Aquests dies hem estat parlant amb els tutors del projecte final dels cicles en Màrqueting i Publicitat; amb els del cicle en Animacions 3D, Jocs i Entorns Interactius; i avui ho fem amb en Marc Munill i l’Héctor Ortiz, els tutors del projecte de Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma (DAM).

En Marc Munill és enginyer tècnic en Informàtica de Sistemes per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i professional en actiu amb més de 20 anys d’experiència en desenvolupament de software i en la direcció de projectes. L’Héctor Ortiz és enginyer de telecomunicació per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i compta amb més de vuit anys d’experiència en l’àmbit comercial com a cap d’equip a Vodafone.Tots dos ens expliquen la seva experiència col·laborant en el desenvolupament dels projectes finals dels alumnes del cicle en DAM.

Quins objectius es pretenen assolir amb l’assignatura de projectes?

Es tracta d’uns assignatura transversal on es pretén que l’alumne consolidi els resultats d’aprenentatge rebuts a través de tot el cicle formatiu i n’assoleixi de nous a través de l’autoaprenentatge, rebent consells i opinió d’un tutor que el guiarà des de l’inici fins a la defensa final del projecte.

Quines propostes han presentat els alumnes?

Ara per ara, predominen les propostes relacionades amb aplicacions connectades amb xarxes socials. Els alumnes han detectat la tendència creixent a compartir activitats i experiències amb els cercles més propers, i molts d’ells creen aplicacions (mòbils o d’escriptori) orientades a aquest àmbit.

D’altra banda, els alumnes en formació dual realitzen projectes vinculats a les tasques que estan desenvolupant a les empreses.

Considereu que aquests projectes són aplicables al món laboral?

En moltes ocasions, quedo sorprès per la capacitat innovadora que tenen alguns alumnes. Molts dels projectes podrien tenir un bon recorregut si empreses o entitats disposades a fer una inversió confiessin en ells.

Creieu que poden contribuir a la seva projecció laboral futura?

Sens dubte, és un dels mòduls professionals que més ajuden a la seva projecció laboral. Al treballar en projectes on la idea neix d’ells mateixos, la motivació és més alta, i la realitat els porta a enfrontar-se a problemes similars als que podrien trobar en el món laboral. Però en aquest cas, són ells mateixos els que han de cercar solucions, donat que si bé, en determinats moments el tutor pot aconsellar sobre el camí a seguir davant d’obstacles, crec que ha de ser el mateix estudiant qui acabi resolent-los.

Com treballeu amb els vostres estudiants per tal que facin un bon projecte final?

El problema a l’hora d’encarar un projecte d’aquest tipus és la manca d’experiència i, per tant, d’organització. Personalment, crec que és positiu dividir el projecte en objectius més petits i concrets, i anar treballant en base a un “timming”, per exemple, setmanal.

D’altra banda, crec que la memòria tècnica s’ha d’anar redactant a mesura que es va avançant amb el desenvolupament del projecte i mai deixar-ho pel final. S’ha de buscar el compromís de l’alumne en l’assoliment dels objectius que ell mateix ha definit (amb l’ajuda del tutor).

Quins consells donaries als alumnes per encarar amb èxit aquest projecte final?

Durant el projecte, hi ha moments en què els estudiants ho passen malament, en què no troben sortida a determinats problemes… Però, finalment, tot s’acaba solucionant amb esforç!
I ells també surten reforçats d’aquestes situacions. Com ja he dit abans, en un projecte d’aquesta magnitud és important la motivació i el compromís de l’alumne. Per això, considero imperatiu que els alumnes escullin una temàtica que els agradi i els motivi. Si hi sumem organització i ganes de treballar, el projecte serà una de les tasques més enriquidores que hauran cursat i juntes,  totes aquestes propietats sempre porten a assolir l’èxit.