Pescadors de Plàstic a la Setmana de la Ciència!

with No hi ha comentaris

Amb motiu de la Setmana de la Ciència, i coincidint amb la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, els coordinadors del projecte Pescadors de Plàstic del Centre Tecnològic BETA (UVic-UCC) van realitzar, de dimarts 19 a dijous 21 de novembre, un taller amb estudiants de diferents centres escolars de la ciutat de Vic per explorar la contaminació per plàstics al nostre riu i el seu paper per transportar-los cap al mar. L’activitat va ser molt ben rebuda, i al llarg d’aquest tres dies hi van participar un total de 172 alumnes de primària i secundària de l’Institut de Vic, l’Escorial Vic i l’escola Dr. Joaquim Salarich.

El taller va constar d’una primera part teòrica, on es van presentar als estudiants aquesta problemàtica ambiental a l’aula, i una part pràctica, on els estudiants es van desplaçar fins al riu Mèder on van seguir un protocol de mostreig per detallar la quantitat i qualitat dels residus plàstics presents en aquest riu. També van recollir mostres per determinar microplàstics a l’aigua i al sediment de la ribera del riu.

Al llarg dels tres dies es van mostrejar 6 trams al llarg del riu Mèder (Vic), cobrint una àrea total aproximada de 1.500 m2. En aquesta àrea s’hi van trobar un total de 274 residus a la ribera del riu, dels quals el 71% eren plàstics de diferents orígens. A més a més, es van recollit diverses mostres d’aigua del riu i també del sediment de la ribera per determinar la presència de microplàstics. Aquestes mostres s’analitzaran a posteriori al centre Tecnològic BETA, tot i que els resultats preliminars confirmen nivells significatius de microplàstics a l’aigua.

Gràcies a aquesta activitat es van recollir 38 kg de residus, contribuint a conèixer l’estat de la contaminació per plàstics als nostres rius i, a la vegada, netejant aquest entorn fluvial.