• El Departament d’Educació posarà en marxa un nou model d’FP dual el proper curs

• Es dissenyarà un currículum únic per cada cicle formatiu, fet que permetrà que l’alumnat d’un mateix cicle pugui optar per la modalitat dual o per la formació en centres de treball segons les places i per tant, suposa una major flexibilitat organitzativa pels centres

• Les beques salari s’equiparen al salari mínim interprofessional per aconseguir que més empreses optin pel contracte en formació. Actualment només un 10% els alumnes amb contracte laboral

El Departament d’Educació invertirà 4 milions d’euros en un nou model de formació professional dual pel proper curs 2019-2020. Amb aquesta iniciativa, es vol millorar i facilitar la tasca dels centres que ofereixen aquesta modalitat formativa, i alhora poder incrementar exponencialment la xifra d’alumnes que cursen la modalitat, per tal d’assolir el 2025 la mitjana europea d’alumnat en formació dual, que se situa en el 30%.

Així, Educació publicarà una resolució que establirà les característiques del nou model, i que presenta canvis significatius. Un d’ells és una distribució curricular única per a cada cicle formatiu. Els darrers anys s’han implementat diferents distribucions curriculars que han anat evolucionant amb l’objectiu de millorar-les, fet que ha comportat que un mateix cicle implementat en diferents centres i anys tingui diferents distribucions. Aquest fet dificulta l’organització dels centres i la mobilitat de l’alumnat.

També es vol adequar més el currículum dual a les activitats que l’alumnat duu a terme en els llocs de treball. Per tots aquests motius, la nova proposta és fruit del treball col·lectiu dels agents que intervenen en l’FP dual i que han traslladat al Departament d’Educació.

L’FP dual en dades

Alumnat: 5.443 alumnes

Inserció laboral de la FP DUAL: 75% aproximadament en CFGS (50% en CFGM)

Empreses participants: 79% aproximadament de petites i mitjanes empreses

Més hores a les empreses

El nou model varia l’organització dels cicles.

• En el primer curs, tots els alumnes d’un cicle formatiu cursaran el mateix currículum, que consistirà en mòduls de la professió i en mòduls transversals (formació i orientació laboral, emprenedoria i anglès).
  • En el segon curs on hi haurà una part comuna de formació als centres i a partir d’aquí una especialització a l’empresa –tant per als que triïn la modalitat dual, com per als que facin formació en centres de treball-.

Un altre dels aspectes que s’introduiran és l’increment d’hores d’estada a l’empresa: pel que fa la dual serà de 1.000 hores, ampliables a 1.300 –actualment són de 900 hores com a màxim-; i en formació en centres de treball, de 500 ampliables a 600 –ara es fan 300/400 hores-.

Es potenciarà el treball per competències, és a dir, el desenvolupament de mòduls professionals de síntesi (grau mitjà) i de projecte (grau superior). Uns projectes que hauran d’anar relacionats amb les estades a les empreses, s’hauran d’exposar en públic i podran ser avaluats entre professorat i tutors d’empreses.

S’incrementarà l’import de les beques que cobren els alumnes per les pràctiques, prenent com a referència el salari mínim interprofessional. Per tant, hi haurà una equiparació entre l’import de la beca i l’import del contracte. Aquest fet té per objectiu assolir el 40% de contractes de formació, atès que actualment un 10% són contractes i un 90% són beques.

Altres mesures que s’implantaran seran la creació de la figura d’instructor com a suport al tutor d’empresa, i la del tutor coordinador de diferents empreses –que ha de facilitar la feina de gestió administrativa de les micro i petites empreses-. També es preveu un certificat de qualificacions de l’alumne que reconegui la seva formació per al seu currículum vitae, o una acreditació d’excel·lència formadora per a l’empresa.

Font: Sala de Premsa – Govern de la Generalitat de Catalunya; https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/340402/departament-educacio-posara-marxa-nou-model-fp-dual-proper-curs; consultat en data 40 d’abril de 2019 18:58h