Investigadors de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i de la Universitat de Barcelona han desenvolupat un videojoc per combatre la discalcúlia. Aquest trastorn, conegut també com a dislèxia dels números, afecta el 5% dels infants, als quals el fet de comptar, sumar, restar o fins i tot comparar dos valors els suposa tot un repte.

L’eina desenvolupada per l’investigador Sergi Grau, del grup de recerca de Tractament de Dades i Senyals, està pensada perquè els infants reforcin l’aprenentatge des de casa i puguin acostar-se al concepte numèric d’una manera divertida i amb l’ajuda de les seves famílies. El curs vinent Jordi Solé i Casals participarà en el projecte fent una anàlisi qualitativa de les millores obtingudes utilitzant dades fMRI de l’activitat cerebral.

El projecte, finançat pel programa RecerCaixa de l’Obra Social “la Caixa” de 2014, ha demostrat que el cervell dels infants amb discalcúlia es remodela amb la intervenció d’aquest videojoc, ja que ajuda a desenvolupar les àrees del cervell relacionades amb el processament numèric. De fet, en una nova fase del projecte s’aplicaran tècniques de connectivitat funcional per veure com es relacionen diferents àrees del cervell, i poder mesurar què ha canviat entre les imatges abans i després de la rehabilitació.

El projecte està liderat pel Dr. Josep M. Serra, professor de psiquiatria i psicobiologia clínica de la UB, i es va presentar en l’acte de lliurament de les ajudes RecerCaixa 2016, celebrat el dia, 23 de febrer.