@Lauradomingo2 en un moment de la seva intervenció
El passat dimarts va tenir lloc la setena Jornada d’intercanvi de Bones Pràctiques del Professorat de la UVic, una jornada que amb caràcter anual aplega el professorat de les diferents facultats amb la intenció de compartir mirades i avançar de manera conjunta en el procés de millora i canvi metodològic que requereix la docència universitària ara, avui i aquí. La trobada de l’altre dia portava per títol “El treball en grup dels estudiants“, un tema certament transversal i que va aplegar una cinquantena de professores i professors.

Va obrir l’acte la Cristina Vaqué, Vicerectora d’Ordenació Acadèmica, la qual va aprofitar per agrair la feina feta per la Comissió d’Innovació Docent, de la qual en formen part el maeix VOA, el CIFE, la USD, les coordinadores d’innovació docent de les diferents facultats i les direccions de les principals àrees i serveis implicades en la docència, com són la mateixa USD, U_Media, l’Àrea de les TIC, el CIFC, l’Àrea de Qualitat i la Biblioteca. Un agraïment que va fer extensiu a la feina duta a terme al llarg del present curs acadèmic i que tindrà continuïtat el curs que ve precisament sobre el tema objecte de la jornada del dimarts.

Tot seguit va prendre la paraula l’Antoni Portell, Director del CIFE, el qual a banda de presentar el programa de la jornada va destacar entre les intencionalitats de la trobada el fet que ens poguéssim conèxixer i posar cara als noms entre el professorat de les diferents facultats, un professorat que si bé ens hem especialitzat en continugts i temàtiques prou diferents, compartim inquietuds, reptes i perquè no dir-ho també dubtes, a nivell metodològic i didàctic. De fet, es destaca de l’acte que de les catorze intervencions que hi va haver al llarg de la intensa i productiva matinal, a pràcticament cap de les experiències compartides des de les diferents facultats es va parlar de continguts i en canvi sí de metodologia. I sobretot de modalitats organitzatives centrades en el treball en grup dels estudiants, un treball en grup que en tots els casos es va moure, com es va constatar a la trobada, en el continuum que va des del treball més de caràcter col·laboratiu al treball plenament cooperatiu, ja aquest darrer com a metodologia de treball en equip per excel·lència. Des d’aquestes ratlles, doncs, volem aprofitar per agrair a totes aquestes persones la seva dedicació i disponibilitat.

@tonisellas: “Una JIBP que em genera inputs, idees, reflexions… El repte és com aplicar-ho sobre el terreny, a nivell individual i col·lectiu”.

Ja centrant-nos en el transcurs de la jornada, aquesta va començar amb una exposició per part l’Olga Pedragosa del VOA i l’Antoni Portell al llarg de la qual van contextualitzar el pla de treball de la CID que anteriorment havia avançat la Vicerectora per al curs 2017-2018, tot posant de relleu les accions realitzades i la presentació dels resultats globals que es van obtenir de la triangulació del recollit a l’enquesta que sobre el tema del treball en equip dels estudiants es va passar tant als professora de la UVic i als estudiants al llarg entre els passats mesos d’abril i juny , juntament amb el recollit als grups de discussió que es van organitzar amb els coordinadors i coordinadores de grau de les diferents facultats. Tot seguit va arribar el torn de les coordinadores d’innovació docent de cada facultat, la Laura Domingo (FECTH), l’Àngels Leiva (UST), l’Àngels Pinyana (FEC) i la Montserrat Serra (FCSB), les quals van presentar els resultats obtinguts per centres i van emmarcar els grans reptes que se’n desprenien.

D’aquesta primera part, en va sortir el vídeo que des del VOA i el CIFE es va elaborar amb la col·laboració d’U_Media i que pretén ser una interessant guia a tenir present pel professorat a l’hora d’encarar el treball en grup dels estudiants:

Ja a la segona part de la trobada va ser el torn de l’intercanvi de bones pràctiques, nucli central de la JIBP, un intercanvi que  va permetre a les persones que hi vam assistir aprendre les unes DE les altres i les unes AMB les altres. Així, i per facultats, els grans blos sota els quals es van estructurar les experiències van ser els següents:

  • avaluació (rúbriques, autoavaluació i coavaluació) amb aportacions d’en Ricard Castro (FCSB) i l’Anna M. Señé (FETCH),
  • planificació entre assignatures, a càrrec de l’Antoni Suriñach (UST),
  • distribució de rols i distribució de tasques, amb l’aportació de l’Toni Sellas (FEC) i en Sergi Solà (FEC), i, finalment,
  • la càrrega docent en el treball en grup dels estdudiants, amb la participació de l’Albert Espelt de la UManresa.

I no hi ha dubte que l’intercanvi no només va ser ric sinó que a més a més va acabar amb un breu torn de paraules on es va evidenciar la inquietud, interès i els dubtes que generava el tema. En aquest sentit, doncs, es va palesar la necessitat que amb la feina feta aquell dia cada facultat hauria de, i atenent les especificitats que presenta cada titulació,  desgranar quines tres o quatre idees del que en vam aprendre podia compartir entre el seu professorat a fi que es pugui donar unitat a la tasca del professorat en aquest àmbit.

Ja al final de la trobada, va tocar el torn a les àrees i serveis de la UVic i el suport que donen al treball en grup dels estduiants, aspecte que va comptar amb una presentació compartida per la USD, Richard Samson i l’Àrea de les TIC , Núria Costa, sobre els espais virtuals de col·laboració i de comunicació i amb una interessant presentació també per part de l’Arnau Bardolet de l’Àrea d’Infraetructures i Manteniment sobre l’organització dels espais físics de la UVic i que va servir donar a conèixer  projecte U_360º amb el qual l’ha UVic ha concentrat tota la seva aposta per generar sinergies entre els espais i les metodologies, tot plegat al servei de l’aprenentatge dels nostres estudiants.

@uvic_usd: Consulta el nostre article sobre eines per al treball en grup:

http://mon.uvic.cat/usd/espais-de-comunicacio-i-collaboracio-a-moodle-i-a-la-web/

En definitiva, doncs, una interessant, rica i participada jornada que va evidenciar un cop més la idoneïtat d’organitzar trobades d’aquest tipus entre el professorat de la UVic-UCC. A destacar, també, la confluència d’intsressos i finalitats viscuda entre no només el professorat dels diferents graus, estudis i facultats, sinó també entre aquests i les diferents àrees i serveis més implicades en la docència, totes elles com comentàvem al començament d’aquest relat, presents a la Comissió d’Innovació Docent.

Per a més informació us animem a consultar l’etiqueta de Twitter   a través de la qual les persones assitents van anar relatant moment a moment el que va donar de si la productiva jornada.