Fa uns dies Catalunya Radio entrevistava a l’Ivan Ortega, un tècnic superior en Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma graduat a Teknós, al Joan Casals gerent de l’empresa Ausatel i Núria Barniol directora del Campus Professional de la UVic-UCC.

Us deixem a continuació alguna de les coses que ens van explicar i l’entrevista sencera.

L’Iván Ortega que ara té 21 anys es va tirar de cap a fer una FP dual de desenvolupament d’aplicacions multiplataforma a la Universitat de Vic, la que té més cicles, i la jugada li ha sortit bé. Va fer formació dual com a programador a una empresa de Tona i el van agafar de seguida. Porta 2 anys treballant-hi i és un dels molts joves que ha trobat feina només acabar la formació. Segons el Consell de Treball Econòmic i Social això passa en 7 de cada 10 casos.

Iván: Sóc una persona que no puc estudiar i vaig veure la possibilitat de cursar FP perquè seria una formació molt més pràctica.

Al Campus Professional de la UVic treballen amb una borsa de 150 empreses d’Osona, el Bages, la Garrotxa, el Vallès Oriental i el Barcelonès, on els estudiants poden anar a fer pràctiques o formació professional dual. Una de elles és Ausatel, que ofereix serveis telemàtics integrals. Pel seu gerent Joan Casals, agafar estudiants de FP dual és un inversió.

Joan: Si agaféssim una persona amb molta experiència i rodatge no ens assegura que aquesta persona sigui vàlida per fer la feina que nosaltres volem. Ens és més fàcil agafar un estudiant que segurament té una base inicial bona i posar-lo al costat dels professionals que nosaltres ja tenim així formem el jove perquè sigui un professional que s’ajusti a les nostres necessitats.

Les empreses gaudeixen d’avantatges fiscals quan acullen estudiants en formació dual. El campus professional de la UVic és un bon termòmetre pes saber quines són les feines amb més demanda, ho explica la Núria Barniol, la seva directora.

Núria: Les empreses constantment ens estan trucant per saber quants estudiants tenim aquest any per poder incorporar. Aquests perfils tecnològics i programadors estan molt buscats a les empreses i realment no tenim una fàbrica d’estudiants d’informàtica.

Empreses com Ausatel reconeixen que tenen problemes per trobar professionals d’aquest perfil.

Joan: Al mercat no hi ha persones qualificades com enginyers per programar, per tant ens convé molt que les universitats i aquests cicles funcionin i ens posin personal al mercat, perquè estem dient que no a feines que no les podem fer, no perquè no les sapiguem fer sinó perquè no tenim prou personal per dur-les a terme.

Ara a més l’Ivan s’ha animat i està estudiant el grau universitari de Multimèdia a la UVic-UCC.

Ivan: Molts amics meus que han anat directe cap a la universitat, molts estan sense treballar i a l’espera de veure si troben alguna feina i tots els que hem fet FP estem treballant.

La FP dual pot ajudar a equilibrar el gap existent entre oferta i demanda, llàstima com adverteix la Comissió Europea que la seva penetració, tot i que va a més, encara és minoritària.

A continuació us deixem l’entrevista.