Amb aquest eloqüent punt de partida, l’experta en oratòria i creadora del mètode Oratoga, va seduir ahir dimarts a les més de seixanta persones que vam omplir la Sala Segimon Serralonga per escolta la conferència-taller “Explica bé la teva idea: Tu ets la millor idea”, organitzada de manera conjunta per la Facultat de Ciències i Tecnologia, dins del Programa Ciència i Societat, i el CIFE.
Davant d’un públic prou divers, ja que entre les persones assistents hi havia mestres de primària, professorat de secundària, professorat universitari, estudiants i també persones d’altres àmbits professionals vinculats a la universitat, la ponent va començar compartint la importància de conrear la paraula com a instrument de comunicació. I també va parlar de la innovació pedagògica a les aules com a clau de l’èxit escolar, aspectes que han guiat sempre la seva tasca professional i la seva tasca docent. Els seus objectius professionals els va concretar en aquests: ensenyar estratègies i habilitats en comunicació d’impacte, al mateix temps que ajudar professionals del sector públic i privat a millorar les seves tècniques de comunicació i de lideratge. I també a estudiants de Secundària, Formació Professional i Universitat, amb la intenció que desenvolupin habilitats comunicatives i de persuasió. Així, doncs, amb aquesta presentació glossada en una breu introducció per la professora Julita Oliveras, màxima responsable del Programa Ciència i Societat de la UST, Bàrbara Pastor va anar desgranant, mica en mica, pas a pas, el seu discurs, un discurs organitzat, pautat i ben estructurat que va satisfer plenament les expectatives de les persones que vam tenir l`oportunitat d’escoltar-la i aprendre de la seva expertesa en el camp de l’oratòria i la comunicació oral.
Al llarg de la seva trepidant i ben documentada al·locució, Pastor ens va parlar dels principals aspectes que caracteritzen el mètode ideat per ella mateixa i que es coneix amb a mètode Oratoga, un mètode que seguint l’acrònim ens recorda aquests aspectes essencials d’una bona comunicació: Ordre, Ritme, Assertivitat, Temps, Oculus, Gestos i Actitud, ingredients que, tots ells ben combinats, ens han de permetre connectar amb el públic, estructurar les idees que volem transmetre i ser eficaços quan ens comuniquem. En aquest sentit, i després de justificar la importància de saber-nos comunicar, Pastor no es va estar de recordar que ni l’escola/institut ni la universitat ensenyen oratòria, mentre que ella mateixa sostenia que des que tenim un any de vida que no fem més que parlar en públic, argument suficient -sostenia- com per començar a plantejar-nos-ho.
La trobada, que gairebé a tothom se li va fer curta, va deixar a les persones assistents amb ganes de més. I sobretot després que un cop feta la introducció i compartits els principals trets que caracteritzen l’oratòria en general i el mètode Oratoga en particular, Pastor comencés a proposar passar a l’acció a través d’algun dels molts exercicis que ella proposa a les seves formacions i que van permetre a les persones assistents connectar amb el que ens estava explicant. Tot plegat amb un contingut d’alt interès tant per les persones que ens dediquem a la docència, les quals vam poder conèixer interessants estratègies que sens dubte podrem incorporar al nostre dia a dia, com per a les persones d’altres àmbits professionals, les quals van poder recollir útils idees que de ben segur els poden ser d’utilitat als seus llocs de treball. I és que al llarg de la seva interessant aportació, Bàrbara Pastor va anar teixint un discurs que de manera sintètica va referir-se a aspectes com ara: aprendre, parlar, comunicar, mirar als ulls, ensenyar, bidireccionalitat, connectar, estructura, eficàcia, instruir, construir, …
L’encarregat de cloure l’acte va ser l’Antoni Portell, director del CIFE, centre coorganitzador de l’acte. I per a fer-ho va servir-se d’un dels continguts treballats al llarg de la xerrada en una de les activitats proposades, la de la DEKADODEKA (paraula clau, una frase, una història i un títol) tot aprofitant per tancar a mode de resum de la trobada servint-se de deu “piulades del Twitter” que ell mateix havia anat fent al llarg de la xerrada:
- Si el mestre gaudeix a l’aula ho transmet
- En l’oratòria qui realment importa és el públic. L’orador no ve a demostrar el molt que sap
- Si comuniquem amb entusiasme, amb optimisme, amb alegria, rebrem el mateix retorn del públic
- El cervell el tenim preparat per recordar tres missatges, paraules, idees. Així han estat els grans discursos de la història
- Des que tenim un any no fem altra cosa que parlar en públic. No és motiu suficient perquè ens proposem aprendre’n?
- En oratòria cal tenir clar què es vol dir, perquè es vol dir i a qui es vol dir
- Com a docents hem de buscar la manera de fer-ho tan bé com sapiguem, però buscant estratègies que empoderin els alumnes
- Abans de debatre cal que els alumnes tinguin una opinió, i per això cal un treball previ, un ordre, una pluja d’idees
- Parlar en públic és una qüestió de maduresa personal, de respecte. I això els alumnes ho poden aprendre
- No hem d’acabar dient ‘ja està’, el que hem de fer és anunciar-ho amb un ‘ i ja per acabar’ … I acabar llançant una pregunta per a la reflexió
En resum, doncs, una molt interessant trobada que no va deixar indiferent a ningú.
A continuació podeu veure el vídeo de la conferència:
Excel·lent ponència de la Dra. Pastor!
Gràcies per organitzar-la i compartir-la!
La teoria combinada amb la pràctica és el que necessitem. A les aules ens calen exemples pràctics! Aquest, immillorable!