Les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic)

Projecte de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic)  des del curs  2007/08 fins a l’actualitat; es proposa la lectura de llibres d’assaig actuals de ciència, i en algunes ocasions que no hi ha un llibre d’assaig, es proposen articles i/o dossiers, a partir d’un treball dirigit a l’aula per aprendre la ciència més actual, amb l’oportunitat d’escoltar, conèixer, interactuar amb l’autoria de les obres, en una data concreta a l’aula magna de la UVic-UCC i/o en línia. Les TLC-UVic van dirigides a un públic divers, des de la comunitat universitària, a preuniversitaris, i a la ciutadania en general.Projecte pel foment de les vocacions científiques.

Es mostra de forma entenedora i resumida cadascuna de les activitats de les TLC-UVic, per cadascuna de les edicions, a la taula de la cronologia i també a la taula detallada de cada edició de les TLC-UVic

El Programa Ciència i Societat (PCiS), és una proposta d’innovació docent dirigida a estudiants universitaris, preuniversitaris i públic en general, amb la finalitat de promoure la lectura d’obres de divulgació científica i que a partir de lectures amenes i reflexives es pugui conèixer a l’autoria i aprendre ciència. Actualment s’hi desenvolupen dos projectes, els quals són les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic) i el Premi Llegim Ciència (PLC-UVic).

  • les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic): Llibres d’assaig i dossiers: Aprendre ciència a l’aula amb la tutorització del professorat d’instituts, i amb l’oportunitat de conèixer als escriptors/científics que han escrit l’obra.
  • el Premi Llegim Ciència (PLC-UVic): Novel·la científica: Lectura i redacció d’un relat. Treball transversal entre professorat d’instituts de ciències i de català, i amb l’oportunitat de conèixer als científics que han escrit l’obra. Més informació

FotoTLC 

 

 

 

 

 

Fotografies on hi ha la coordinadora Julita Oliveras Masramon i les exestudiants Atenea Malmierca (grau en Biologia UVic-UCC) i Olfat Khannous (grau en Biotecnologia UVic-UCC)


El Programa Ciència i Societat (PCiS) actualment

Tertúlies de Literatura Científica – (TLC-UVic): en aquest projecte es proposa la lectura de llibres d’assaig principalment de caràcter científic, convidem a l’autoria, els coneixem, els escoltem, interaccionem amb ells/es i aprenem.  Les TLC-UVic van dirigides a un públic divers, des de la comunitat universitària, al col·lectiu del professorat de centres de secundària, estudiants preuniversitaris, i a la ciutadania en general. Projecte que afavoreix el foment de les vocacions científiques.

Premi Llegim Ciència – (PLC-UVic): en aquest projecte es proposa la lectura d’una novel·la científica diferent en cada edició. El professorat acompanya a l’alumnat per la lectura d’una novel·la i un cop llegida, escriuen relats que responen a una de les dues modalitats formulades segons cadascun dels tríptics on hi ha les bases del certamen literari. Posteriorment fan entrega dels relats i els presenten i el jurat fa una exhaustiva valoració a fi de fer l’entrega dels guardons als millors relats de cada modalitat i categoria, en una data concreta on es convida a l’autoria, a l’aula magna de la UVic-UCC. El PLC-UVic va dirigit a 3r i 4t d’ESO.

The Science and Society Programme actuality

 Tertúlies de Literatura Científica – (TLC-UVic): Meet the Writers: Science Talk (TLC)  : This project involves READING BOOKS ABOUT SCIENCE AND TECHNOLOGY and then meeting the writers. Writers are invited to UVic-UCC where they talk about their books, bringing to life the latest topics in science and technology and giving the audience a chance to engage.

Premi Llegim Ciència – (TLC-UVic): Reading Science Prize : This Reading Science Prize aims to promote science literacy in young people and inspire them to read and write about science. Participants write an essay which they submit to UVic-UCC. The essay is evaluated by a panel of judges and the winners are awarded prizes on UVic-UCC Reading Science Day, where the writers are invited to read their work in public.

These two key programmes are part of the UVic-UCC Science and Society Programme which has a high level of social, scientific and human capital, fosters vocations in STEAM (Science Technology, Engineering, Arts and Mathematics) and is aimed at young people, educators and the general public.


