L’Aprenentatge i Servei (ApS) a la UVic-UCC: una mirada als nostres estudis i un repte de futur

Publicat per 7 de març de 2017
Amb la intenció d’avançar en l’adopció de noves metodologies docents definides com a línies d’innovació al model de formació de la UVic-UCC ,  des del Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica, juntament amb el CIFE i la Comissió d’Innovació Docent s’ha promogut de cara al present curs acadèmic, i els posteriors, un aprofundiment en la metodologia d’Aprenentatge i Servei (ApS).

Es tracta d’un aprofundiment que no només ha de permetre a la universitat conèixer de primera mà aquelles iniciatives que ja es duen a terme, sinó també donar un impuls a aquesta metodologia que en aquetss moments ja es duu terme en alguns dels estudis de la UVic-UCC amb la intenció que tingui una presència generalitzada als diferents estudis i facultats.

Paral·lelament a aquest obectiu i tal com s’explica a la present entrada, la confluència d’intencions arran d’un projecte de tesi doctoral a la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes sobre aquesta metodologia ha fet que s’unissin esforços per tal que tota la UVic-UCC, les diferents facultats, es puguin no només aproximar sinó també formar en aquesta innovadora metodologia.

Contextualització de la recerca

En el marc dels estudis de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) de la UViC-UCC s’han desenvolupat algunes experiències de voluntariat i d’Aprenentatge i Servei vinculades a algunes assignatures o estudis. Podríem citar com a exemples més reeixits el projecte de col·laboració amb l’Associació Mares Enllaç en diferents centres educatius de Vic, el projecte “Parelles per la inserció” desenvolupat conjuntament amb l’Associació Tapís de Vic, i el projecte “Jove X Jove” que es desenvolupa a tres centres educatius de la ciutat.

Al novembre de 2015 l’estudiant de doctorat Clàudia Bassaganya (*) va presentar un projecte de tesi doctoral a la UVic-UCC, dins el marc del programa de doctorat d’Innovació i intervenció educatives.

El desenvolupament d’aquest projecte de tesi és valorat com una oportunitat per impulsar a la Facultat altres projectes d’ApS i per institucionalitzar l’ApS en el nostre centre universitari i, fins i tot, en el conjunt de la UViC-UCC. Finalment s’inicia aquesta recerca amb la codirecció dels doctors Isabel Carrillo i Joan Soler, tots dos del Departament de Pedagogdia de la FECTH. Paral·lelament a aquest fet i com un dels objectius prioritaris a nivell de docència a la nostra universitat, des del Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica, en coodinació amb el CIFE i amb es vol

La metodologia ApS

L’ApS és una proposta valuosa per unir l’excel·lència acadèmica de la universitat i el compromís social que aquesta ha d’assumir per esdevenir una institució de qualitat. És amb aquesta motivació i premissa que iniciem un pla d’investigació estructurat en diferents fases però amb un fil conductor transversal: l’ApS com a metodologia i com a innovació a l’educació superior. La responsabilitat social vista com a tercera missió de la universitat, ens fa considerar que hem de trobar estratègies, mètodes i línies d’actuació per construir sinèrgies entre la Facultats i la comunitat i el territori de l’entorn. Espais on l’aprenentatge curricular sigui també un aprenentatge significatiu, basat en valors i experiències professionals que empoderin als i les estudiants amb esperit crític i confiança en el futur món laboral. Per aquest motiu, volem buscar el servei en institucions, centres educatius i entitats socials i esportives que siguin de l’entorn de la universitat i que siguin susceptibles del treball per projectes i/o que ja treballin conjuntament amb la UViC-UCC.

Clàudia Bassaganya, pedagoga i doctoranda
Objectius

Pretenem conèixer quines necessitats envolten la comunitat de la UViC-UCC, volem oferir oportunitats d’ApS als i les estudiants i treballarem per detectar quin impacte tindrà incloure aquesta proposta pedagògica en tots els agents participants.

En darrer terme, el projecte té l’objectiu d’institucionalitzar l’ApS dins el conjunt de la Facultat i, per extensió, de la universitat amb la creació d’un centre o unitat d’Aprenentatge Servei que impulsi i assessori projectes i, al llarg del seu desplegament, els avaluï  en el marc de processos de recerca – acció i de reflexió sobre la pràctica.

Des del novembre del 2015 fins al febrer del 2017 s’ha desenvolupat la fase de diagnosi de la tesi, en aquest temps s’ha redactat el Pla d’Investigació i s’ha presentat la tesi al VII Congrés Nacional i II Internacional d’Aprenentatge Servei Universitari, com també hem rebut un ajut liderat per la Fundació Jaume Bofill i el Centre Promotor d’ApS.

Volem destacar però la darrera acció que s’ha realitzat conjuntament amb el CIFE i que ha consistit en l’enviament d’un formulari dirigit a tot el professorat de tota la nostra universitat amb l’objectiu de recollir la petjada que hi ha a la UVic-UCC en relació a l’ApS i que sens dubte ens ajudarà a caminar cap a nous horitzons.  Des d’aquestes ratlles volem agrair la bona acollida que ha tingut la proposta entre el personal docent i investigador de la UVic-UCC i que s’evidencia pel gran nombre de respostes rebudes.

Dins dels objectius hi ha prevista formació per al professorat de la UVic-UCC
Vinculació amb la JIBP 2017 de la UVic-UCC

Per acabar, la tesi també tindrà un lloc a la propera Jornada d’Intercanvi de Bones Pràctiques del Professorat de la UVic-UCC, la JIBP 2017  que anualment s’organitza des del CIFE i el Vicerrectorat d’Ordenació Acadèmica i que compta amb el concurs de la Comissió d’Innovació Docent. En aquesta ocasió, girarà al voltant del tema de l’ApS i portarà per títol el mateix que encapçala aquesta entrada al nostre blog:

L’Aprenentatge i Servei (APS) a la UVic-UCC: una mirada als nostres estudis i un repte de futur.

(*) Des d’aquestes ratlles volem agrair a la Clàudia Bassaganya la seva disponibilitat al mateix temps que la seva implicació i aportació en la redacció d’aquesta entrada al nostre blog.

3 respostes a “L’Aprenentatge i Servei (ApS) a la UVic-UCC: una mirada als nostres estudis i un repte de futur

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *