Amb l’avaluació formativa professor i estudiant aprenen conjuntament

Publicat per 6 de juny de 2018
A aquesta i a altres conclusions ha arribat el grup de professorat de la FETCH que al llarg d’aquest curs que ja arriba al seu terme han participat al Curs d’especialització en avaluació formativa que s’ha dut a terme d’octubre a junt i que ha estat coordinat pel professor Joan Arumí, Departament Ciències de l’Activitat Física, i que ha comptat també amb la implicació de la professora Assumpta Fargas, Departament de Filologia i Didàctica de la Llengua i la Literatura de la professora Anna Sañé, també del Departament Ciències de l’Activitat Física. Des d’aquí volem agrair-los la seva dedicació.

I és que al llarg d’aquests nou mesos el professorat assistent ha tingut l’oportuinitat de conèixer el significat d’avaluació formativa, aplicar mitjans, tècniques i instruments formatius a les pròpies clases, i el que és més important, dissenyar estratègies comunes entre professorat per aplicar coherentment l’avaluació formativa al llarg dels estudis de grau. I tot plegat dins d’un marc que els ha facilitat debatre i reflexionar sobre l’aplicació d’estratègies d’avaluació formativa a les classes de les assignatures.

Les persones assistents reflecxionant i debatent després de la realització d’una dinàmica

D’aquesta manera, un cop arribats al tancament d’aquesta primera edició, val a dir que des del CIFE conjuntament amb el deganat de la FETCH no només hi ha la intenció d’oferir una nova edició per al curs 2018-2019, sinó que s’ha valorat també la importància d’obrir aquesta formació a tot el professorat de la UVic, amb la qual cosa es comptarà amb la presència de professorat de totes les facultats.

A mode de conclusions a les quals han arribat les professores i professors que s’han estat formant podem destacar les següents:

El professorat i l’avaluació formativa: requereix preparació i la utilització d’instruments d’avaluació diversos. Provoca la reflexió del professorat sobre els criteris d’avaluació que utilitza. L’actitud del professor és important al mateix temps que és essencial que aquest sigui conscient i estigui convençut que és una estratègia que acompanya en l’aprenentatge a l’alumne i que, professor i estudiant, aprenen conjuntament. Les rúbriques no són només un instrument que serveix per justificar una nota.

Els estudiants i l’avaluació formativa: permet donar protagonisme i responsabilitats als estudiants en l’avaluació (aquesta concessió pot arribar a canviar les estratègies del professor). És necessari formar els estudiants en el procés d’avaluació per tal que comprenguin que avaluar és complicat. Fomenta el pensament crític i implica maduresa per part dels estudiants.

L’avaluació a la FETCH avui: l’avaluació formativa és coherent pedagògicament amb formació que es vol donar a la FETCH. Requereix la disposició a cedir una part del control i a voler fer autoavaluació del professor/a.

L’avaluació a la facultat en el futur: cal fomentar la formació en aquest àmbit i fer-la extensiva a més professorat. Tant de la FETCH com de les altres facultats. Els agents que han d’impulsar que s’utilitzi l’avaluació formativa són els departaments, els coordinadors i el CIFE ( a través d’activitats com la Jornada d’Innovació Docent).

La iniciativa formativa forma part del pla d’actuació del deganat de la FETCH per al períod2 2016-2020, i s’afegeix a altres inciatives que es posaran en marxa el proper curs, com ara una formació adreçada al professorat d’educació sobre “L’observació a l’aula i a l’escola” i que combinarà la presència de professorat de la FETCH a les escoles i la participación a uns seminaris de refelxió i debat que conduiran les coordinadores dels graus de MEP, de MEI i de Doble Grau.