UVIC UCC
Es presenta el segon informe sobre el biaix de gènere a les universitats, en què participa la UVic-UCC

Dimecres passat es va presentar el segon informe sobre “El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats“, de la Xarxa Vives d’Universitats, en què la UVic-UCC participa juntament amb 19 universitats més de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears i Andorra.

Coordinat per la professora de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC Anna Pérez-Quintana  i per Inma Pastor-Gosálbez, de la Universitat Rovira i Virgili, l’informe vol ser un instrument per a la definició de polítiques d’impuls de la igualtat de gènere a les universitats. Al llarg del document es duu a terme una anàlisi sobre el biaix de gènere en la carrera professional i acadèmica dels diferents col·lectius de les comunitats universitàries de la Xarxa Vives: estudiants, personal docent i investigador (PDI) i personal de l’administració i serveis (PAS).

Trajectòria universitària

Pel que fa a l’alumnat, els resultats mostren com hi continua havent una segregació horitzontal, de manera que es mantenen les carreres feminitzades (salut, educació, arts) i les masculinitzades (enginyeria i arquitectura). Les dones obtenen millors resultats en les taxes de rendiment, èxit i abandonament, en comparació amb els homes, i són majoria en els estudis de grau i màster. És en el moment de llegir la tesi doctoral en què el nombre d’homes supera per primer cop al de les dones.

Recerca i gestió universitària

Pel que fa a la investigació, les dades mostren que només el 30 % de la recerca universitària està dirigida per dones. En concret, només en el 34 % dels grups de recerca hi ha una dona com a investigadora principal. Així mateix, les directores d’instituts i centres de recerca només representen un 24 % del total. No obstant això, l’informe també indica que la presència de les dones en lideratge i direcció de projectes de recerca ha augmentat i que, tot i que la bretxa entre les categories professionals del professorat es manté, presenta una tendència a tancar-se.

Quant a la participació en càrrecs de gestió universitària, l’informe recull que les dones estan menys presents que els homes en la majoria d’alts càrrecs, així com en òrgans de govern: només 1 de cada 5 rectors a les universitats és dona. Igualment, hi ha el doble de degans que de deganes, i la mateixa proporció en les direccions de departament. S’observa que el PAS continua sent un col·lectiu feminitzat, excepte en els casos de càrrecs de gestió.

Conciliació familiar

L’estudi també assenyala que l’equiparació del permís de maternitat i paternitat a 16 setmanes ha reduït la bretxa de gènere en la conciliació familiar. S’ha arribat així a percentatges més equilibrats tant pel que fa a docents com a personal d’administració (60 % dones, 40 % homes).  Però en les reduccions de jornada laboral per maternitat o paternitat, s’observa que les dones continuen acollint-se molt més a aquesta mesura de conciliació que els homes.

Add Your Comment