Les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic)

El projecte Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic), es va iniciar des de l’Escola Politècnica Superior) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i s’emmarca en la proposta d’Impuls de la Lectura del Departament d’Ensenyament de la Gene­ralitat de Catalunya (DEGC) per potenciar la lectura com a eina d’aprenentatge en els diferents àmbits del coneixement.

Objectius

Es pot definir el projecte de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) com una proposta d’activitats de divulgació científica que té per objectiu principal fomentar la lectura de textos actuals en l’àmbit científic i tecnològic en un espai dirigit per un professor, com és l’aula, mentre es desenvolupa una matèria curricular general, a fi d’afavorir el pla lector i permetre un entorn de diàleg sobre l’obra que es llegeix. D’aquesta manera els alumnes aprenen a través de la lectura de textos de ciència  i més endavant els poden comentar.

Els aspectes més rellevants del projecte de les TLC són els següents: 1) s’ofereix l’oportunitat que els professors puguin descobrir i llegir llibres actuals i entenedors de ciència; 2) una vegada hagin avaluat el llibre/dossier l’ofereixen als estudiants durant el curs acadèmic; 3) una vegada s’ha efectuat la lectura per part dels estudiants hi ha la possibilitat de conèixer l’autor/a de l’obra, que es convida a la UVic-UCC a impartir una xerrada-debat;  i, 4) amb la presentació del seu llibre, es permet que els científics tinguin l’oportunitat de fer visible el seu treball com a escriptors de ciència, ja que s’acosten a un públic divers, en una aula que els fa possible la divulgació científica.

A partir dels punts esmentats anteriorment es vol aconseguir:

  • Proporcionar temes de lectura de ciència  i de tecnologia afavorint d’aquesta manera el pla lector dels centres de secundària.
  • Premiar l’esforç de llegir literatura científica i tecnològica oferint l’oportunitat de conèixer l’autor.
  • Desvetllar les habilitats per afavorir l’esperit crític per part de la joventut.
  • Impulsar l’esforç que requereixen les competències d’escriptura, de redacció i de comunicació oral als estudiants.
  • Potenciar l’expressió oral en escenaris formals (exposicions, debats, etc…).
  • Promoure una tècnica metodològica d’innovació docent de treball a l’aula: llegir textos amb una planificació de treball – seguiment – dirigit pel professor.
  • Afavorir una praxi universitària que enforteixi les relacions entre el professorat i l’alumnat dels centres de secundària, d’aquesta manera la Universitat esdevé un centre de coneixement.

L’activitat de les TLC està inclosa dins el Pla de Formació Permanent del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya que atorga Certificats de formació pel professorat  dels centres d’ensenyament secundari, que han participat en cada una de les activitats realitzades a través del CIFE (Centre d’Innovació i Formació en Educació) de la UVic-UCC.

Metodologia de treball

A l’aula el professorat recomana i a vegades fa llegir el llibre proposat a la taula del tríptic i el grup classe vénen a escoltar a l’escriptor del llibre el dia que es proposa l’activitat, d’aquesta manera tothom té l’oportunitat de conèixer a l’autor i de poder-li fer preguntes, en cas que el públic tingui interès (d’aquesta manera s’afavoreix la capacitat de parlar en públic).

En alguna ocasió hem pogut observar que el mètode usat és el següent: venen a l’activitat el grup classe amb el professorat a escoltar a l’autor/a del llibre i més endavant durant el curs, es proposa de treballar alguna part del llibre a l’aula.

El professorat d’instituts ens ha comunicat que les dues fórmules exposades els poden funcionar molt bé, i el que és molt interessant, és poder conèixer a les persones que divulguen la ciència, tecnologia, emprenedoria, etc. i l’interès per la lectura de la seva obra d’assaig que han escrit, per part de l’estudiantat,  sempre és superior per afavorir el PLA LECTOR!

Contacte

1- podeu escriure a través del menú superior Contacte

2-enviant un correu a tlc@uvic.cat  Atenció que a l’adreça electrònica anterior hi ha les lletres T L C en minúscula, que són les inicials de tertúlies de literatura científica; sobretot que no hi hagi confusió amb l’acrònim tic.

 

A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.

 

Els llibres han guanyat més batalles que les armes. Lupercio Leonardo d’Argensola

.

.