Aquest curs, Pescadors de Plàstic s’adhereix a Plastic Pirates!

with No hi ha comentaris

Durant tot aquest curs 2023/2024, el projecte Pescadors de Plàstic continuarà actiu a través del projecte Plastic Pirates.

El projecte Plastic Pirates Go Europe és una iniciativa europea de ciència ciutadana en l’àmbit escolar que té com a objectiu estudiar la contaminació per residus plàstics als rius europeus. Per assolir aquest objectiu, el projecte Plastic Pirates Go Europe proposa que joves de diferents països europeus portin a terme de manera coordinada mostrejos a la tardor i a la primavera a diferents trams de rius europeus per determinar la quantitat i tipologia dels residus presents. Dins d’aquesta iniciativa hi poden participar centres educatius i associacions juvenils de Portugal, Grècia, Bulgària, Hongria, Àustria, Itàlia, Bèlgica, Alemanya, Eslovènia, Espanya, Geòrgia i Lituània. Trobareu tots els detalls del projecte a la seva pàgina web: Plastic Pirates Go Europe.

Aquesta iniciativa està a coordinada a nivell europeu pel centre de recerca alemany DLR Projektträger i finançada per la Unió Europea dins del programa Mission Restore our Oceans and Waters by 2023. El Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya és el coordinador d’aquesta iniciativa a nivell espanyol, conjuntament amb la Universitat de Burgos i la Fundación Oxígeno, i amb la col·laboració de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua – CSIC. La seva implantació a l’estat espanyol és possible gràcies al finançament rebut per part de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación.

Pel que fa a Catalunya, qualsevol centre educatiu o associació juvenil s’hi pot adherir. L’activitat principal del projecte és la realització d’un mostreig a un tram de riu, on es quantifiquen i s’identifiquen els residus plàstics trobats, inclosos els microplàstics. L’únic requeriment per participar-hi és tenir disponibilitat per realitzar aquesta campanya de mostreig (amb una durada aproximada de 3 hores) la propera tardor 2023 i/o durant la primavera 2024.

Els centres o agrupacions juvenils interessats reben una guia de treball que conté informació general sobre la contaminació per plàstics i també el protocol de mostreig a seguir, descrit de manera didàctica i detallada. També es facilita el material necessari per realitzar el mostreig de microplàstics a l’aigua. La guia està destinada a joves entre 12 i 18 anys, tot i que amb suport, és possible realitzar les activitats proposades amb nens i nenes a partir de 10 anys (5é i 6é de primària). La guia de treball i altre material de suport es troben disponibles a la pàgina web del projecte: https://www.plastic-pirates.eu/en/material/download, en català i castellà.

Durant tota la seva participació al projecte, els centres educatius i associacions juvenils implicades compten amb el suport i seguiment dels investigadors del Centre BETA, que també proposen formacions on-line al professorat per resoldre el dubtes que puguin sorgir. Les dades recollides pels joves participants son validades pels mateixos investigadors i compartides a la pàgina web del projecte, on es poden consultar també els resultats obtinguts a la resta de països implicats.  Al finalitzar el curs, es convida a tots els joves implicats al projecte a participar en una trobada virtual on els investigadors del CT BETA expliquen els resultats obtinguts un cop analitzades totes les dades recollides conjuntament.

Tal i com ja hem fet amb Pescadors de Plàstic, creiem que aquesta és un oportunitat única per involucrar els joves en una iniciativa de ciència ciutadan, i en aquest cas a a escala europea, de la mà d’un projecte amb renom i una llarga trajectòria que de ben segur contribuirà a entendre l’estat d’aquesta problemàtica ambiental a Europa, pas imprescindible per augmentar-ne la conscienciació i poder plantejar polítiques ambientals efectives per fer-hi front.

Si fromes part d’un grup de joves o ets professora d’un centre educatiu amb joves als qui els hi podria agradar participar en aquesta proposta, no dubteu en formar-ne part! Per participar a les properes campanyes de mostreig previstes per la tardor 2023 i la primavera 2024 o simplement per rebre informació sobre el projecte, us podeu inscriure en el següent FORMULARI.

Podeu trobar més informació sobre el projecte Plastic Pirates en els següents enllaços:

Twitter: @PlasticPirateEU

Instagram: @plasticpiratesgoeurope, @plasticpiratesespana

Pàgina web: https://www.plastic-pirates.eu/es

Material de suport: https://www.plastic-pirates.eu/en/material/download.

Us esperem!