Finalitzada l’ESO i cal prendre la decisió: batxillerat o cicle formatiu?

El batxillerat és l’opció tradicional per a aquell/a que té molt clar que el seu objectiu final és l’estudi universitari, si no és així el camí més oportú és la formació professional, ja que permet amb dos anys obtenir una titulació oficial que dona accés al món laboral i alhora ofereix continuïtat acadèmica que no exclou l’accés a la universitat.

Avantatges de la formació professional

Continuïtat acadèmica garantida

La formació professional permet realitzar un itinerari de formació pràctica orientada a l’aprenentatge laboral que permet amb dos anys l’obtenció d’una titulació de tècnic/a o tècnic/a superior associada a unes competències professionals que obren les portes al món laboral. Finalitzat el cicle formatiu de grau mig l’estudiant pot continuar la seva formació a un grau superior incrementant les competències professionals i ampliant les opcions d’incorporació laboral i obtenint un títol de tècnic/a superior que també donarà accés a la Universitat amb reconeixement.

Ampli ventall de sectors

La formació professional està organitzada en 24 famílies professionals on s’inclouen pràcticament tots els sectors professionals que requereixen de perfils de tècnics i de tècnics superiors. Pots formar-te en àmbits com la informàtica, la comunicació, l’esport, la indústria, l’automoció, l’alimentació o els oficis.

Inserció laboral garantida

Els graduats en FP tenen un percentatge d’atur quatre vegades inferior que la mitjana de joves a Catalunya. La inserció laboral dels tècnics i dels tècnics superiors està pràcticament garantida, i en alguns sectors com els tecnològics la demanda és molt alta.

Contacte amb el teixit empresarial constant

La formació professional és clarament el contacte directe amb el món laboral, amb les empreses i permet conèixer de primera mà com treballen aquestes facilitant la inserció posterior. Els estudiants de formació professional a través de la formació en centres de treball o pràctiques, i mitjançant la formació dual, aprenen treballant a les empreses. Alguns, els de la formació professional dual, ho fan a més durant un període de temps llarg (~1000 hores) i percebent una remuneració econòmica.

Des del món empresarial està molt ben valorada aquesta tipologia de formació en el benentès que permet identificar i captar talent, i alhora incrementar el potencial de les empreses incorporant talent jove i qualificat format en la cultura empresarial pròpia.

La FP un referent europeu

Països com Alemanya, disposen històricament d’un model educatiu molt avançat, tant pel que fa a la formació professional com especialment en relació a la formació professional dual, que es considera un sistema formatiu de primer nivell i gran prestigi. Espanya i Catalunya caminen en aquesta direcció els últims anys prenent mesures per incrementar la formació professional dual.

Qualitat de formació

La formació professional es percep cada vegada més com a una excel·lent opció formativa i de qualitat. Tant és així que institucions d’educació superior com la Universitat de Vic va engegar al 2014 una aposta ferma per impartir formació professional des d’un entorn universitari.

L’educació superior té un paper clau en el desenvolupament del capital humà i dels sistemes d’innovació, i integrar la formació professional en el sí d’una universitat permet un millor aprofitament de recursos. Actualment, l’oferta de la UVic-UCC comprèn àmbits formatius diversos com la salut, la indústria i l’alimentació, la tecnologia i la comunicació i treballa per seguir ampliant l’oferta.