Antoni Tort ha participat al “Simposi d’experts i expertes en educació de l’àmbit català, europeu i internacional” en el marc del Simposium Internacional «Pedagogies innovadores: motor per a l’equitat i la qualitat educativa» celebrat al recinte modernista de Sant Pau, Barcelona, el 28 d’abril de 2016 i organitzat per la Fundació Bofill, l’OCDE i el CIDOB.
Membres del GREUV participen a la conferència biennal de la WFATE
Laura Domingo (GREUV), Laura Farré (GREUV), Mar Beneyto (GREUV), Gemma Torres (GREF) i Marta Marimon (GRAD) han assistit a la conferència biennal de la WFATE (Federació Mundial d’Associacions per a la Formació del Professorat) celebrada a Barcelona, del 21 al 23 d’abril de 2016. La WFATE integra les associacions de formació del professorat d’Europa (ATEE), dels Estats Units (ATE-USA), del Canadà (IAKB), d’Austràlia (ATEA), d’Àfrica (AATE) i de Hong Kong. Les últimes conferències s’han celebrat a Chicago, Nairobi i Pequín.
Les institucions organitzadores a Catalunya són el Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres de Catalunya (CDL) i la Societat Catalana de Pedagogia de l’Institut d’Estudis Catalans, amb el suport i la participació del Departament d’Ensenyament, l’Ajuntament de Barcelona, la Universitat de Barcelona i les facultats d’Educació de la resta d’universitats catalanes (Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat Ramon Llull, Universitat de Vic, Universitat de Girona, Universitat de Tarragona, Universitat de Lleida, Universitat Oberta de Catalunya) i, també, altres institucions de formació del professorat, com ara l’Associació de Mestres Rosa Sensat i escoles de Catalunya.
Antoni Tort hi va intervenir com a Chair del grup del congrés que tractava el tema: ”Teacher Education Curriculum and School Curriculum”.
Seminari Internacional: Democràcia, participació i educació inclusiva als centres educatius. Cap on avancem?
El 6 i 7 de maig tindrà lloc el Seminari Internacional: Democràcia, participació i educació inclusiva als centres educatius. Cap on avancem? Organitzat per l’equip Demoskole -investigadors i investigadores dels grups de recerca GREUV (UVic) i GRES (UdG)-.
El Seminari Internacional té la finalitat de presentar les conclusions de la recerca Demoskole: Democracia, participación y educación inclusiva en los centros educativos*. Aquesta activitat, d’una banda, pretén donar a conèixer les principals aportacions de la recerca pel que fa a la democràcia a les escoles i instituts. Per altra banda, volem que sigui una jornada d’intercanvi d’experiències participatives i democràtiques entre els centres assistents.
Per més informació sobre el calendari i la inscripció podeu consultar el programa o la notícia públicada al CIFE. També podeu consultar el programa en la versió en castellà i la versió en anglès.
*Demoskole. Democracia, participación y educación inclusiva en centros educativos. EDU2012-39556-C02-01/02).
Anna Gómez, Núria Padrós, Antoni Tort i Eulàlia Collelldemont participen al “Cultural Learning, Identity and the European Project” (Riga, 17-18 Març, 2016)
Els passats 17 i 18 de març es va celebrar al Museu d’Art de Riga el segon Seminari de treball sobre Aprenentatge Cultural, Identitat i el Projecte Europeu, finançat per l’ECER i organitzat per la Universitat de Làtvia.
En aquesta ocasió es varen presentar diversos estudis de cas de diferents entorns europeus, i entre aquests el de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, preparat per Anna Gómez, Núria Padrós, Antoni Tort i Eulàlia Collelldemont. L’anàlisi de les coincidències, diferències, detalls singulars i elements de convergència varen permetre avançar en el fet de pensar en les formes que està adquirint el compromís de les universitats en l’aprenentatge cultural de les comunitats i en les vies de reforçar-lo.
Jordi Collet i Mar Beneyto presenten la conferència “Comunicació digital: relació famílies i escola”
El passat 3 de març Jordi Collet i Mar Beneyto van presentar la conferència “COMUNICACIÓ DIGITAL: RELACIÓ FAMÍLIA ESCOLA. Aliances entre docents i famílies: processos digitals i eines tecnològiques” en el marc de la 9a edició del cicle de xerrades Factor Q, que organitza l’Escola de pares i mares de Vic.
Seminari Internacional Cultural Learning, Identity and the European Project
Membres del GREUV, coordinats en aquesta ocasió per Eulàlia Collelldemont, junt amb l’EERA (EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION), amb Gyöngyvér Pataki com a coordinadora i la col·laboració d’ESPAIS ESCRITS, amb Mireia Munmany com a gestora, han encapçalat l’organització d’un seminari internacional que aborda la interacció entre el concepte d’ aprenentatge cultural, universitat compromesa i acció política.
Aquest seminari té una estructura en dues sessions. La primera va tenir lloc els dies 27 i 28 de novembre a l’Institut d’Estudis Catalans i a l’Espai UVic-UCC Barcelona, i la segona tindrà lloc a Riga els dies 17 i 18 de març de 2016. En el seminari hi participen una vintena d’investigadors especialistes, agents culturals i agents polítics de 10 nacionalitats europees.
