Arrenca el projecte Pescadors de Plàstic!

with 6 comentaris

Coincidint amb l’inici dels curs escolar 2019-20, arrenca un nou projecte de ciència ciutadana en l’àmbit escolar anomenat “Pescadors de Plàstic”.

Es tracta d’un projecte coordinat pel Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC i finançat per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología-Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (FECYT) que porta com a títol “El mar comença als Pirineus: aplicant la ciència ciutadana en l’àmbit escolar per conèixer la contaminació per plàstics en els nostres rius i el seu transport cap al mar”.

El projecte té com a objectiu principal promoure l’ensenyament del mètode científic a través de l’estudi d’una problemàtica ambiental real però poc coneguda com és la contaminació de residus plàstics als nostres rius i el seu paper de transportadors fins al mar.

Destinat a alumnes entre 10 i 14 anys (5è i 6è primària; 1r i 2n ESO) d’escoles i instituts propers als rius Fluvià, Tordera o Baix Ter, s’ha de portar a terme durant el curs escolar 2019-2020.

Com funcionarà el projecte?

Per tal d’assolir aquest objectiu, el projecte proposa que siguin els mateixos alumnes qui, treballant braç a braç amb els investigadors del Centre Tecnològic BETA, desenvolupin un estudi científic per generar noves evidències sobre aquesta problemàtica ambiental, guiats per totes les fases pròpies del mètode científic, des del plantejament de les hipòtesis fins a l’anàlisi de les dades de camp obtingudes.

Per això, el projecte ha desenvolupat una guia d’activitats amb tota la informació necessària per portar a terme l’estudi científic, que inclourà la realització d’un únic mostreig de camp a un tram de riu proper al centre educatiu (abril 2020). També es facilitarà un kit de mostreig que inclourà tot el material necessari (xarxes, bosses, cinta mètrica, lupes, etiquetes…) per portar-lo a terme i es produirà un vídeo demostratiu on es descriurà com fer-ho correctament. A més, en tot moment es comptarà amb el suport dels investigadors coordinadors del projecte, que puntualment organitzaran tallers de formació als centres educatius implicats en l’estudi científic. El mostreig està pensant per ser realitzat en grups d’entre 12 i 30 estudiants per a cada tram de riu proposat.

També es preveu l’organització d’un congrés científic (juny 2020) on els mateixos estudiants podran presentar els resultats obtinguts a través de xerrades i pòsters, i on investigadors i òrgans gestors relacionats amb la contaminació per plàstics també seran convidats.

Així, aquesta iniciativa pretén involucrar l’alumnat en un estudi científic real, on actuïn com a investigadors per desxifrar un problema ambiental de primer ordre, passant per totes les fases del mètode científic i exposant els resultats obtinguts.

Aquest projecte es basa en iniciatives similars portades a terme amb èxit a Xile i Alemanya, les quals donen suport i col·laboren estretament amb aquest projecte

Per poder-lo portar a terme és imprescindible la implicació dels centres escolars, el seu professorat i l’alumnat. Si us interessa, i creieu que aquest estudi científic es pot portar a terme al vostre centre, teniu tota la informació en aquesta mateixa pàgina web.

Us animeu a formar part dels Pescadors del Plàstic?

6 Responses

1. Teresa Bruguera
    | Respon

Hola, m encanta la proposta. Demà ho parlem amb el cicle i l escola. Pinta molt bé! Es una activitat molt competencial.

• Pescadors de Plàstic
      | Respon

Moltes gràcies Teresa! Esperem que us pugueu afegir al projecte ben aviat. Bon inici de curs!

2. Dolors
    | Respon

Bones, ens apuntem al projecte perquè considerem que és una temàtica que està al nostre costat i hem de ser conscients del seu perill. Ens cal actuar!
    Bona proposta! Amb ganes de participar!
    Dolors

• meritxellabril
      | Respon

Hola Dolors! Perfecte! Per poder formalitzar l’adhesió al projecte és necessari que ompliu el formulari d’adhesió que trobareu a l’apartat “Com participar-hi?” d’aquesta web. Per qualsevol cosa, no dubteu en contactar. Moltes gràcies i fins aviat!

3. Irene

Hola!
    Sembla molt interessant el projecte!
    Em pregunto si seria possible participar amb alumnes més grans (3r d’ESO) i, posats a demanar, si sabeu si és possible acollir-se a alguna ajuda per aconseguir un transport fins al lloc de mostreig.
    Moltes gràcies!

• meritxellabril

Hola Irene!
      Moltes gràcies per l’interès en el projecte. Doncs tot i que el material didàctic estarà enfocat a alumnes de 5-6è de primària i 1-2n ESO, el mostreig és prou complex com perquè també resulti interessant als alumnes de 3r ESO. Així que sí que seria possible participar amb ells.
      Pel que fa a les ajudes per desplaçar-se fins al lloc de mostreig, el projecte no ho contempla i no en tenim coneixement d’altres. L’ideal seria que el punt de mostreig fos proper i accessible pels estudiants des del mateix centre.

Per qualsevol altra cosa no dubtis en contactar-nos,

Gràcies