Xus Ugarte participa a Roma al VI Congrés de Phrasis

with No hi ha comentaris

Xus Ugarte va prendre part al VI Congresso Internazionale di Fraseologia e Paremiologia Phrasis, que es va celebrar a la Universitat de Roma Tre de l’11 al 13 de setembre i que pretén donar a conèixer les darreres investigacions en aquests dos camps. Les edicions anteriors havien tingut lloc a Verona (2014), Càller (2015), Florència (2016), Bucarest (2017) i Catània (2018).

A la comunicació presentada, “Los días no van embalde. Parèmies en femení sobre la vellesa i la joventut en quatre traduccions romàniques de La Celestina”, Ugarte va comentar els refranys que tracten la senectut i la moçedad a la Tragicomedia de Calisto y Melibea, especialment els pronunciats per l’alcavota Celestina. Les parèmies seleccionades es van presentar en les versions catalana (Antoni Bulbena i Tosell, 1914), italiana (Viviana Brichetti, 1995), francesa (Aline Schulman, 2006) i asturiana (Pablo Suárez García, 2018), i se’n van analitzar els criteris de traducció.

Es dona la circumstància que per primera vegada les intervencions al congrés es podien presentar en llengua catalana i russa. En aquest sentit, convé esmentar que la possibilitat d’emprar el català o el rus al simposi va resultar del tot anecdòtica, ja que només en van fer ús Xus Ugarte  pel que fa al català, i Anastasia Khustenko (Universitat de Catània), quant al rus. Deixant de banda aquests dos casos, les 104 comunicacions es van pronunciar en castellà (42), italià (29), francès (22), anglès (6) i portuguès (3).