Durant la primera sessió, diferents membres del GREUV –Anna Gómez, Antoni Tort- han liderat l’organització de la trobada a Barcelona en la qual hi participaren diferents persones de l’equip d’investigació –Alba Parareda i Núria Padrós-.
Les sessions de discussió varen estar dinamitzades per experts europeus en aquest camp com ara Angelo Van Gorp, Karin Priem o Ian Grosvenor, reconeguts investigadors de l’àrea.
Vegeu més informació de l’activitat a l’Apunt.
El treball de camp a les filmoteques
Durant aquests mesos de novembre i desembre es realitzen diferents visites a la Filmoteca Española i Filmoteca de Catalunya amb la finalitat de realitzar un buidatge interpretatiu d’aquells documentals, noticiaris i anuncis sobre l’educació filmats durant la primera meitat del segle XX a l’Estat Espanyol.
El fet a destacar és que aquest patrimoni material fílmic de gran valor informatiu per entendre l’evolució de l’educació en el nostre territori ha estat sovint desestimat en les recerques històriques. Ha sigut convenient, primer, que tingués lloc l’anomenat ‘visual turn’.
Visualitzar aquests materials ens aporta la possibilitat de recuperar part de les pràctiques que han orientat la nostra història i, també, l’experiència de poder observar concrecions de les idees pedagògiques sobre les quals tant sovint hem sentit a parlar. Alhora, ens obre a noves vies de pensament entorn a alguns aspectes que fins ara ens eren desconeguts, com ara l’educació a les colònies de l’imperi.
Amb la complicitat del saber fer de les tècniques i els tècnics que treballen a ambdues filmoteques, el treball de camp ens ha permès conèixer la materialitat que en el seu moment era avantguarda.
L’activitat publicada es duu a terme en el marc del projecte:
REVISIÓN Y ANÁLISIS DE DOCUMENTALES PROPAGANDÍSTICOS Y ANUNCIOS AUDIOVISUALES EDUCATIVOS PRODUCIDOS ENTRE 1914-1939 EN ESPAÑA (RADAE). Ref.: EDU2013-48067-. IP: Josep Casanovas i Eulàlia Collelldemont. Equipo: Anna Gómez, Núria Padrós, Pilar Prat, Isabel Carrillo, Rosa Sambola, Jon Telford. 2014-2016, Ministerio de Economía y competitividad.
Equip de recerca: RADAE
Jornada de Reflexió sobre Experiències Democràtiques als centres de primària
El passat dissabte 14 de novembre membres de Demoskole de la UVic-UCC van assistir a la jornada de treball “DEMOCRÀCIA ALS CENTRES DE PRIMÀRIA: Jornada de Reflexió sobre Experiències Democràtiques” organitzada pel grup Demoskole de la Universitat de Girona (UdG).
La jornada va començar amb la presentació de les experiències democràtiques dels quatre centres de primària participants al projecte. Cada centre va posar en relació la seva experiència democràtica amb les dimensions principals que treballa Demoskole. Seguidament es van crear taules de debat, on es van discutir i compartir perspectives sobre les dimensions.
Presentació del llibre: “Vint mestres i pedagogues del segle XX. Un segle de renovació pedagògica a Catalunya”
El passat 4 de novembre va tenir lloc la presentació del llibre “Vint mestres i pedagogues catalanes del segle XX. Un segle de renovació pedagògica a Catalunya”.
La presentació va anar a càrrec de Joan Soler, degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes; Francina Martí, presidenta de l’Associació Maria Rosa Sensat; Montserrat Castanys, mestre i referent de l’escola rural a Catalunya; i Antoni Tort i Núria Simó, professors de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.
El llibre fa una anàlisi de l’evolució pedagògica a casa nostra, des de l’escola a la universitat, a través de la mirada, el pensament, l’obra i l’activitat educativa de vint dones que en moments diversos, i des de llocs i posicions personals i intel·lectuals diverses, han afrontat el repte de renovar l’escola i l’educació.
Joan Soler, que n’ha estat el coordinador, hi publica un article sobre els processos de renovació a Catalunya durant el segle XX, que serveix d’introducció als vint capítols següents dedicats a la vida i el llegat de les vint pedagogues protagonistes. Cinc d’aquests capítols han estat signats per professores i professors de la FETCH: Isabel Carrillo i Pilar Godayol relaten la figura de Carme Serrallonga (1907-1997); Vanessa Amat i M. Carme Bernal presenten Maria Novell i Picó (1914-1969); Eulàlia Collelldemont i Rosa Sambola parlen de Carme Aymerich i Barbany (1910-2001); Antoni Tort hi aporta un article sobre Pepita Casanellas i Escofet (1922-2007) i Núria Simó glossa la figura de Marta Mata i Garriga (1926-2006). Les mestres formades a la UVic i que avui són estudiants de màster, Maria Nadal i Anna Palomar, han escrit un capítol sobre Maria Teresa Codina Mir (Barcelona, 1927), Lídia Sala l’ha escrit sobre Montserrat Castanys i Jarque (Barcelona 1945).
Seminari de treball Demoskole
El passat dijous 30 d’octubre, l’equip de Demoskole va realitzar un seminari de treball on Laura Farré va exposar el seu Treball Final de Màster, titulat “La participació de l’alumnat en pràctiques democràtiques i inclusives als centres: un estudi de cas“.