Eduard Ramírez: “Volem una facultat universitària de la ciutat i amb la ciutat”

Publicat per 12 de maig de 2017
Aquest divendres el degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, l’Eduard Ramírez, s’ha reunit amb totes les directores i directors de les escoles d’Educació Infantil i Primària de la ciutat de Vic en el que ha estat una presentació per part seva com a nou degà i en la qual ha compartit els principals eixos del pla d’actuació de cara als propers quatre anys.

Al mateix temps, els ha fet avinent la seva voluntat d’una major relació amb les escoles i el manteniment de la confiança existent amb totes elles. L’acompanyaven a la reunió l’equip de deganat i el director del CIFE.

Un dels punts fonamentals del pla aprovat per unanimitat pel claustre de la Facultat el passat 14 de desembre va ser precisament la voluntat expressada de mantenir la confiança amb els centres educatius de la ciutat de Vic, una confiança que el mateix Ramírez recordava que s’ha anat teixint al llarg dels anys d’ençà de la creació de l’Escola Universitària de Mestres Jaume Balmes i que enguany ens portarà a celebrar els 40 anys de presència dels estudis de mestre a la nostra ciutat.

Un dels moments inicials de la trobada

El motiu de la trobada, doncs, ha estat el de compartir significats i establir encara més si hi cap dinàmiques i sinergies que ens portin a “fer el pont més ample i ampliar així la relació que ja hi ha amb tots i cadascun dels centres“. I en aquest mateix sentit, l’Eduard Ramírez expressava a totes les persones assistents, que “des de la Facultat volem que el pont sigui en una doble direcció: no només que els estudiants vagin a les escoles, com ja estan fent, sinó també que les escoles vagin a la universitat“,  tot manifestant amb això la clara voluntat del nou deganat de fer les escoles de Vic més partíceps de la formació dels i les futures mestres. Perquè d’aquesta manera, prosseguia el degà, “la relació teoria-pràctica pot millorar“. S’ha referit també a la voluntat manifesta de la facultat de reconèixer les bones pràctiques que sens dubte es duen a terme a les escoles de Vic, amb la qual cosa, i com s’expressa al titular d’aquesta entrada, Ramírez concloïa que “volem una facultat universitària de la ciutat i amb la ciutat“.

Vic, ciutat pionera en la relació a la formació inicial

Eduard Ramírez ha manifestat la seva voluntat, i la de tot el seu equip, de convertir la nostra ciutat en referent de la formació inicial dels i les mestres, i ha avançat un pas més en la seva aposta tot concretant ja una primera iniciativa en aquesta direcció quan ha afirmat que “volem generar espais de diàleg, debat i reflexió a la universitat amb la incorporació de les escoles … i volem començar amb un tema que ens sembla nuclear: la identitat docent i el perfil profesional del mestre i de la mestra“. En aquest sentit, la voluntat és la de compartir l’expertesa acadèmica de la facultat amb l’expertesa pràctica de les escoles, al mateix temps que des de la facultat es pretén recollir què esperen les escoles dels futurs i futures mestres, de manera que les escoles de Vic acompanyin la FETCH en la formació incial dels mestres.

La Sala Segimon Serrallonga, a la Masia Torre dels Frares, ha estat el lloc escollit per a la trobada.
Pràctiques curriculars: un model que ja fa anys que funciona i que es vol ampliar

La Mariona Casas, coordinadora del doble grau de MEP/MEI i membre del deganat, ha abundat en les argumentacions del degà tot centrant la seva intervenció en l’experiència que d’ençà de la implantació del doble grau, ara fa ja quatre anys, es duu a terme i que es tradueix en la presència continuada a l’escola dels estudiants de 1r. curs i que alternen en algunes assignatures el treball a a la Facultat i la mirada pràctica a les escoles. Es tracta, com ella mateixa afirmava, d’un model que només es duu a terme a Vic. I vista l’experiència i els bons fruits d’aquesta estada que, certament, és diferent a la de les pràctiquea, el degà ha avançat a les direccions convocades que se’ls emplaçarà a una propera reunió on se’ls explicarà un projecte directament vinculat al pla d’actuació de la facultat i al qual se’ls animarà a fer-se’n partíceps. Un projecte que sense avançar-ne més detalls en un una reunió de presa de contacte com la d’avui, connecta amb el que Casas comentava i amb aquesta relació d’intercanvi facultat-escoles que ha centrat la reunió.

Ja al torn obert una de les directores assistents destacava les bones vibracions percebudes en la trobada i la voluntat de construir que ha desprès, bo i destacant que aquesta voluntat, cadascú des del seu espai i des dels seus punts de vista, ha de servir per construir conjuntament a nivell de ciutat. En síntesi, doncs, una trobada valorada molt positivament per les diferents persones assistents i que de ben segur ha estat el preludi d’una nova fase en les ja dilatades relacions universitat-escola en la qual aquesta bidireccionalitat expressada, aquest camí d’anada i de tornada que ha explicat el degà, de ben segur refermarà i farà més forts els llaços ja existents entre la nostra Facultat i totes les escoles de la ciutat. I tot plegat amb la mirada posada en la millora de la formació inicial dels i les mestres i treballant conjuntament, ja des d’una mirada més professional, els i les mestres de les escoles i el professorat de la Facultat tot aprenent els uns amb els altres i els uns dels altres. Un repte que tot just acaba de començar i que des del CIFE ens en fem plenament còmplices des del primer dia.

Una resposta a “Eduard Ramírez: “Volem una facultat universitària de la ciutat i amb la ciutat”