Acord de col·laboració per fomentar la lectura a l’etapa 0-6 entre la UVic i l’Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló

Publicat per 25 d'abril de 2017
Avui dimarts s’ha signat públicament l’acord de col·laboració que ha de portar a l’Escola Bressol Els Gallarets i el Parvulari de l‘Escola Lloriana a acostar les primeres literatures a l’escola. A l’acte institucional, més enllà de la presència del rector de la UVic, Jordi Montaña, hi havia l’alcalde d’aquesta població osonenca, l’Èric Sibina, i la Regidora d’Educació del municipi, la Marta Camps.

La presència a l’acte s’ha completat amb la Vanesa Amat i la Maica Bernal, membres del GRELL (Grup de Recerca en Llengua i Literatura de la UVic) i del TEXLICO (Grup de Recerca “Textos literaris contemporanis: estudi, edició i traducció”) respectivament, i que en són les assessores del projecte. També s’ha comptat amb la presència de l’Antoni Portell, director del CIFE.

La conducció de la part tècnica del projecte ha anat a càrrec del CIFE en coordinació amb l’OTRI (Oficina de Transferència dels Resultats de la Invesitigació). El projecte, que porta per nom La petitat biblioteca. Taller de primeres literatures és previst que conclogui la seva primera fase el proper mes de juliol.

Aquest interessant i innovador projecte segons explicaven les formadores “neix amb el propòsit d’acostar les Primeres Literatures (Literatura oral) a l’escola en el marc d’un taller organitzat amb propostes concretes que tenen en compte: diversitat de gèneres, de materials i de recursos per a la transmissió oral“. I no hi ha dubte que amb aquesta iniciativa les dues institucions fan palesa la seva particular aposta per donar resposta al necessari foment de les vocacions lectores en infants i joves, concretament fent incidència a les primeres edats, a l’etapa 0-6. En aquest sentit, el projecte iniciat també contempla la possibilitat que els alumnes d’educació primària col·laborin en el desenvolupament d’una part del projecte i s’hi vagin incorporant en una segona fase.

Marta Camps, Jordi Montaña i Èric Sibina en el moment de rubricar l’acord amb una excaixada de mans.

El projecte ha partit del disseny d’un moble transportable preparat per al tractament de diferents gèneres literaris i per ser usat tant a l’escola bressol com al parvulari. En aquest sentit, el nucli de l’assessorament s’ha centrat en la tria d’obres literàries de qualitat, adequades a l’edat dels infants i als propòsits que es volen aconseguir. El treball de la la recitació, dramatització i lectura de manifestacions literàries diverses (poemes, endevinalles, textos narratius, etc.) han format part del treball dels equips docents, així com l’ús de materials per a la transmissió de primeres literatures o la creació d’ambients rics i estimulants per promoure el gust per la lectura.

A la galeria que hi ha tot seguit es poden observar les diferents utilitats i funcionalitats del moble dissenyat i que ha constituït el nucli central al voltant del qual ha pivotat la formació. En ella podem veure-hi a la Vanesa Amat i a la Maica Bernal explicant i mostrant les diferents possibilitats didàctiques i metodològiques de la petita biblioteca  que la UVic té instal.lada a l’Aula Teruca Buscart de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes a l’Èric Sibina i a la Marta Camps. Així, Bernal i Amat a banda de mostrar les diferents parts del moble explicaven que els materials havien estat creats i que els docents podran utilitzar a mateix temps que més endavant ells mateixos podran crear-se  amb tot el que han treballat. també han mostrat el funcionament del “Kamishibai”, o conta contes japonès, del qual la Maica Bernal ha mostrat també com es col·locava la mestra per treballar amb els nens i nenes.

Els objectius que han emmarcat l’assessorament han estat aquests:

• Conèixer els recursos literaris i les propostes didàctiques més adequades per al desenvolupament integral dels infants.
  • Apropar les primeres literatures orals (poemes, endevinalles, contes, moixaines, etc.) als infants.
  • Crear ambients favorables per a promoure l’hàbit lector des de les primeres edats.
  • Desenvolupar el llenguatge oral i la capacitat d’atenció i escolta.
  • Fomentar la continuïtat entre les etapes 0-3 i 3-6 (Llar d’infants i Escola).

Per tal de poder fer un seguiment acurat de tot el que s’ha anat treballant, al llarg de l’assessorament també s’han realitzat sessions de treball a l’Aula Teresa Buscart – Laboratori de Formació i Recerca a l’Educació Infantil de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

A la galeria final que completa aquesta entrada es poden veure algunes instantànies de les sessions que els equips docents de Sant Vicenç de Torelló van venir a fer a Vic guiats per la Vanesa i la Maica.