Dinamarca estudia la contaminació per plàstics mitjançant la ciència ciutadana

with No hi ha comentaris

La contaminació per plàstics al medi ambient és un dels principals problemes ambientals de l’actualitat. Tot i així, les bases de dades disponibles sobre aquesta problemàtica contenen informació de punts concrets del territori, i principalment de platges, incloent poques dades sobre la presència de residus plàstics a l’interior. Amb la intenció d’estudiar la contaminació per plàstics al medi ambient més enllà de les platges, a Dinamarca s’ha portat a terme un projecte de ciència ciutadana amb escoles. Aquestes van realitzar diferents mostrejos al llarg de tot el país per estudiar la presència de residus, especialment plàstics, en diferents entorns, incloent platges, però també vores del riu i carreteres.

Si ens fixem en els resultats que van obtenir, veiem que del total de 3542 transsectes estudiats, menys del 2% no contenien residus plàstics. Això evidencia que la contaminació per plàstics es trobava en tots els diferents ambients estudiats. Gairebé un terç (30%) dels residus plàstics registrats es van trobar a les vores de les carreteres urbanes, mentre que només un 6% es va trobar en rius i en llacs. D’entre tots els residus plàstics trobats, els més freqüents van ser burilles de cigarret (29%), embolcalls de caramels (18%) o bosses de patates (13%). Aquestes categories van suposar un 60% de tots els plàstics trobats, evidenciant un cop més que la contaminació per plàstics està molt lligada als nostres hàbits de consum.

En total, aproximadament 57.000 estudiants d’entre 6 i 19 anys van recol·lectar 374.082 articles de plàstic al llarg de tres setmanes durant la tardor de 2019, en 98 municipis danesos. Aquest projecte és el primer que estudia la contaminació per plàstics al medi ambient al llarg de tot un país. Aquest projecte, i totes les dades que ha aconseguit recollir, demostren que la ciència ciutadana, i especialment aquella portada a terme per estudiants, és una eina útil en la recerca de la contaminació per plàstics, però també per augmentar la consciència pública sobre aquesta problemàtica, i poder proporcionar informació basada en evidències als responsables polítics per construir un futur més sostenible.

Referència: Syberg, Kristian, et al. “A nationwide assessment of plastic pollution in the Danish realm using citizen science.” Scientific reports 10.1 (2020): 1-11.

Podeu trobar l’estudi a aquest enllaç: https://www.nature.com/articles/s41598-020-74768-5.