell va servir-se d’un d’ells, precisament el que apareix a mode d’introducció, per fer la presentació de l’acte. I més enllà dels tòpics va afirmar que del que estàvem parlant era de noves masculinitats i noves feminitats. Perquè, prosseguia, “un dels reptes per anar més enllà és aprendre a viure junts des de l’essència del que som cadascun i cadascuna de nosaltres“. En aquest sentit, Burguet va apel·lar al fet que els éssers humans som interdependents i constata que els espais d’autonomia poden preservar del víctimisme. Perquè, tal i com afirmava ella mateixa, “la interdependència ens garanteix possibilitats de complementarietat, possibilitats d’aprendre, de construir-nos”.  Ja a mode de conclusió de la seva part, Marta Burguet va ser molt clara quan va afirmar que “la nostra tasca com a educadors socials ens demana convidar a la incomoditat i acompanyar així a créixer”.

Un cop arribat el seu torn, Rosa Guitart, la segona de les autores a intervenir, va començar compartint la certeza que “l’escola és una eina social que reproducir el pensament dominant de qui la controla“. Fet que li va posibilitar d’avançar en la seva intervenció tot constatant que el pensament androcentrista i els models de gènere s’instrodueixen a l’escola a través del currículum ocult, el qual es va introduint a través de processos com ara el de naturalització, el de normalització (individual o invisible i social o convencional) i el de generalització. De fet, Guitart va insistir en la idea que “el gènere és violència pel seu binarisme excloent, per l’existència d’essències masculines i femenines, per les relacions de poder desiguals …“, tot plegat prr concloure que el gènere és un constructe que emmarca, encasella les persones. Ja ala part final de la seva interessant intervenció, Guitart es va centrar encara més en l’àmbit relacional tot reflexionant sobre el fet que si veiem l’altra persona com la part que ens complementa podem caure amb dependències, en relacions toxiques.

Un cop completades les intervencions de les dues autores, Fatsini va prendre la paraula per recollir endreçar i obrir un torno obert a la participació el qual es va organitzar o bé a través de la pròpia intervenciò de la persona interessada o bé a través duns paperets que la coordinadora de l’acte, la professora Isabel Carrillo i editora del llibre, va repartir a les persones assistents al començament de la trobada. Val a dir que hi va haver un interessant intercanvi que per una banda va permetre a les autores aclarir o completar determinats aspectes tractats al llarg de la taula rodona, com també aprofundir en altres aspectes sens dubte interessants. I és que del que no hi ha dubte és que la trobada d’ahir com comentava alguna de les persones assistents, ens va portar a totes i a tot a ampliar la mirada sobre aquest aspecte tan present en el nostre dia a dia i centrart en l’àmbit relacional i davant del qual com s’expressava al començament de la trobada, massa sovint no sabem com actuar. I tot plegat a través de pedagogies de l’equitat i de la no-violència.

Estem convençuts que més enllà del que es va compartir i reflexionar a la trobada, el llibre pot ser una molt bona oportunitat per als professionals de l’educació, entesa aquesta en sentit ampli, per endinsar-se en aquest invisible però tan present món dels estereotips de gènere que insconscientment (o no tant) ens porta a perpetuar-lo. Des d’aquí, doncs, volem felicitar les autores pel seu treball i Eumo Editorial per aquest nou encert en la producció d’una obra que sens dubte pot ser altament orientadora en l’àmbit de m’educació.

Podeu accedir al vídeo de la conferència tot clicant aquest enllaç:

Altres entrades relacionades amb el tema: