Elena Ojando: “La Flipped Classroom funciona a totes les etapes educatives, des de l’educació primària a la universitat”

Publicat per 1 de juny de 2018
Unes vint-i-cinc persones han assistit avui a la desena Trobada Media Breakfast organitzada per U_Media amb la col·laboració del CIFE i de la USD. En aquesta ocasió, i com ja s’havia anunciat, el tema tractat ha girat al voltant del model pedagògic de la Flipped Classroom.  I ho hem fet de la mà de la professora Elena Ojando, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport de Blanquerna i experta en Flipped Classroom a l’ensenyament universitari.

Entre el nombrós públic assistent hi havia professorat de les diferents facultats de la UVic i també personal de les àrees més vinculades a la docència, com la mateixa U_Media, la Biblioteca o l’Àrea d’Infrastructures i Manteniment.

La sessió, de caràcter essencialment introductori, s’ha enfocat aplicant precisament la metodologia objecte d’estudi, amb la qual cosa el que avui era un contingut d’aprenentatge per a totes les persones assistents, en el seu dia a dia com a docents serà una metodologia més per acompanyar els estudiants en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge al llarg dels seus estudis.

Elena Ojando en un moment de la seva interessant intervenció

Amb tot plegat l’eix central de la trobada d’avui era la proposta de parlar de metodologies actives, participatives, que promouen la interacció … I amb una clara distinció en el cas de la flipped classroom entre el treball autònom dels estudiants (previ) i el treball col·laboratiu (durant) a l’aula. I és que el rol del docent en aquest model contempla tant la implícita  selecció i disseny de continguts com el suport a l’aprenentatge.

Ojando ha promogut el diàleg, la reflexió i el debat entre les persones assistent tot presentant també diferents eines 2.0 d’interacció amb els estudiants ja durant les clases, moltes de les quals poden integrar-se perfectament tant dins les aules Moodle com del campus virtual i poden facilitar l’acompanyament i seguiment dels estudiants per part del professor.

Aprofundint una mica més en el treballat en la sintética i al mateix temps productiva sessió, la formadora ha acompanyat els assistents tot fent una mirada al “pas a pas” en el disseny d’una classe inversa. D’aquesta manera i pel que fa al treball autònom previ a la sessió de classe s’ha referit a la introducció, descoberta i preguntes; part teòrica, responsabilitat del treball autònom. Pel que fa al treball a classe, el treball col·laboratiu, s’ha dedicat a repassar les idees referides a: qüestionari incial i de debat en grup; pràctica i aplicació; revisió del contingut i avaluació i, finalment, connexió amb nous temes.

En defintiva una sessió en format breu, introductori i de presentació de nous recursos i estratègies en la línia de les que es van promovent des d’U_Media que sens dubte han empoderat les persones assistents a començar a treballar amb aquesta nova metodologis. Pel demés, i donat que hi ha hagut professorat que no ha capigut a la sessió d’avui donat l’èxit de convocatòria que ha tingut, el proper divendres dia 15 de juny se’n farà una segona edició. I a banda d’això, des del CIFE s’està treballant en el projecte de donar continuïtat a la formació de les persones que han assisitir avui a la sessió tot proposant, ja dins del curs 2018-2019 una formació modular de més durada on l’objecvtiu sigui que través d’ella el professorat pugui sortir-ne amb la seva flipped classroom preparada i a punt per treballar amb els estudiants. Una formació que comptarà amb l’acompanyament tant de la USD i U_Media aportant estratègies i recursos digitals, visuals i de creació de continguts.